י' אייר התשפ"ד
18.05.2024

"האמת? לא חלמתי שאבחר לכנסת" • חבר הכנסת השביעי - בראיון ראשון

הח"כ הטרי של יהדות התורה בראיון ראשון ל'בחדרי חרדים' • על ההרגשה בעת שנקרא להגראי"ל: "מחמאה עצומה בשבילי וכבוד גדול" • על הפרידה מהחברים בעירייה: "24 שנים אני עובד איתם, צמחתי מלמטה" • על עמיתיו לסיעה: "לא בושה ללמוד מהניסיון והידע שלהם" • ועל מה הוא שמח? • וידאו

יעקב אשר. צילום: קובי הר-צבי
יעקב אשר. צילום: קובי הר-צבי



כניסתו של כל ח"כ חדש אל בניין הכנסת מלווה בדרך-כלל בהתרגשות גדולה: 'הנה הגיע הרגע הגדול'.

אבל למרבה ההפתעה, אם חשבנו כי בלוותנו את ראש עיריית בני-ברק, הרב יעקב אשר, אל המבנה, לראשונה בחייו כח"כ, נצפה באירוע מרגש, מהר מאוד עמדנו על טעותנו:

ראשית, אשר כבר ביקר פה שוב ושוב בהיותו ראש העיר החרדית הגדולה. לא פעם פגשתי אותו במזנון הח"כים או ליד חדר ועדת הכספים, מנסה לקושש עוד משהו עבור 'העיר שלו'.

שנית, קשה לומר עליו שהוא מתלהב. הוא בהחלט לא. בין יום קפצה עליו עולה של הכנסת, בין לילה הוא עוזב עיר בה היה 'מלך', לטובת תפקיד ח"כ בספסל האחורי.

אלא שכל מי שמכיר את האיש יודע שהוא נועד לגדולות. עוד כששימש כעוזר של חבר עירייה, כשעזב את לימודיו בכולל לטובת המשרה החדשה, אמרו עליו חבריו שהוא "נועד לגדולות" בפוליטיקה.

אולי משום כך יש מי שלא ממש ראו בעין יפה את הצנחתו. "הוא מוכשר מדי", יש אומרים עליו. "הוא לא הטיפוס להיות בובה של איש", אומרים אחרים.

צפו:


כך או כך, רק אתמול בלילה, במסיבת פרידה מאולתרת וספונטנית, בכו כל הנוכחים. עובדי עירייה, שמכירים אותו שנים ארוכות ורבות, אלו שזוכרים אותו עוד בהיותו "קטן", כך גם כשגדל ונותר "כמו שהוא". אשר, פשוט כך.

רגע לפני שנכנס אל משרדי ערוץ הכנסת לצילומים אותם עובר כל ח"כ חדש, צילומים שיופקדו בארכיון הח"כים ויישלפו בכל פעם בו יוזכר שמו בתקשורת, הצלחנו לתפוס אותו לראיון של התחלה חדשה.

"תקרת הזכוכית של החמישה או שישה נשברה אצלי"

• הרב אשר, יום אחד, באמצע החיים, פונה אליך הגראי"ל שטיינמן ומודיע שאתה מקום שביעי ברשימת 'יהדות התורה'. אני בטוחה שלא חשבת אז שזה ריאלי, לא חשבת שזה רציני, אבל איך נחתה עליך הבשורה? מה חשבת באותו רגע?

"אני כעת בדרך לישיבת הסיעה הראשונה. האמת ניתנת להיאמר, למרות שכולנו דיברנו כל הזמן שיהיו שבעה מנדטים ושזה הפוטנציאל של הציבור שלנו, בסופו של דבר אף אחד לא היה בטוח במאה אחוז. היום ישלפו לך כל מיני פתקים, אבל אני מספיק ותיק להגיד את הדברים האלה. לא חשבנו על מספר כזה.

"באשר לשאלתך, לכל אורך החיים הציבוריים שלנו אנחנו מקבלים את ההוראות ולא תמיד מבינים אותן. עברתי בחיי תפקידים רבים, באלעד, בבני ברק וכדומה, היו דברים שלא הבנתי, כנראה שכך היה צריך להיות וכך הקב"ה ניווט את העניין.

"אני שמח על דבר אחד: שנפל בחלקי להיות במקום השביעי הזה, ב'כל מקדש שביעי', ובמסר העצום של הקידוש ה' הזה - שיצא עכשיו לכל מדינת ישראל, לפיו הציבור החרדי כשמכים אותו - הוא קם על רגליו, הוא בועט, הוא נלחם על חייו. בקידוש ה' הגדול הזה, במקרה השם שלי השתרבב, ועל כך שמחתי. תקרת הזכוכית של החמישה או שישה נשברה אצלי, ובזה אני רואה זכות, וכמובן בזכותו של מרן ראש הישיבה וכל גדולי ישראל עמו.

"אם את רוצה תשובה אמיתית: באמת שלא חלמתי. חשבתי אולי זה יקרה, יהיה 6, תהיה רוטציה אחר-כך, אוכל להיפרד מהעיריה בצורה מסודרת. השבר בעיריה הוא גדול, אני מתמודד עכשיו עם הרבה רגשות, עם חפיפה מהירה מאוד שלא חשבתי שתהיה ככה. אבל אנחנו כאן, אנחנו ממוקדי מטרה, נלמד לאט-לאט את הדברים, נלמד מחברי הכנסת הוותיקים, יש להם ידע, יש להם הרבה מאוד ניסיון, ונקווה בעזרת ה' שנזכה לקדש שם שמים".

בישיבת הסיעה, עם ח"כ משה גפניצילום: בישיבת הסיעה, עם ח"כ משה גפני
בישיבת הסיעה, עם ח"כ משה גפני

"שנצדיק את האמון הגדול שנתן לנו הציבור"

• בוא נחזור לרגע שמתקשרים אליך מבית ראש הישיבה ואומרים לך: אתה מוזמן ל'לחיים'. מה עובר לך בראש באותו רגע? אתה מסתכל סביב על המשרד ואומר לעצמך: 'רגע, איך אני עוזב כאן'?

"הדבר היחיד ששווה לי זה האמון של גדולי ישראל, זה האמון של איש ציבור שעמד במבחן של עשייה, ואם גדולי ישראל הגיעו להחלטה שבעת הזו אני צריך להיות כאן - זו מחמאה עצומה בשבילי וכבוד גדול בשבילי, ובעזרת ה' תהיה סיעתא דשמיא".

• הדלפות מהעירייה מספרות על כך שאתמול ישבו שם אנשים ובכו, אולי גם אתה היית עם דמעה-שניים. איך אתה מתמודד עם זה? אחרי הכול, ראש עיר הוא מלך בעירו.

"אני לא רק ראש עיר - אני 24 שנים בעיריית בני-ברק. התחלתי כעובד מן המניין, ועליתי וצמחתי, העובדים האלה גדלו איתי ביחד, חלק גדול מהם אני קיבלתי לעבודה בתפקידים כאלה ואחרים. קשה מאוד, אבל זה הצד החיובי של קושי בחיים, יש קשיים גדולים מאלו. זה קשה בעיקר כי זה בא בחטף ובמהירות, בלי לשבת ולהיפרד.

"ישבתי אתמול עם המיועד להיות ראש עיר, הרב אברהם רובינשטיין, ודיברנו על הדברים. נלווה אותו, נעזור לו. כמובן שראש עיר יש רק אחד, והוא יהיה ראש עיר משבוע הבא בעזרת ה', אבל אני אלווה אותו במה שצריך, נעשה את החפיפה בצורה הכי טובה, כי בסופו של דבר בני-ברק צריכה לתפקד ולהמשיך הלאה.

"ואני בטוח, שאחרי כל הרפורמות, העבודה הנהדרת, ההטמעה של נוהלים שעשינו בעיריה - אני בטוח שכל זה ימשיך הלאה, אף אחד לא רוצה לקחת את זה אחורה".

• שרק לא יקלקלו לך. אתה עומד פה, מסתכל על הקירות סביב, אז נכון שאי-אפשר לומר שזו הפעם הראשונה שיעקב אשר נכנס לכנסת, אבל הפעם אתה יודע שאתה הולך להיות חלק מנציגי יהדות התורה, באופוזיציה או בקואליציה - את זה אנחנו עוד לא יודעים - נציגו המובהק של הגראי"ל שטיינמן. יש עוד נציגים - אבל אתה הנציג שלו, שהוא בחר, איך אתה הולך לעשות את הסוויץ' הזה?

"סוויצ'ים הולכים לאט-לאט, נלמד את הדברים, נתפלל לסייעתא דשמיא, נלמד מאחרים, זו לא בושה ללמוד, מה שרואים מכאן לא רואים משם ונהיה שליח של כולם.

"אנשים באים אלי ואומרים: זה הכניס אותך וזה הכניס אותך, כולנו ביחד כחטיבה אחת. הציבור החרדי התעורר ובחר את הבחירה הזו, מי שבחר אותי בחר גם את ליצמן ואת גפני, מי שבחר אותם בחר גם אותי ואת מקלב, ובעזרת ה', אני אומר רק דבר אחד: שנצדיק את האמון הגדול שנתן לנו הציבור, כי להביא שוב את הציבור לכזו התעוררות - נצליח רק אם נוכיח את עצמנו".
יעקב אשר עירייה יהדות התורה כנסת

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 17 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד