י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024

שבת שכולה שירה • כל מה שחדש במוסיקה החסידית

שיר חדש לנסיך המוסיקה החסידית, ואלבום חאפלה בערבית • אלבומו של שרוליק ורדיגר מגיע לישראל, ושיר חדש ל'פרחי ישראל' • קונצרטים לחובבי החזנות וגם: שיר לנשים בלבד

שבת שכולה שירה • כל מה שחדש במוסיקה החסידית



אתם מכירים את זה, שפתאום - אחרי עשור או שניים, שירים נשכחים מהעבר חוזרים והופכים ללהיטים, כך אירע לאחרונה עם 'השיבנו' של שלמה קרליבך, 'אם תחנה' של יידל, ועוד. המשותף לכל השירים האלה: היותם נכסי צאן ברזל.



בריו חקשור, שכבר הכניס לפנתיאון כמה שירים שלא נס ליחם (ברשות, אנא עבדא, ברחמים), משחרר כעת להיט לרחבה הכי קובעת בעולם המוסיקה החסידי - רחבת החתונות. רצועה ראשונה מתוך האלבום הבא - בריו 2,

את 'שהחיינו' - השיר החדש של בריו חקשור, אתם תזמזמו מפתיחת העטיפה בפעם הראשונה, ועד לחתונה (שלכם, או של אחד מצאצאיכם בעז"ה). בריו הבין שהוא מחזיק בשיר לוהט, ובחר להפקה המוסיקלית והעיבודים את אלי לאופר - מעבד שעבודתו מוערכת דווקא בטווח הארוך (האלבום מאמינים של MBD, אם תחנה של יידל ועוד).

בריו, בחור ישיבה (23) הנמצא בימים אלו בתקופת שידוכים, חזר לאחרונה מארה"ב, (לאחר שהשיל ק"ג רבים ממשקלו בחסות הסופה סנדי). מתמקד כעת בסיום העבודה על התקליט, אירועים בארצנו, ועבודות הכנה למופע מרכזי בו יציג את להיטיו הגדולים על הבמה.

בריו, שנחשב לאחת מהתגליות במוזיקה החסידית בשנת 2010, למד בצעירותו בישיבת ״תורה ודעת״ בניו יורק. שיתף פעולה עם הזמר יעקב שוואקי בשיר ״ברשות מורי ורבותי״ שאף הושר בפתיחת המופע הראשון של שוואקי בקיסריה לפני חמש שנים.

אחרי אלבום הבכורה 'שיר ושבחה' שיצא ב2011 המשיך בעשיה בשיר 'נפלה עטרת ראשינו' שהפך לנכס צאן ברזל במוזיקה היהודית, ובשיר החתונות 'כי המלכות' עם בנו של משה לאופר.

בקיץ 2012 נבחר להשתתף עם 24 זמרים מכל העולם בפרויקט שירי שבת של חברת קוקה קולה. ולאחרונה הוציא אלבום פרויקט של שירים נוסטלגיים במוזיקה החסידית שנקרא 'אנעים זמירות'. כעת, הוא צועד לעבר האלבום השני שלו.



להקת הלל – "אסק שמיים"

קבוצת נשים מהשומרון נפגשת בכל שבוע, בערבי שלישי, ומתענגת על שירה יהודית. המפגשים השבועיים הפכו את הקבוצה למשהו הרבה מעבר למפגשי חבורת זמר. אלבומן הראשון 'אליך אתפלל' כבש בתים רבים בישראל ומיצב את הלהקה כלהקת הנשים הדתיות הבולטת והמוכרת ביותר בקרב ציבור הנשים שומרות המצוות בישראל.



בשנתיים האחרונות הצטרפו ללהקה זמרות גם מחוץ לשומרון, שממסדות יחד את אהבתן לשירה. להקת הלל היא להקת נשים כשרה למהדרין ומקצועית לא פחות. מלבד פגישות וחזרות מוזיקליות, הן מקיימות הופעות מרשימות כשגולת כותרת המפגשים השבועיים – הוא אלבום נוסף, מקצועי, מהודק ומרגש עוד יותר, כשהסנונית הראשונה מתוכו הוא השיר 'אסק שמיים', שכתבה והלחינה מנצחת הלהקה, מרב ברנר.

ברנר, שקיבצה את הפרויקט ואף אחראית לעיבודים המוזיקליים ולניצוח, מצטטת את בעל התניא שכתב "הלשון היא קולמוס הלב, והשיר – קולמוס הנפש", ומוסיפה ש"כאשר חמש עשרה נשים נפגשות בכל שבוע למלא את נפשן בשירה, נפתחים הלבבות ונקשרות הנפשות".

"האלבום שייקרא 'הלל עם קפה ועוגה' - יצא לאור בקרוב, השיר הנוכחי 'אסק שמיים', מדבר על תפילה תמידית לה', ואיך גם בזמנים קשים יותר ה' מלווה אותנו בכל דרכינו – "אם אסק שמיים שם אתה, ואציעה שאול – הינך". אנו מקוות מאד שגם באלבום החדש נצליח להעביר את שמחת השירה שלנו לכל הנשים", מסבירה ברנר.

את מופע ההשקה של האלבום תחגוגנה חברות הלהקה בי"ח שבט באולם 'הבימטרון', ברחוב יהושע בן גמלא 26 הוד השרון, בערב מיוחד לנשים בלבד, ואיך לא? בליווי קפה ועוגה, כמובן...

ל'הלל' קהל יעד ברור: נשים - נערות ואימהות, דתיות וחילוניות, מתנחלות ועירוניות, "אנו רוצות להביא לנשים בכל הארץ את הקול הנשי המיוחד שלנו, לתת להן משמחת השירה שבתוכנו ומן האומץ והחזון שמובילים אותנו".



נדב גלעד מארח גם בשבת

אחרי שני שירים מצליחים ברדיו וברשת, בהם גילה נדב גלעד שחוץ ממראיין מקורי וכתב הוא גם כותב ומלחין שירים ישראלים ("בא לי לחבק אנשים", "אגדלך"), חוזר גלעד אל המקורות ומביא לנו כיוון חגיגי ושבתי יותר: 'לא תבושי' – 'גרסת הבית כנסת' (בקרוב תצא גרסת הקצב של השיר).



'לא תבושי' הוא שיר נוסף בפרוייקט השירים של נחמן שתיל - כותב ומלחין מהעיר רחובות שבחר בנדב גלעד כזמר שישיר את לחניו.

נדב, בקולו המרגש מצליח להגיש את 'לא תבושי' הידוע לנו מקבלת שבת ופיוט 'לכה דודי' בלחן חדש ומקורי.

ב'לא תבושי' החדש מתארח ראובן חיון בעל צבע קול מרגש וייחודי שמשתלב בצורה מעניינת בקולו הנוגע של נדב.

לנדב גלעד עולם הדואטים מוכר מאוד מחתונות ואירועים בהם הוא מופיע כזמר אורח לצידם של זמרים ידועים אחרים כמו איציק אשל, אבישי אשל, משיח אביבי, וחיון.



פרחי ישראל – "ימלוך"

מקהלת פרחי ישראל גאה להציג שיר חדש, ימלוך, דגימה מרשימה ומרגשת מאלבום שני העתיד לצאת בקרוב, בע"ה. המקהלה ממשיכה לכבוש ולסחוף את לבבות אוהבי השירה המסורתית ומוציאה שיר נוסף, מפתיע וחדיש המוקדש לירושלים בירת הנצח.



שיר זה, מבית היוצר של מקהלת פרחי ישראל, ממשיך ברוח באהבת חינם ואחדות ישראל, מפנה את ליבנו לכוון מזרח, ומוסיף להעלות את ירושלים על ראש שמחתנו. 'ימלוך' - המוגש בערב שבת שירה, מהווה משב רוח חדש ומרענן בשירה המזרחית המסורתית. ההצלחה העצומה לה זכה שיר הבכורה באהבת חינם, דחקה במנהלי מקהלת הילדים להזדרז ולהוציא החוצה את האלבום המלא, עוד לפני פורים הקרוב.

המקהלה, בניצוחו של מאיר גבאי ובניהולו האומנותי של ארנון גולדברג, הוקמה לפני כשבע שנים וכוללת כעשרים כישרונות צעירים בהרכבים מתחלפים. המקהלה היא המקהלה הדתית הייצוגית של גבעת שמואל וזוכה לתמיכה והערכה רבה מצד קברניטי העיר שנרתמו לקידום התרבות בעיר בכלל והתורנית בפרט.

חברי המקהלה נפגשים בכל שבוע, לומדים את עקרונות המוסיקה היהודית והישראלית, מקיימים חזרות ומופיעים באירועים ממלכתיים בארץ ובעולם לצדם של מיטב האומנים. ההרכב הצעיר מתמחה ברפרטואר מרשים, המשלב יחד שירים ישראליים לצד שירי אמונה ונשמה, בעיבודים חדשניים ובלחנים מקוריים. עושר הסגנונות המוסיקליים ורבגוניות הטקסטים, שואף לייצג את מרקם התרבות הישראלית על שלל מרכיביה "עם הפנים לכלל ישראל".

"עם השיר החדש ימלוך אנחנו שואפים לכבוש ולסחוף את לבבות אוהבי הזמר והשירה ובמיוחד את אוהבי ירושלים בירת הנצח של העם היהודי עם כל הלב לכיוון המזרח", אומר מאיר גבאי המלחין ומנצח המקהלה. "אחרי שבחי ירושלים הנצחי של אביהו מדינה הגיע הזמן לחידוש נוסף ברוח המזרח וברוח אהבת חינם, משב רוח חדש ומרענן מניחוחות מקהלת הילדים פרחי ישראל בכיוון אחד ירושלים.

האלבום המלא ייצא בע"ה בראש חודש אדר הבעל"ש (הבא עלינו לשמחה...).



ישראל ורדיגר: אודה לקל

אחרי שני אלבומים מושקעים ומרשימים, שניפקו לא מעט להיטים כגון "דוד המלך", "בית נאמן", "אשת חיל", "ואהבת", "אמור לצרותינו די" ועוד. ישראל ורדיגר עושה זאת שוב ובגדול, ומציג אלבום חדש – "אודה לקל".



ישראל, בן למשפחת האצולה של המוסיקה החסידית – ורדיגר. מוכיח שוב כי התפוח לא נפל רחוק מן העץ, והקול נשאר במשפחה. ואף מצליח להתעלות על עצמו, ולעמוד בזכות עצמו בפרונט המשפחתי-מוסיקלי, המחייב כל-כך.

'אודה לקל' מכיל שנים-עשר שירים במגוון סגנונות וצבעים מוסיקליים, הלוקחים את המאזין למסע מוסיקלי סוחף, מרגש ומרענן. תוך שמירה קפדנית על אווירת המוסיקה החסידית האותנטית.

בכדי להביא את האלבום לשלמות, הפקיד ורדיגר את מלאכת הפקת האלבום בידי מפיק המוסיקה יוסי טיברג, כשאליו חובר גרשי מושקוביץ. השניים רתמו את מיטב המלחינים של המוסיקה החסידית העולמית ובהם, הרב הלל פלאי, פינקי וובער, מוטי אילוביץ, מוישי ורצברגר ודוד קליין. כשמלאכת העיבודים הופקדה בידיהם האמונות של יהושע פריד ויענקי בריסקמן. ואת הכל עוטף קולו המלטף, המרגש והעוצמתי של ורדיגר הסוחף את המאזין בשירתו השורשית וחודרת הלבבות.



שמואל יונה שר לילדיכם



ילד התעוררת לא אל תישן אל תוותר,
נכון בקושי שנרדמת כי בגיל הזה קשה יותר
ילד התבגרת הכל חלף כל כך מהר
רק אתמול איתי שיחקת והיום אתה בקושי מתקשר

פזמון

צא לדרך ילדי אל החיים היפים רק אל תשכח יש זאבים מחופשים לאנשים
ילד הזכרת הלכנו פעם אל הים ומגל גדול נבהלת אתה תפגוש הרבה גלים עוד בעולם
ילד הידעת העולם הזה כולו הסתר והחכמה האם מצאת את האדון הגדול שמסתתר




הזמר יהודי, המוסיקה ערבית

הזמר והמוסיקאי היהודי זיו יחזקאל באלבום חפלה ערבית קלאסית מתוך הופעה סולד אאוט למגזר הערבי – בנצרת (נובמבר 2012).



זיו הספיק לחזור לעוד שתי הופעות בנצרת מול קהל ערבי במופע סולד אאוט בליווי התזמורת למוסיקה ערבית - נצרת, בניהולו של סוהיל רדואן.

האלבום מכיל שבעה רצועות משירתם של הזמרים אום כולתום, עבאד אל-והאב, עבאד אלחלים. עם הרכב מוזיקלי אותנטי.

זיו יחזקאל, בן 28, תושב ישראל יליד קרית אונו, הוא יהודי חובש כיפה, השר ומבצע את המוזיקה הערבית הקלאסית. (אום כולתום, עבאד אל-והאב, עבאד אלחלים, מלחם בראקת, וורדה, ועוד).

מעבר לשירה - זיו קורא, כותב, ומבין את השפה המדוברת והספרותית, מנגן על כלי נגינה - עוד/כינור/צ'לו.

זיו מתמחה בתורת המקאמים ביסודות המוסיקה הערבית הקלאסית, ומעביר קורסים בכל רחבי הארץ,
בימים אלו זיו חתם חוזה לניהול אישי ויח"צ עם משרד ההפקות והיח"צ של אביאל נחום.



וקונצרט חזנות ראוי לשמו

התזמורת הסימפונית ירושלים – רשות השידור הינה אחת התזמורות הגדולות (70 נגנים) והוותיקות בארץ (נוסדה בשנת 1938) ומהווה כתזמורתה הייצוגית של העיר ירושלים. אולמה הביתי של התזמורת נמצא באולם הקונצרטים על שם 'הנרי קראון' בתאטרון ירושלים, וכבר שנים רבות מקיימת התזמורת סדרות רבות ומגוונות בארץ ובעולם של מוסיקה קלאסית לסוגיה השונים בה מארחת התזמורת את מיטב האמנים, נגנים, חזנים וזמרים מהעולם כולו.

בנוסף לסדרות הקלאסיות המסורתיות, השיק לפני שנתיים המפיק הירושלמי, יואל ברקוביץ', בחסות עיריית ירושלים, המחלקה למורשת ישראל - יחד עם התזמורת, את הסדרה הייחודית 'חזנות ומוסיקה ליטורגית יהודית', בה מארחת התזמורת את טובי החזנים מהארץ ומהעולם.

על הקונצרטים מנצח ומנהל מוזיקאלית מאסטרו אלי יפה, האמון על גם העיבודים הסימפוניים הייחודיים לפרקי החזנות וגם חלק לא מבוטל מהיצירות עצמן המבוצעות בסדרה גם הולחנו על ידיו.

הקונצרט הראשון בסדרה השנה התקיים לפני חודשיים בירושלים השתתפות החזנים: ישראל רנד, בן ציון מילר ועוד. בשני הקונצרטים הקרובים שיתקיימו בח' אדר (18.2.13) בתיאטרון ירושלים ואחריו בהיכל התרבות פתח תקווה בכ"ח אדר (10.3.12), תופיע התזמורת בניצוחו של מאסטרו יפה עם הזמר והמוסיקאי יונתן רזאל, שלראשונה יבצע את מיטב להיטיו החדשים והוותיקים בעיבודים סימפוניים יחודיים. השילוב בין יפה, מוסיקאי ומנצח בחסד, ושל רזאל, מוסיקאי מוכשר לא פחות, צפוי להוות אטרקציה של ממש לחובבי המוסיקה בכלל וזו היהודית בפרט, מה עוד שבתקליטו האחרון של רזאל שולבו נגיעות קלאסיות - סימופניות לא מעטות.

מלבד יונתן רזאל יופיעו בירושלים יחד עם התזמורת גם החזנים: יעקב מוצן, עזי שוורץ והחזן המבטיח והמנצח הצעיר יוסי שוורץ.

במרכז המופע בפתח תקווה שיתקיים בחסת האגף לתרבות תורנית העירוני בהנהלתו של שמואל זלצר, יופיע כוכב הבמה העולמי דודו פישר, שמזה שנים רבות הדיר רגליו מזרקורי החזנות וכעת חוזר למרכז הבמה של עיר נעוריו דאז ובירת החזנות העולמית דהיום - פתח תקווה. יחד עם פישר יופיעו החזן-זמר הוותיק קולין שחט, ותגלית החזנות של השנים האחרונות - שמחה הלפגוט (צעיר הבנים למשפחת החזנים המפוארת).

מאסטרו אלי יפה, המנהל המוסיקאלי והמנצח של הסדרה הייחודית, הושפע רבות כבר מצעירותו מעולם החזנות ועם השנים הוא ממשיך להשקיע רבות בפיתוחה ומהווה בעצם מורה דרך מוסיקאלי לרבים מחזני הדור. יחודו הגדול של יפה הוא השילוב בין הידע המוסיקאלי - קלאסי הרחב שלו ושילובו בקטעי החזנות. עיבודיו הסימפוניים הייחודיים הינם חוויה מוסיקאלית של ממש ומלבד ביצועי החזנים לקטעי החזנות זוכים משתתפי הקונצרטים לביצועים תזמורתיים קלאסיים מצידה של התזמורת המורחבת תחת שרביטו של המאסטרו.

קישור לסרטונים:
• התזמורת בניצוחו של מאסטרו אלי יפה:
http://www.youtube.com/watch?v=5kZtsimpuSY
http://www.youtube.com/watch?v=nyBn8bgFemM

• "קטונתי" לחן וביצוע- יונתן רזאל :
http://www.youtube.com/watch?v=HZYivKwVmJc






בריו חקשור ישראל ורדיגר מוסיקה חסידית קונצרט חזנות פרחי ישראל

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד