ז' אייר התשפ"ד
15.05.2024

האדמו"ר מבעלזא יוזם: איחוד מועצות גדולי התורה

ח"כי יהדות התורה התכנסו לראשונה לישיבת סיעה • אחר-כך עלו אל האדמו"ר מבעלזא, שסיפר על יוזמתו החדשה: איחוד מועצות גדולי התורה של 'דגל' ו'אגודה' I וידאו ותמונות

האדמו"ר מבעלזא יוזם: איחוד מועצות גדולי התורה



בניגוד לש"ס, בה הייתה ישיבת הסיעה הראשונה רווית מתח, וקול השחזת הסכינים נשמע באוויר, ביהדות התורה הן טרם נשלפו. האווירה בישיבת הסיעה הראשונה הייתה חגיגית, וללא מריבות.

הכול כמובן בעירבון מוגבל ובאופן זמני, הכול יודעים כי בקרוב תיפתח המלחמה על זהות יו"ר ועדת הכספים, כמו גם על בעל התפקיד הבכיר הנוסף – כל זאת כמובן במידה והסיעה תתמקם בספסלי הקואליציה. גם זהותו של יו"ר הסיעה הבא לא תיחשף, מן הסתם, מבלי שיהיו עליה תחילה עוררין.

אבל בינתיים האווירה בישיבת הסיעה הייתה חגיגית, שבעה חכ"ים, ח"כ אחד חדש, פרוש חזר, ויו"ר הסיעה (בינתיים), ישראל אייכלר, ניהל אותה בענייניות רבה, אם הופתע מכמות כלי התקשורת שהציפו את החדר - הרי שהדבר לא ניכר במבע פניו.

צפו:


אייכלר פתח בדברי תודה להקב"ה "שעשה עמנו נס גדול", הוא קיבל בברכה את "חברנו ששב מן הכפור הפרלמנטרי, הרב מאיר פרוש", ואת הח"כ החדש, המופתע לדעתי גם בעצמו, הרב יעקב אשר. אייכלר: "לא באנו פה למגרש משחקים, חצי מיליון איש אמרו 'כן' למדינה יהודית, העם אמר את דברו. אז נכון שאמר את דברו גם לגבי 19 המנדטים של יאיר לפיד, אבל לא פחות מ-18 המנדטים של יהדות התורה ושל ש"ס, ולהם יש להוסיף את המנדטים של בנט.

"לא ניתן שהעשירון העליון ישלוט באמצעות הכנסת והתקשורת, לא נסכים לזה שאת הבור התקציבי ייקחו דווקא מהחלשים", אמר אייכלר, והוסיף: "אנו דורשים מדינת רווחה לאזרחיה, ולא מדינת רווחים למצליחיה".

כשניסו עיתונאים לשאול את אייכלר שאלות קשות יותר, אודות המו"מ, לאן פניהם מועדות, האם הם הולכים לאיחוד עם ש"ס, אולי לאיחוד עם בנט, הוא ניסה להתחמק. בשלב מסוים נטל גפני את רשות הדיבור אבל גם הוא לא סיפק פרטים ברורים. נראה כי יהדות התורה בעצמה אינה יודעת לאן פניה מועדות. מצד אחד מתווה לפיד הוא משהו איתו לא יוכלו לחיות, ברקע ניצב מתווה בוגי יעלון, מתווה מרוכך יותר - שש"ס הסכימה לו בעבר. בש"ס טוענים כי גם גפני הסכים איתם למתווה הזה, אבל צריך לזכור שכיום כוללת יהדות התורה באמצעות ח"כ יעקב ליצמן - קבוצה המגדירה את עצמה כממאנת לכל פשרה - אנשי 'נצח' שיחייבו אותו להקשיח עמדות, ואשר ליצמן נתן להם את מילתו ואת חסותו.

השביעיה בחדר הסיעה. צילום: קובי הר צביצילום: השביעיה בחדר הסיעה. צילום: קובי הר צבי
השביעיה בחדר הסיעה. צילום: קובי הר צבי

לא נחזור על הטעות

האם תלך יהדות התורה לאופוזיציה? קשה לדעת, אך לעת עתה מתהווה גשר בין בית הגר"ע יוסף לבית הגראי"ל שטיינמן, ואריה דרעי מנהל מגעים ישירים מולם.

בימים האחרונים הם התקרבו זה לזה, ונראה כי שתי המפלגות תלכנה יחד - לקואליציה או לאופוזיציה. ש"ס, כך נראה, לא תחזור על שגיאות שעשתה בעבר כש'הבריזה' ליהדות התורה ונכנסה לבדה לממשלה. היא 'חטפה' על כך, שילמה מחיר, ולא נראה שתשוש להתנסות בכך שוב. נדגיש בהקשר זה כי דרעי שב וטוען שלא הם 'הבריזו' אז, אלא יהדות התורה היא ששינתה את דעתה ברגע האחרון, ורק בגלל חילוקי דעות בנושאי תפקידים וכאלו.

אחרי אייכלר נטל את רשות הדיבור גפני בעצמו, למרות שכבר דיבר קודם. גם גפני חזר על כך ש"העם אמר את דברו, 19 מנדטים ללפיד אך 18 מנדטים ליהדות התורה ולש"ס". את הדבר הזה מאד חשוב לנציגים החרדיים לחזור ולהזכיר, כי התקשורת מנסה לומר כל הזמן שהנה העם אמר את דברו והעניק את קולו למעמד הביניים. הח"כים החרדיים שבים ומזכירים: אנחנו שווים להם בגודל.

ובאשר לאחדות, לכל הטוענים כי מדובר ב-18 מנדטים מפוררים, הרי שגם 'יש עתיד' טרם הוכיחה את אחדותה, עד כה לא ידוע האם מכירים חברי המפלגה החדשים איש את רעהו, ועד כמה מכיר אותם יו"ר המפלגה, יאיר לפיד.

סגן שר הבריאות, יעקב ליצמן, הזכיר את העובדה כי יהדות התורה גדלה, חשף שהנשיא הזמין אותם ליום חמישי, שהם הולכים להחליט לגבי זהות המועמד שיקבל את המלצתם לראשות הממשלה. הם בהחלט לא הסכימו לחשוף את הסוד הזה, גם לא כשהעיתונאים ניסו ללחוץ. הם יישבו, יחליטו, וגם אם יהיו חילוקי דעות - ההחלטה תהיה משותפת לכל השביעייה. כרגע, אגב, נראה כי אין להם הרבה ברירות, וכי ייאלצו להמליץ על נתניהו לראש ממשלה. באין אלטרנטיבות בעלות סיכוי של ממש.

ח"כ מאיר פרוש סיפר כי בימים האחרונים הוא מתפלל הרבה יותר מאשר בימים רגילים, שכן עם כל הכבוד לכך שהמפלגה גדלה - עדיין צריך לזכור שיש חשש גדול מ"קרע בין חלקי העם" באם ינסו לכפות את נושא הגיוס.

ח"כ מקלב הזכיר כי הציבור הרחב הוציא מעין כרטיס אדום ליהדות התורה, לש"ס ולמפלגות החרדיות. "העם אמר את דברו", הזכיר מקלב, "העם מחק מפלגה ענקית בת 28 מנדטים, מפלגה שחרטה על דגלה את השוויון בנטל, והותיר לה שני מנדטים בודדים. יש עתיד הצניעה את נושא הגיוס, זה לא היה נושא הדגל שלה, עכשיו היא מביאה אותו לפרונט, אבל הדבר הראשון שמעניין את הציבור זה הנושא החברתי כלכלי".

מקלב טען כי הם, יהדות התורה, רצויים בכל קואליציה, כולם יודעים שמדובר במפלגה יציבה ואחראית. טוב, מקלב שכח לציין את העובדה לפיה כל ראש ממשלה שלוקח אותם תחת חסותו זוכה מיד לקיתון של רותחין מצד כלי התקשורת, שלא אוהבת ממשלה עם חרדים. התקשורת תחמיא הרבה יותר לנתניהו באם יצליח להרכיב ממשלה בלי החרדים, ובפרט בלי ש"ס, שהפכה לשנואה בתקשורת.

האם המועצת חוזרת?

סגן שר החינוך מנחם אליעזר מוזס הזכיר את הצד התקציבי של העניין. הוא הזכיר שאנחנו מדברים על "מאה ועשרים אלף תלמידי ישיבות שהם כבר לא במעמד של 'בן תורה' באופן חוקי. לקחת אותם בכפייה זה אומר שהמדינה הולכת לשלם את התקציב הענק שעולה להחזיק אסיר במדינת ישראל? החזקת בתי כלא? הבטחת הכנסה לנשות האסירים?"

"אין קרקעות לזוגות צעירים במדינה", אמר מוזס, "מאיפה ייקחו שטחים לבניית בתי סוהר למאה ועשרים אלף אסירים?" – תהה. ובהחלט חשף נקודה שעדיין לא דיברו עליה.

רגע לפני שביקש אייכלר לסיים את הישיבה הזכירו לו כי נוסף ח"כ למפלגה... כל כך התרגל עם השנים לששת החברים, עד שהתקשה לעכל את השינוי. הח"כ החדש התכבד מיידית כמובן לשאת דברים.

אשר הזכיר לכולם שהגיע מהתחום המוניציפאלי, וכי "כראש עיר תמיד ידעתי שאני צריך להיות ראש עיר של כולם. ככה זה גם בממשלה, ממשלה צריכה להיות ממשלת כל תושביה. זה לא הזמן לקרעים, זה לא הזמן לשסעים".

באווירה די חגיגית התפזרו החברים, וזמן קצר לאחר מכן שבו ונפגשו, הפעם בביתו של האדמו"ר מבעלזא, כדי להתברך על ידו. "עליכם לעשות הכול למען השלום", הורה להם, וביקשם לפעול להקמת מועצת גדולי תורה משותפת לאגודת ישראל ולדגל התורה.

מתברר כי אמש הגיע הרה"ג מרדכי שטרן, חבר בד"ץ זכרון מאיר ומרבני חסידות ויז'ניץ, אל מעונו של האדמו"ר מבעלזא. נציין כי הרב שטרן הוא שהחתים את גדולי ישראל החסידיים על ה'קול קורא' לקראת הבחירות, והגעתו למעונו של האדמו"ר מבעלזא הייתה בשליחות גיסו האדמו"ר מויז'ניץ - בבקשה לכנס את מועצת גדולי התורה לדיון בענייני השעה.

היום סיפר על כך האדמו"ר לשבעת הנציגים, תוך שהוא ממליץ ש"חושבני שמן הראוי לכנס מועצה משותפת של אגודת ישראל ודגל התורה. הוכח בכינוס בבנייני האומה כי גדול כוח האחדות".

האם הקמת 'מועצת' שכזו תהיה תחילתה של התקרבות? – ימים יגידו. אחרי הכול, מועצה שכזו תכלול את קבוצת החסות של הסיעה המרכזית, סיעת 'נצח'.

האם מישהו משלה את עצמו כי רבני 'דגל' יישבו ב'מועצת' אחת עם רבנים שפרשו מהם? – קשה להניח.

סיעה מתכנסת • צילום: קובי הר צבי

















יהדות התורה ישיבה סיעה יעקב אשר מאיר פרוש

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 15 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד