כ"ג ניסן התשפ"ד
01.05.2024

פעילי טרור ליד הנשק הכימי בסוריה • 'כיפת ברזל' בצפון, דיוני קבינט בהולים

דאגה: קרבות קשים ליד מצבורי הנשק הכימי של סוריה; ארגונים המזוהים עם אל-קאעידה קרובים להשיגו • צה"ל תגבר 'כיפת ברזל' בצפון • תוגברו כוחות ברמת הגולן • מקורות זרים: פיצוץ מסתורי במחסן נשק של החיזבאללה בלבנון • נתניהו: "איום הנשק הקטלני אינו מחכה להרכבת ממשלה"

אילוסטרציה. צילום: ארכיון
אילוסטרציה. צילום: ארכיון



האם גזרת הצפון עומדת בפני התחממות?

בישראל, בטורקיה ובארה"ב קיים חשש גדול מאוד כי הנשק הכימי שבידי בשאר אסד, יזלוג לארגוני ג'יהאד עולמי המסונפים לאל-קאעידה או לחיזבאללה. גם בטורקיה מודאגים מהנעשה בסוריה, ולאחרונה הוצבו במדינה סוללות פטריוט של נאט"ו.

החשש גבר לאחר שבסוריה התחוללו אתמול קרבות קשים בין פלג של המורדים המזוהה עם אל-קאעידה, לבין כוחותיו של בשאר אסד. הקרבות התרחשו בקרבת בסיס הנשק הכימי הגדול ביותר של צבא סוריה, הממוקם באל-סאפירה שליד חאלב, ובישראל גובר החשש כי ארגונים אלה יצליחו להשיגו.

גם חיזבאללה מנסה להניח ידו על הנשק הכימי. לפי דיווח, אנשיו התמקמו סמוך למתקנים שבהם מוחזק הנשק הכימיים ומערכות נשק, והחשש הכבד הוא כי חיזבאללה ינצל את התערערות המשטר ויעביר ללבנון סקאדים, טילי קרקע-אוויר וטילי חוף-ים.

ראש הממשלה בנימין נתניהו קיים בתקופה האחרונה דיוני הערכת מצב בעקבות התפתחות בעניין מאגרי הנשק בסוריה. בישיבה מיוחדת של הקבינט המדיני-ביטחוני המורחב ביום ד', יום לאחר הבחירות, אמר נתניהו: "אנחנו צריכים להסתכל מה מתרחש מסביבנו, מה מתרחש באיראן, והנשק הקטלני בסוריה של המשטר המתמוטט. המזרח התיכון", אמר, "אינו מחכה לתוצאות הבחירות והוא גם לא מפסיק בזמן הרכבת הממשלה. יש פה הרבה איומים, מן הקשים ביותר שציינתי, והמציאות ממשיכה להתפתח במזרח, בצפון ובדרום. אנחנו חייבים להיות ערוכים, חזקים ונחושים מול כל איום אפשרי".

חבלה? • דיווח: פיצוץ החריב תשתיות בכור באיראן

השר סילבן שלום, חבר הקבינט המדיני-ביטחוני, התייחס למעבר פוטנציאלי של נשק מסוריה ללבנון ואמר שזו "אפשרות מדאיגה ומסוכנת. ישנה תמימות דעים בין כל מדינות העולם החופשי שצריך למנוע זליגה של נשק כימי לידיים קיצוניות ולידי החיזבאללה, לכן הנשיא אובמה כבר אמר, ואני חושב שבדעתו הוא מייצג את רוב העולם, שאפשרות כזאת לא תתקבל ושהם יעשו הכול על מנת למנוע אותה, מאחר שמדובר בשינוי דרמטי של מאזן הכוחות ובאפשרות של פגיעה ביציבות המזרח התיכון ובכך גם ביציבות העולם כולו".

כשנשאל על פעילותה של ישראל בנושא, השיב שלום: "אנחנו עוקבים אחר האפשרות הזאת זה זמן רב, נערכו הרבה מאוד דיונים, והיה שיתוף פעולה מלא בין ישראל למדינות החשובות בעולם. דבר כזה צריך למנוע ואני מקווה שלא נצטרך להגיע למצב שאכן זה יזלוג לידיים לא אחראיות".

נתניהו נפגש אמש גם עם השר להגנת העורף אבי דיכטר, הממלא את מקומו של שר הביטחון השוהה בכינוס הכלכלי בדאבוס, בעקבות ההתפתחויות. הם שוחחו על איום הנשק הכימי שמחזיק אסד ועלול ליפול לידי ארגוני טרור.

פיצוץ בבקעת הלבנון

אתמול הודיע דובר צה"ל כי תוגברה מערכת כיפת ברזל בצפון ישראל, כולל אזור חיפה. בהודעה נאמר, כי הוחלט להציב את הסוללת, כדי 'לבחון את המערכת ולאתר עבורה מוקדי פעילות אפשריים במצב של הסלמה'.

אחת המערכות הוצבה באזור הקריות והשנייה בגליל העליון. דובר צה"ל מסר: "מערכת 'כיפת ברזל' נמצאת בתהליך קליטה מבצעית שבמסגרתו מוצבת סוללה מעת לעת באתרים שונים ברחבי המדינה. בימים אלה, כחלק מתכנית הקליטה המבצעית, היא הועברה לצפון".

כך גם, נאט"ו הודיעה אתמול שסוללת הפטריוט שנשלחה לטרקיה והוצבה בגבול סוריה הפכה למבצעית.

לפי דיווחים ממקורות זרים, ישראל מגבשת תוכניות למניעת זליגת הנשק הכימי מסוריה ללבנון. לפי דיווחים אחרים מי שמגבשת התקפה על מוקדי הנשק הכימי היא ארצות הברית.

במקביל, לפי מקורות חוץ, אירע אתמול (שבת) פיצוץ, במחסן נשק באזור ביטחוני בשליטת חיזבאללה בדרום לבנון, כך דיווח העיתון הלבנוני "אל-מוסתקבל". על פי הדיווח, באזור הפיצוץ בעיירה משגרה שבבקעת הלבנון, נראה עשן לבן גדול ומיד לאחר מכן הקיפו אנשי חיזבאללה את המתחם.

הדיווח לא זכה לאימות מאף גורם רשמי לבנוני, עם זאת, הדיווח מגיע בהמשך לטענות של צבא לבנון כי חיל האוויר הישראלי הפר את המרחב האווירי הלבנוני ארבע פעמים אתמול. וכי מטוסי קרב ישראליים חגו בדרום המדינה באזור הבקעה.

הגדר החדשה. צילום: דו"צצילום: הגדר החדשה. צילום: דו"צ
הגדר החדשה. צילום: דו"צ


מתגברים כוחות

בצמרת צה"ל עוסקים בכובד ראש בסוגיית השינויים בגבול הסורי ברמת הגולן, ובמטה הכללי החליטו להיערך לכל אפשרות.

בין ההחלטות נקבע כי גדר הגבול ויכולות המודיעין המשמשות באיזור יעברו חיזוק משמעותי.

בשבועות האחרונים חיילי צה"ל בעוצבת "געש" החולשת על האיזור, עובדים בצורה מאומצת על הפרוייקט כדי להעצים את מרכיבי הביטחון השוטף בגבול- איסוף מודיעין והקמת מכשולים פיזיים.

בניית הגדר נעשית בדומה לפרויקט "שעון החול" שבגבול המצרי, גובה הגדר חמישה מטרים, וסביבה גדרות תיל גבוהות ותעלות חפורות נגד אדם. העבודה שהחלה לפני כחודש, נמצאת כעת בתהליך מתקדם, כאשר עשרות ק"מ של גדר נבנו עד כה באזורי דרום רמת הגולן הסמוכים לגבול.

חיזוק נוסף בהערכות מתבטא בתגבור הכוחות השוהים על הגבול. בשנים הקודמות נהגו לאייש את רמת הגולן כוחות מילואים, אך כיום החליפו את כוחות אלו חיילי גדס"ר גולני אשר מבצעים פעילות בגזרה ונותנים מענה אבטחתי לבניית הגדר.

כוחות נוספים אשר לוקחים חלק בפעילות הם כוחות האיסוף הקרבי אשר פועלים לאיסוף מודיעין על המתרחש מצדו השני של הגבול, כוחות גדוד "ברק" של גולני המאיישים את הר החרמון, וכוחות הנדסה קרבית מפלוגות הצמ"ה אשר מסייעות לעבודות הגדר.
לבנון סוריה עימות כימי תקיפה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 7 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד