י' אייר התשפ"ד
18.05.2024

הסיוט החרדי מתממש: שיוויון בנטל או אופוזיציה

מסתמן: תוקם ממשלת שיוויון בנטל עם לפיד • החרדים יצטרכו להכריע: להסכים לחוק או אופוזיציה • מה יש ב'מתווה לפיד'? • גפני: אם החילונים ילמדו תורה אנחנו נשרת בצבא

יאיר לפיד. צילום: פלאש90
יאיר לפיד. צילום: פלאש90

המשא ומתן הקואליציוני טרם נפתח באופן רשמי, אך מאחורי הקלעים כבר מתנהלים מגעים.

כפי שמסתמן היום (ה), ראש הממשלה מעוניין לצרף את 'יש עתיד', את ש"ס ואת יהדות התורה לממשלה הבאה, אך הם יהיו חייבים לאמץ את חוק השיוויון בנטל של לפיד.

שיחות שנערכו ביממה האחרונה בין הצדדים, נועדו לדון בנושא, שכן, מצידו של יאיר לפיד חוק השוויון בנטל אותו גיבש, יהיה התנאי הראשון של יש עתיד. אנשי לפיד אף תובעים שהחוק יעבור מיד בשלוש קריאות או שהמפלגה לא תצטרף לממשלה.

אלא שבעוד ובתנועת ש"ס מגלים גמישות ומשמיעים אמירות מפויסות, ביהדות התורה דווקא מחריפים את המסרים. לכן, היות וב'דגל התורה' בפרט ישנה התנגדות לכל חוק שהוא - ייתכן ויאלצו לשבת באופוזיציה, בעוד ש"ס תזחל פנימה.

מקורביו של אריה דרעי אמרו היום, כי "ייתכן שנוכל להסכים למתווה אטיאס או למתווה יעלון - או לשילוב ביניהם". לעומתם התייחס יו"ר ועדת הכספים ח"כ משה גפני בראיון לרשת ב' לכניסתה של יהדות התורה לקואליציה ואמר, כי יהדות התורה מחזיקה במצע ודרך ורק אם זה יתאים לדרכה של המפלגה היא תוכל להשתלב בשורות הקואליציה. "אנחנו לא מחרימים אף אחד, אנחנו נצמדים לדרך", אמר.

כשנשאל על סוגיית השוויון בנטל אמר גפני: "אם החילונים ילמדו תורה אנחנו נשרת בצבא. כל עוד שנצטרך לשאת את הנטל לבד - אנחנו נלמד תורה".

עוד הבהיר, כי כל פיתרון צריך להיעשות בהדברות ולא בכפיה. "אי אפשר לקיים את העם היהודי בלי לומדי תורה, כך היה בהיסטוריה וכך גם היום, אי אפשר לעשות את הדברים האלו בכפיה, זה יהרוס את העם היהודי בפנים", אמר.

חוק שיוויון בנטל של לפיד, כפי שמופיע במצעה של תנועת יש עתיד, בנוי על שני שלבים מרכזיים. בשלב הראשון יוענק פטור של 5 שנים באופן גורף לכל בן ישיבה שהגיע לגיל 18.

בשלב השני יוחל חוק שירות לכל וצה"ל יוכל לכפות גיוס על כל צעיר חרדי כפי שיראה לנכון.

במשך 5 השנים יוקמו מסלולים ייעודיים וייחודיים לשירות לאומי, צבאי ואזרחי.

האם אכן יסכימו המפלגות החרדיות לחוק המחייב גיוס גיוס לכל? לכאורה הדבר נראה מופרך, ההצעות האחרות כמו מיתווה יעלון, הינם פחות גורפות, אך תחולתן מיידית יותר.

יתכן, איפוא, שהחרדים יעדיפו לסוג של אי-התנגדות למתווה לפיד, המעניק מרווח נשימה של כמה שנים, מתוך תקווה שעד שיעברו 5 שנים יצליחו לרוקן את החוק מתוכנו.
לפיד חוק גיוס צה''ל שירות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 59 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד