ב' אייר התשפ"ד
10.05.2024

שוויון 60:60 • איזו ממשלה תקום? כל התרחישים

על פי נתוני אמת: לפיד עם 19 מנדטים • הליכוד: 31, העבודה: 15, ש"ס והבית היהודי: 11, ג 7, התנועה ומרצ: 6, הערבים: 12 וקדימה עם 2 • ואיזו ממשלה תקום? 4 תרחישים

נתניהו וליברמן חוגגים אכזבה. צילום: פלאש90
נתניהו וליברמן חוגגים אכזבה. צילום: פלאש90



לאחר לילה מתיש ומותח, במהלכו השתנו יחסי הכוחות בין הגושים כל כמה דקות, הסתיימה לפנות בוקר (ד) ספירת הקולות. לאחר ספירת כמעט 100 אחוזים מקולות הבוחרים (לא כולל המעטפות הכפולות וקולות החיילים), מסתמן שוויון מוחלט בין גוש הימין לגוש השמאל-מרכז, המונים כל אחד 60 מנדטים.

מקור הפער בין נתוני האמת לתוצאות מדגמי הטלוויזיה הוא במפלגת קדימה של שאול מופז, שעברה את אחוז החסימה, זוכה ל-2 מנדטים ומשנה את היחס הבין-גושי שהוצג במדגמים ועמד על 59-61 לטובת הימין.

התוצאות אמנם מטילות על ראש הממשלה בנימין נתניהו את התפקיד להרכיב את הממשלה הבאה, אבל צפויים לו קשיים רבים מאוד במלאכת ההרכבה.

מספירת 98.8% מקולות האמת, עולה כי ש"ס זוכה ל-11 מנדטים, הבית היהודי ל-11 ויהדות התורה ל-7. הליכוד מקבל 31 מנדטים, יש עתיד 19, העבודה 15, התנועה 6, מרץ 6, הערבים 12, ואילו קדימה חוצה את גבול החסימה בקולות ספורים וזוכה ל-2 מנדטים.

עם זאת, קולות החיילים עשויים לשנות מעט את התמונה, וככל הנראה הם יפחיתו מנדט אחד מהערבים, בו יזכו ש"ס או הבית היהודי - מי מהן שתזכה לתוספת כוח משמעותית יותר מקולות החיילים.

נפתלי בנט חוגג ניצחון. צילום: פלאש90צילום: נפתלי בנט חוגג ניצחון. צילום: פלאש90
נפתלי בנט חוגג ניצחון. צילום: פלאש90

ארבעה תרחישים אפשריים

כעת, לאחר פרסום המדגמים וכשרוב הקולות כבר נספרו, עסוקות המפלגות בשני דברים: שליפת הסכינים (בליכוד ובש"ס) ובתרחישים של הקואליציה הבאה.

ארבעה תרחישים עומדים על הפרק: זה שנראה כבעל הסיכויים הגבוהים ביותר כולל קואליציה המבוססת על הליכוד-ביתנו עם מפלגתו של יאיר לפיד, כשאליה מצטרפת מפלגת הבית היהודי, בראשות נפתלי בנט (יחד, לפני קולות החיילים, 61). לשלושת המפלגות הללו יצרף נתניהו מפלגות נוספות, כדי להרחיב את בסיס התמיכה של הקואליציה. ש"ס ויהדות התורה היא אפשרות אחת (נתניהו כבר שוחח עם ישי ודרעי). מפלגתם של ציפי לבני ושאול מופז היא אפשרות שניה.

התרחיש השני, שלכאורה נראה כתרחיש פשוט יותר, הוא קואליציית ימין-חרדים, שתורכב מהליכוד ביתנו, הבית היהודי, ש"ס ויהדות התורה (במידה וש"ס או הבית היהודי יקבלו מנדט נוסף מקולות החיילים). למרות שקואליציה כזו, המבוססת על השותפים הטבעיים, היא קלה ביותר מבחינת נתניהו, מעטים מוכנים להמר עליה. שכן, בהרכב כזה לא ניתן להעביר קיצוץ דרמטי בתקציב, לחוקק חוק 'שוויון בנטל', או להתקדם במו"מ עם הפלסטינים.

לפי תרחיש שלישי - שהוא כנראה זה שיתממש בסופו של המו"מ להרכבת הממשלה - תקום קואליציית ימין-חרדים (הליכוד, הבית היהודי, ש"ס ויהדות התורה) אליה יצטרפו לפיד, לבני ומופז, או לפחות שתיים (ככל הנראה לפיד ומופז. חשוב לזכור שלפיד הצהיר כי לא ייכנס לבדו לממשלת ימין-חרדים).

הבעיות שיכולות להיווצר בקואליציה כזו הן שלכל מפלגה בקואליציה כזו יש בעיה עם מפלגה אחרת. לפיד והחרדים יתגוששו בגלל השוויון בנטל והקיצוצים בתקציב (זוכרים: "איפה הכסף?") וללבני תהיה בעיה לשבת לצידו של נפתלי בנט (ועם האגף הימני בליכוד, אותם היא מתעבת).

ויש גם התרחיש רביעי, הנראה כרגע בלתי אפשרי (למרות שבפוליטיקה גם הבלתי אפשרי - אפשרי), ומהווה חלום בלהות מבחינת הציבור החרדי: ממשלת אחדות של הליכוד-ביתנו, עם לפיד, יחימוביץ, לבני ומופז, כשאליהן יצטרפו (אולי) המפלגות החרדיות. הסבירות לכך שיחימוביץ תחזור בה מהבטחתה שלא להיכנס לממשלת נתניהו - במיוחד לאחר הנאום התוקפני שלה לאחר יום הבחירות הוא קלוש. ובכל זאת, הכל יתכן.

נתניהו: נפעל להגברת השוויון בנטל

ראש הממשלה, בנימין נתניהו, הגיב לתוצאות מדגמי הטלוויזיה בהופעה בפני פעילי הליכוד ואמר כי התוצאות המסתמנות הן ‏הזדמנות גדולה לשינויים רבים לטובת כלל אזרחי ישראל. "מערכת הבחירות מאחורינו ואתגרים רבים ומורכבים לפנינו. כבר הערב אתחיל במאמצים להרכבת הממשלה הרחבה ביותר שניתן", אמר.

נתניהו הוסיף כי הוא מודה למיליוני אזרחי ישראל שמימשו היום את זכותם הדמוקרטית: "על-פי תוצאות המדגמים ברור שאזרחי ישראל קבעו שהם רוצים שאמשיך לכהן בתפקיד ראש ממשלת ישראל, ושארכיב ממשלה רחבה ככל האפשר", אמר.

בנאום הניצחון אמר נתניהו: "אזרחי ישראל, שוב הוכחתם שישראל היא דמוקרטיה דינמית למופת, ואני גאה להיות ראש הממשלה שלכם, ואני מודה לכם שנתתם לי את ההזדמנות בפעם השלישית להנהיג את מדינת ישראל. זוהי זכות גדולה אבל גם אחריות גדולה, תוצאות הבחירות הן הזדמנות לערוך שינויים שאזרחי ישראל מייחלים להם ושישרתו את כלל אזרחי ישראל, אני מתכוון להוביל את השינויים הללו, ולצורך זה עלינו להקים ממשלה רחבה ככל שניתן, וכבר התחלתי במשימה הזו הערב".

"הממשלה תתבסס על העקרונות הבאים - חמשה עקרונות מרכזיים: עוצמה בטחונית מול האתגרים הגדולים. האתגר הראשון היה ונשאר למנוע מאיראן נשק גרעיני, שנית, אחריות כלכלית מול המשבר הגלובלי המתמשך. שלישית: אחריות מדינית בחתירתנו המתמדת לשלום אמת. רביעית, הגברת השוויון בנטל, וחמישית, הפחתת יוקר המחיה ומחירי הדירות בישראל.

"אנחנו נשלב ידים עם השותפים הרבים למשימה הזו, ובעזרת ה' יחד נצליח", סיים ביבי.

יאיר לפיד חוגג תהילה. צילום: פלאש90צילום: יאיר לפיד חוגג תהילה. צילום: פלאש90
יאיר לפיד חוגג תהילה. צילום: פלאש90

לפיד: חש את כובד האחריות

המנצח הגדול של הערב, יאיר לפיד, הודה לתומכיו. בנאום הניצחון שנשא בפני פעילי מפלגתו - כאשר הוא נואם במקביל לראש ממשלה, מה שגרם לאולפני הטלוויזיה לשדר מסך מפוצל - אמר: "יש רק דרך אחת לעמוד בפני הבחירות הללו ביחד, אזרחי ישראל אמרו לא לפוליטיקה של פחד ושנאה, לא לאפשרות שנתפצל לסקטורים ושבטים וקבוצות אינטרסים, לא לקיצוניות ולא לאנטי דמוקרטיה.

"אם תסתכלו על הרשימה של 'יש עתיד' יש בה את כולם, דתיים וחילונים, גברים ונשים, ימין ושמאל, תושבי מרכז ופריפריה, מה שמאחד ביניהם - שהם אמרו כן לתקווה ולאחריות הדדית ולעובדה שהאמת לא נמצאת בידו של אף צד, לא בידי הימין ולא בידי השמאל, אלא באפשרות ליצור מרכז אמיתי והוגן שמקשיב לאחר ויודיע לנהל דיאלוג שזוכר שאנחנו לא אחד על חשבון השני אלא אחד עם השני.

"אני רוצה לנצל את ההזדמנות הזו להודות להם ולפעילים המסורים של יש עתיד. מערכת בחירות מטבעה מעוררת פלגנות ולא מעט כעסים, צריכים לשים אותם מאחורינו ולמצוא דרך לעבוד ביחד למצוא פתרונות אמיתיים.

"אני חש את כובד האחריות וקורא להקים ממשלה רחבה ככל האפשר שתאחד בתוכה את הכוחות המתונים משמאל ומימין, כדי שנוכל להביא לשינוי אמיתי במדינת ישראל".

קודם לכן התפרסמו תוצאות המדגמים שהצביעו כבר על עלייה גדולה בכוחו של יאיר לפיד.על פי מדגם ערוץ 2 המשוקלל עם תוצאות אמת, הליכוד זוכה ב-33 מנדטים, לפיד ב-18, שס זוכה ב-12, הבית היהודי 11, יהדות התורה- 7 מנדטים.

על פי ערוץ 1: הליכוד זוכה ב-31 מנדטים, העבודה ב-17, יש עתיד 19, הבית היהודי 12, שס 11, התנועה 7, מרצ 7, יהדות התורה 6 ועוצמה לישראל עוברת את אחוז החסימה ומקבלת 2 מנדטים.

לפי מדגם ערוץ 2: הליכוד 31, יש עתיד 19, עבודה 17, שס 12, הבית היהודי 12, התנועה 7 ויהדות התורה 6. עוצמה לישראל אינה עוברת את אחוז החסימה.

לפי סקר ערוץ 10: 31 מנדטים לליכוד, 18 ללפיד, 17 לעבודה, שס קיבלה 13, הבית היהודי 12, התנועה 6, מרצ 6 ויהדות התורה עם 6, גם כאן עוצמה לישראל אינה עוברת.

הבחירות לכנסת ה-19 הסתיימו ושערי הקלפיות ננעלו בשעה 22:00. שיעור ההצבעה היה גבוה יותר מהבחירות הקודמות, ונרשמו 66.6 אחוזי הצבעה. בבחירות הקודמות הגיע שיעור ההצבעה ל-64.7%. בצה"ל הגיע שיעור ההצבעה ל-80%.

עוד בנושא:

נתניהו: "הזדמנות לשינויים" • דרעי: "עוד נגיע ל-14"
אחרי יום מתוח: שמחה וריקודים ב'יהדות התורה' • צפו
יום בחירה • כלמה שקרה ביום הבחירות
כולם הולכים להצביע • צפו: חרדים בקלפיות
איך הם הצביעו? כל התמונות מיום הבחירות
הליכוד העבודה יש עתיד ש''ס הבית היהודי

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 43 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד