כ"א תמוז התשפ"ד
27.07.2024

לונדון ליצחק

לונדון ליצחק

אם לא היה די ב'פרשת הלפרין' שמרחפת מעל הקהילה החרדית בלונדון וגרמה לה עד כה נזק תדמיתי גדול ברחבי המדינה והעולם, קבלו את הסערה הבאה שמתקשרת לזו האחרונה ועלולה לגרום לפירוקה של הקהילה החרדית בלונדון.
'כדתיא' הגוף שמאגד את רוב הקהילות החרדיות בבירה האנגלית יוצא בסוף השבוע האחרון במכתב רשמי ובו מרענן את העובדה לפיה קיים וועד מיוחד שמורכב מרבנים, מחנכים ואנשי קהילה ומטרתו לטפל במקרים של התעללות נגד ילדים.
מה הרקע למכתב? ל'בחדרי חרדים' נודע כי בשבוע הקרוב צפוי להתפרסם תחקיר ברשת הטלוויזיה BBC ובו עדויות, מקרים ועובדות לפיהן אירעו מקרים של התעללות בילדים בתוך הקהילה החרדית ולמרות זאת – שגרת היום נמשכת.
התחקיר מפנה אצבע מאשימה בעיקר נגד הגר"א פאדווא, אב בתי הדין בלונדון שעל פי הממצאים בו עולה כי שכנע אברך שילדיו עברו לכאורה התעללות מצד המוסדות בהם הם לומדים שלא להתלונן במשטרה כנגדם.
השמועות על פרסום התחקיר דלפו לרבני לונדון ואלו החלו להפעיל מסכת לחצים מבפנים ומבחוץ כדי למנוע את פרסומו או לפחות למזער את הנזק. השלב הראשון, היה בפרסום המכתב המובא כאן לראשונה. עיקר המכתב מתייחס להתעללות נגד ילדים וקורא לציבור בעיר שלא "לטאטא" תחת השולחן מקרים מסוג אלו, "החובה עלינו להתחשב עם כל טענה של התעללות חס וחלילה".
המכתב המדובר נועד למזער את הנזק שעלול להיגרם לקהילה החרדית לאחר פרסום התחקיר.
"צריכים לידע איך לדון בזה כראוי וגדור גדרים למנוע אפשרות כאלה ולתת הסיוע הנכון לכל מי שהתעללו נגדם". במכתב עצמו מצהירים הרבנים לראשונה על העובדה כי הוקם וועד מיוחד שיטפל בנושא, "יש מטעם ההתאחדות וועד מיוחד לדון במקרים של התעללות ר"ל בילדים בקהילתנו".
בהמשך נכתב: "חברי הוועד הם רבנים, מחנכים וחברי הקהילה מהם נתחנכו באופני הטיפול הנכון בזה. הוועד ישתדל לעזור בעצה ובסיוע של מומחים לעזור ילדים או משפחות שסבלו מהתעללות ר"ל".
המכתב גם מתייחס לתחקיר שצפוי להתפרסם בטלוויזיה הבריטית. ההתאחדות טוענת כי בכתבה יש "שטוענים שגם אחר שנודעו מעשיהם של מתעללים יש להם אפשרות להמשיך במעשיהם". והוסיפו כי לכן, "הוועד קבע שיטה נכונה לשמירת ילדים בקהילתנו". והדבר "יעזור בע"ה להשתיק דברי המערערים בטענתם שההתאחדות אינה ממלאה חובתה בעניין זה".
עם הסיום המכתב הדרמטי המסעיר את הקהילה החרדית נכתב: "בכל מקרה שיובא לפני אחד מהרבנים, מחנכים או מנהלי מוסדות חשש לשימרתו של ילד, מתבקשים להפנות העניין לידיעת הוועד, שיטפלו בזה ע"פ עצת הבד"צ ועל פי דינא דמלכותא דינא".

גורם בקהילה אמר ל'בחדרי חרדים' כי רוב הסיכויים שהכתבה תפורסם ביום רביעי הקרוב, "יש סיכוי שהיא תידחה במעט", הוא אומר ומוסיף: "הדבר יכול לגרור מצב של התערבות של משטרה ומעצר של בכירים רוחניים בקהילה החרדית בלונדון, ואין ספק שהנזק יהיה גדול מאד".


מעט 70 שנה לאחר תום מלחמת העולם השנייה, אלפי יצירות אמנות ותכשיטים, שהיו בבעלות נאצית וחלקם נגנבו מיהודים, נמצאים עדיין בידי מוזיאונים שונים ברחבי גרמניה - כך עולה מתחקיר שפרסם היום (ראשון) השבועון הגרמני "דר שפיגל". בכתבת השער של המגזין מופיעה תמונה של שעון יוקרתי, שהעניק היטלר לאהובתו, אווה בראון. כיום, כך מתברר, נמצא השעון במוזיאון במינכן.

התחקיר מתאר את מדינת בוואריה שבדרום גרמניה, שמינכן היא בירתה, כמעין גן עדן לחובבי פריטים נאציים. במוסדות שונים במדינה מוחזקים פריטים רבים שהיו בבעלותם של בכירים בהנהגה הנאצית. כך למשל במחסנים של מוזיאון "פינקאוטק דר מודרנה" שבמינכן נמצא שעון הפלטינה שהיטלר העניק לבראון. בצדו האחורי ישנה הקדשה אישית מהקאנצלר: "ב-6.2.1939, בלבביות, א. היטלר". מועד זה היה יום הולדתה ה-27 של בראון. הפריט רשום כחלק מעיזבון אווה בראון.


שער "דר שפיגל" ועליו תמונת השעון שהעניק היטלר לאווה בראון.
במינכן שמורים גם פריטים רבים שהיו ברשותו של הרמן גרינג, סגנו של היטלר שהיה אספן אמנות כפייתי. בין אלה נכללים טבעות לעניבות עשויות פלטינה, חפתים מזהב, טבעת עם אבן חן, כוסות שמפניה מזהב וקופסת סיגריות מזהב עם כיתוב מ-1940: "הרבה מזל וגאווה - מאחלים לרייכסמארשל, באהבה אמי ואדה". שתי החתומות הן אשתו ובתו של גרינג. לצד אלה, נמצא בעיר גם סכו"ם מכסף שהיה שייך לפיהרר.

איך הגיעו חפצי האמנות והתכשיטים האלה למוזיאונים ברחבי גרמניה ומה הם עושים שם עד היום? אחרי המלחמה, מתברר, הרבה חפצי אמנות נמסרו למוזיאונים בהשאלה. בנוסף, 660 פריטים הועברו ל-18 משרדים פדרליים ברחבי גרמניה. "כך קורה, שאפילו היום יש שטיח מהאוסף של הרמן גרינג במשרד הקאנצלרית", נכתב בתחקיר "דר שפיגל".

שטיח קיר מאותו האוסף נמצא בבית ההארחה של ממשלת גרמניה בפטרסברג שליד בון. גם במשכן הנשיא הגרמני נמצא פריט עם עבר נאצי - שולחן שהיה בבעלות הפקיד המיוחד שייעץ להיטלר בענייני אמנות.

עוד כתבות בנושא
מסע חוצה עולמות בעקבות האוסף המשפחתי שהנאצים בזזו25.05.2012 12:00
המוזיאון היהודי בווינה מחזיק מאות יצירות שייתכן שהנאצים בזזו מיהודים06.01.2013 14:03
"דר שפיגל" מעלה טענות קשות נגד מדינת בוואריה. אחרי המלחמה, כך נטען, היא מכרה בזול עשרות וילות שהיו בבעלותם של בכירים נאצים. מסיבה זו, ניצולי שואה ויורשיהם לא קיבלו פיצוי גבוה שהיו עשויים לקבל מהמכירה.

מהתחקיר עולה שחסר עדיין מידע רב על עברם הנאצי של חפצי אמנות שנמצאים במוזיאונים ברחבי גרמניה. במדינה, שיש בה כ-6,300 מוזיאונים, פעלו עד כה 84 פרויקטים לאיתור מקורם של חפצים חשודים, אך כוח האדם שמוקצה לכך הוא קטן. כך, לדוגמה, צוות אחד בלבד אחראי על איתור מקורם של כ-4,400 ציורים ו-770 פסלים מאחד האוספים שנמצאים במינכן.

שר התרבות לשעבר בגרמניה, מיכאן נוימן, קרא בתגובה לממשלת גרמניה לכפות את השבתן של יצירות שנגנבו מיהודים ונמצאות כיום במוזיאונים גרמנים, ולממן את המשך המחקר בעניין כדי לאפשר את איתורן של יצירות נוספות.

גרמניה אינה המדינה היחידה שבה נמצא רכוש שהיה בבעלות הנאצים, ושרובו נגנב מיהודים. בין 1933 ל-1945 בזזו הנאצים מאות אלפי יצירות אמנות ברחבי אירופה, כולל ציורים של אמנים גדולים כמו מונה ושאגאל. רובן לא הושבו לבעליהן או יורשיהן עד היום. חלקן מוצגות במוזיאונים ברחבי העולם - כולל בישראל.

חרף ממדי הגניבה, עד היום אין חוקים ברורים שמסדירים את החזרת היצירות הגנובות. עם זאת, בשנים האחרונות כונסו מספר ועידות בינלאומיות בניסיון להסדיר את הנושא וליזום חקיקה שתדאג לטיפול בכך.

גם בישראל אפשר לצפות ביצירות שהנאצים גנבו: במוזיאון ישראל מוצגת תערוכה בשם "פיקדון: יצירות אמנות שנגזלו בזמן השואה והופקדו למשמרת במוזיאון ישראל". היא כוללת 50 פריטים מתוך 1,200 יצירות וחפצים שהגיעו למוזיאון, ושזהות בעליהם אינה ידועה.
לונדון

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד