כ"ה ניסן התשפ"ד
03.05.2024

תערוכת פסלים כשרה: 'על מזבחות ואנשים' • גלריה

רחלי טאובר, הפסלת החרדית הראשונה, בתערוכת יחיד מרתקת: 'על מזבחות ואנשים' • טאובר, תושבת אלעד ואם לחמשה, מקפידה ליצור רק את המותר על פי ההלכה

תערוכת פסלים כשרה: 'על מזבחות ואנשים' • גלריה



רחלי טאובר, הפסלת החרדית הראשונה, הציגה בשבועות האחרונים את תערוכת 'על מזבחות ואנשים' בגלריית אפרת בתל אביב, במהלכה הוצגו כ-20 פסלים שנוצרו על ידה במהלך השנים האחרונות, הגלריה תוצג עד לסיום חודש ינואר.

"סדרת פסלי האבן 'מזבחות' שלפניכם, הינה בעצם סדרת פורטרטים סמויים של אנשים מסביבתי הקרובה, אלו שנתנו לי הצצה אל ליבם. במקום לחקור דיוקנאות ודרכם להבין איך נראה הלב שלהם - בחרתי להציג את ה'לב' עצמו, ולתת לצופה להבין איך נראה האדם שזהו ליבו. בכל 'מזבח - לב' שכזה בא לידי ביטוי ערך או רגש אחר, תכונה או שאיפה, חלום וענווה. וכל מזבח מתייחס לשאלות קיומיות הנוגעות במהותו של האדם'. כותבת רחלי טאובר על עבודותיה.

בשיחה עמה, מדגישה טאובר כי כל העבודות המבוצעות על ידה, הן כאלה המותרות על פי ההלכה, ולא חלילה וחס פיסול אסור.

"במהלך לימודי הפיסול - במיוחד במכללת אמונה - נלמד הנושא ההלכתי על ידי רב המכללה, לעומק. איסורי התורה, איסורי דרבנן וכו'. בסיכום קצר ניתן לומר שפיסול של גוף האדם בשלמות ובצורה שדומה למקור היא בעייה, וכן פיסול של שמש, ירח וכוכבים לצורותיהם. מאחר שבחרתי בקו שלא נוגע עם הבעיות ההלכתיות - ממילא הכל יותר קל".

"לפני שפניתי לגלריות תל-אביביות כדי לעניין אותם בעבודתי - שיעשו לי תערוכה, פנינו לבית ההוראה של הגר"ש הלוי וואזנר בבני ברק, לשאול מה עושים עם גלריות שפתוחות בשבת. תשובתם הייתה שאין כל אפשרות להציג בגלריות שפתוחות בשבת, כי אסור שיהודי יעבוד בשבילי בשבת. ואין שום צד להקל. בשל כך קיבלתי על עצמי לפנות רק לגלריות שסגורות בשבת, למרות שהן נחשבות פחות".

טאובר מוסיפה כי "את בית ההוראה הזה שאלנו עוד שאלות איזוטריות, כמו מה לעשות עם כוסות הזכוכית של הגלריה שבהן מגישים יין לאורחים. תשובתם הייתה לא להשתמש בכוסות הללו. אז הלכתי לשכור כוסות זכוכית מקייטרינג לכבוד הארוע. (חד פעמי לא בא בחשבון מבחינת הגלריה)".

טאובר, שזכתה למחמאות מצידם של אנשי מקצוע מובילים בתחום, מתגוררת באלעד עם בעלה וחמשת ילדיה, היא מחזיקה בתואר B.Ed. בתנ"ך ויהדות, וסיימה את מגמת אמנות במכללת אמונה, בהמשך השלימה טאובר תואר שני בתולדות האמנות באוניברסיטה העברית, ולמדה פיסול בבית ספר לפיסול 'בסיס'.

עד כה הציגה טאובר מעבודותיה בשבעה תערוכות שונות, אך כעת, לראשונה, מדובר בתערוכה בלעדית, בה מוצגות אך ורק עבודתיה של הפסלת החרדית.

בין עבודותיה הידועות של טאובר, היא מונה תמונת שמן המוצגת במוזיאון 'וולפסון' ליודאיקה, בהיכל שלמה בירושלים, פיסול קיר בקרמיקה בבית אבות 'נווה יער', אף הוא בבירה, ואנדרטת אבן 'העיגול של חוני' (בקוטר 3.30 מטר) בפארק העירוני באלעד.

בהקשר זה של האנדרטה, מציינת טאובר כי היא הוקמה לזכרו של יורם לוי הי"ד, שנפל במבצע 'חומת מגן' בג'נין, יורם התגורר באלעד, ובשל כך יזמה העירייה הקמת אנדרטה לזכרו.

היא מוסיפה ומספרת, כי בטקס הסרת הלוט של האנדרטה נכחו שלושת רבני העיר: הרב גרוסמן, הרב מלכה והרב נחשון. לדבריה "זה היה חשוב לי מאוד, כדי להבטיח שהפסל לא יסבול מוונדליזם ודה לגיטימציה. וב"ה זה עזר".

צילומי התערוכה 'על מזבחות ואנשים'





















הסרת הלוט מהאנדרטה באלעד















פסלים מצבה אנדרטה יורם לוי חרדית

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד