כ"ו ניסן התשפ"ד
04.05.2024

שוב אנגליה: האם גאב"ד לונדון חיפה על מתעללים?

היכונו ל'פרשת פאדווא' • תחקיר בערוץ תקשורת בריטי טוען: גאב"ד לונדון הגר"א פאדווא, ובכירים אחרים, חיפו על התעללות בילדים • הגר"א הקדים ופרסם מכתב הבהרה בפרשה

הגר"א פאדווא. צילום: ארכיון
הגר"א פאדווא. צילום: ארכיון



לונדון המנומנמת בדרך כלל, איננה יודעת לאחרונה מנוחה: אחרי פרשת הגר"ח הילפרין שהסעירה את המדינה ואשר הדיה טרם שככו, מגיעה הפרשיה הסנסציונית הבאה: 'פרשת פאדווה'

לפי מקורות בקרב הקהילה המקומית, עומד להתפרסם בערוץ תקשורת מקומי תחקיר, לפיו, הרה"ג משה חיים אפריים פאדווה, רבה של לונדון, שידל, כביכול, אדם שנפגע מהתעללות, שלא להגיש תלונה במשטרה נגד איש סגל חינוכי שעשה זאת.

לפי הטענות, אברך, שנחשף לתופעה של התעללות קשה באחד ממוסדות הקהילה, החליט לפנות למשטרה ולהתלונן על כך.

הלה ביקש את חוות דעת הגר"א על כך והגר"א הורה לו להבליג ולא להתלונן במשטרה.

האברך, הבין שבידו חומר נפץ, הביא עמו מכשיר הקלטה והקליט את הגר"א בסתר. הוא שב וחזר אל הגר"א מספר פעמים בנידון ודש בו שוב ושוב. את ההקלטה העביר לתקשורת הבריטית - כפי הנראה ערוץ 4 שמתכנן כאמור, לערוך מטעמים מהסיפור. הללו פנו למעונו של הגר"א כדי לקבל תגובתו לדברים, לצורך פרסום הכתבה.

כך גם כולל התחקיר עדויות נוספות לפיהן הסתירו בכירים בקהילה מקרי התעללות בילדים, פעולה המהווה עבירה פלילית חמורה על פי החוק הבריטי.

כדי להקטין נזקים, מיהר הגר"א לפרסם מכתב לרבנים ולמנהלי מוסדות החינוך ובו הוא מתריע מפני התעללות בילדים. בד בבד, הוא מיידע אותם אודות הצפוי עם פרסום הפרשיה, והשלכותיה.

בפתח הדברים שהודפסו על גבי מסמך רשמי של 'התאחדות קהילות החרדים בלונדון', הוא מטעים כי "הורים ומוסדות החינוך בקהילתנו, מקדישים את עצמם להעמיד ולחנך נשמות טהורות ולגדלם ולשמרם בקדושה וטהרה ומצליחים מאד בזה. שמירת ילדינו החמודים (כך במקור) והגנתם מכל היזק והתעללות, הוא כמובן דבר הכרחי. ומפני זה, עלינו להתחשב עם כל טענה של התעללות חס ושלום כדבר חמור מאד. וצריכים לידע איך לדון בזה כראוי ולגדור גדרים ולמנוע אפשרות כאלה ולתת הסיוע הנכון לכל מי שהתעללו נגדם".

לאחר דברי הקדמה אלה, מרענן הגר"א את זכרונם של אנשי החינוך ומספר להם כי "יש מטעם התאחדות קהילתנו, וועד מיוחד לדון במקרים של התעללות רח"ל בילדי הקהילה. חברי הוועד הם רבנים, מחנכים וחברי הקהילה, מהם התחנכו באופני הטיפול הנכון בזה.

"הרבנות מכירה שיש אופנים מסוימים שבהם נכון ונצרך הוא להתקשר עם הסאשעל סערווייסעס ו/או הפאליציי (לשכה סוציאלית או המשטרה) הוועד יתייעץ עם הרבנות לקבוע דרך נכונה בכל מקרה. הוועד ישתדל לעזור בעצה וסיוע של מומחים לעזור לילדים או משפחות שסבלו מהתעללות ר"ל". מבטיח הגר"א.

כאן, חושף הגר"א קמעה, מהנעשה מאחורי הקלעים: "לדאבוננו, נעשה פראגראם שעומדים לפרסם על טלוויזשאהן (תוכנית טלוויזיה) בענין התעללות בילדינו בקהילתנו, אשר בה טוענים שגם אחר שנודע מעשיהם של המתעללים, יש להם אפשרות להמשיך במעשיהם ח"ו. הוועד לשמירת הילדים וקביעת שיטה נכונה לשמירת ילדים בקהילתנו, יעזור בע"ה להשתיק דברי המערערים בטענתם שהתאחדות הקהילה, איננה ממלאת חובתה בענין זה".

הגר"א מסיים את אגרתו בהבטחה ובקשה, כי "בכל מקרה שיובא לפני אחד מהרבנים או מנהלי מוסדות, חשש לשמירתו של ילד, מתבקשים להפנות הענין לידיעת הוועד, שיטפלו בזה על פי עצת הבד"צ ועל פי דינא דמלכותא".

הגר"א גם מפרסם בשולי המכתב את מספר הטלפון של הוועד, לצורך הגשת תלונה וטיפול במקרים דומים.

האם יהיה די בהבהרה זו, או שהאירוע יתפתח לאחר פרסומו לממדים בלתי צפויים? פרשית הגר"ח היילפרין מלמדת, כי אי אפשר לנבא את העתיד.

גורם בקהילה אמר ל'בחדרי חרדים' כי רוב הסיכויים שהכתבה תפורסם ביום רביעי הקרוב, "יש סיכוי שהיא תידחה במעט", הוא אומר ומוסיף: "הדבר יכול לגרור התערבות של משטרה ומעצר של בכירים בקהילה החרדית בלונדון, ואין ספק שהנזק יהיה גדול מאד".



המסמך


לונדון הגר''א פאדווא תקשורת חרדים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 31 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד