כ"ד ניסן התשפ"ד
02.05.2024

דרישה: להשעות את אריה גולן בגלל ראיון עם מאיר פרוש

'האגודה לזכות הציבור לדעת' פנתה למנהל 'קול ישראל' בדרישה: להשעות את השדרן אריה גולן • הסיבה: קיים ראיון ש"היה תוקפני, וגבל בגזענות" עם ח"כ מאיר פרוש

לא צריכים אותנו. מאיר פרוש. צילום: עוזי ברק
לא צריכים אותנו. מאיר פרוש. צילום: עוזי ברק



'האגודה לזכות הציבור לדעת' פנתה אתמול אל מנהל 'קול ישראל' בדרישה להשעות את עיתונאי רשת ב', אריה גולן. זאת בעקבות ראיון שערך יום קודם לכן עם חבר הכנסת המיועד, מאיר פורוש, במסגרת התכנית 'הבוקר הזה'.

במכתבה קובלת האגודה על כך שמהלך הריאיון נגד את כללי האתיקה של רשות השידור, אשר לפיו הבעת עמדה אישית אסורה בשידורי החדשות של רשות השידור, לא כל שכן הנימה התוקפנית, קטיעת דברי המרואיין וכן הלאה.·

'לדעת' סבורים כי הראיון היה תוקפני, גבל בגזענות מטעם המראיין, ובאופן כללי התנהל באופן לא מקצועי תוך הבעת עמדה אישית ברורה וחד משמעית בעד גיוס חרדים. האגודה מוחה על עמדתו של גולן כאילו הוא נציג ציבור ודעתו היא היחידה אשר מבטאת את העמדה הלאומית.

פרופ' אלי פולק, יו"ר האגודה: "נושא השוויון בנטל הוא מורכב וטעון. יש לו משמעויות והשלכות רבות. הוא כולל בתוכו גם את האוכלוסייה הערבית-ישראלית. אולם כל אלו לא הפריעו למר גולן להציג את החרדים באופן מובהק ובלעדי כ'רעים' בסיפור. גם כמצדדים בגיוס שווה, ניהול ראיון באופן שכזה הוא בלתי נסבל.

"תפקידו של מר גולן לשאול שאלות קשות, מרגיזות אך להימנע כמפני אש מלהשתמש במיקרופון הציבורי שבידו כדי לקדם את דעתו האישית. התנהלותו במקרה זה היא שוות ערך לגזל משאב ציבורי אשר לא שייך לו. כללי האתיקה של רשות השידור שוללים התנהלות מעין זו מכל וכל".

בסיום מכתבם דורשת אגודת 'לדעת' את השעייתו משידור של אריה גולן לשבוע, זאת על מנת להבהיר כי התנהלות בלתי מקצועית מסוג זה איננה קבילה.

תימלול השיחה • "רוצים, אתם לא רוצים"

גולן: ... ואיתנו מס' 3 ברשימת יהדות התורה, מאיר פורוש, בוקר טוב לך.

פורוש: בוקר טוב ומבורך.

גולן:עכשיו אתה עושה חזרה לכנסת.

פורוש: אכן, הבוחר אמר את דברו.

גולן: אז, הבוחר אמר את דברו. עכשיו, מה הסיכויים, עכשיו הויכוח הוא כמובן על השוויון בנטל, כלומר גיוס בחורי הישיבות ולצורך זה אתם מנסים להקים איזשהו גוש יחד עם ש"ס, כדי לבוא לנתניהו ולהגיד לו: תראה, יאיר לפיד, זה נכון, הוא 19, אבל אנחנו 18, אז מה ההבדל?
מה הסיכויים שתצליחו לעבוד ביחד, ככה עד הסוף בעניין הזה?

פורוש: אני חושב שהסיכוי הוא טוב, פחות או יותר הנושאים שמעניינים אותם ואותנו הם דומים, בפרט בנושא המרכזי של הניסיון לפגוע באלו שמבקשים ללמוד ולא לאפשר להם. בזה בוודאי אנחנו זהים. ואותו מליון פלוס שהיה ליש עתיד יש לש"ס ויהדות התורה וגם זה גוש, גם זה מדובר על 18 ח"כים.

גולן: אבל פה מדובר על כך שש"ס הם נשמעים קצת פחות נחושים בעניין הזה למנוע את גיוס החרדים לצה"ל, אין הבדלי ניואנסים בינכם? אתם אצלכם זה..

פורוש: אני בטוח (שווה לכם גם לעשות איזשהו אייטם על העניין זה) אני בטוח שאם תיקח את כל ה-19 של יש עתיד אתה תמצא שם מזרח ומערב, צפון ודרום - לא כולם מקשה אחת, בדיוק כמו שיכול להיות בין לש"ס וביהדות התורה, העיקרון..

גולן: לא, פה מדובר בשתי מפלגות, שם מדובר בכל זאת במפלגה אחת אמנם חדשה, אבל מאוחדת עדיין.

פורוש: הבנתי, אבל גם אתה מבין אותי שחלק מאלה שנמצאים ביש עתיד היו יכולים להיות במפלגת העבודה או בליכוד, הרי הדברים האלו נעים וזעים במדינת ישראל, אתה מוצא אותם בקדנציה כזו במקום כזה.

על כל פנים, במקום לנתח את יש עתיד ואת יהדות התורה וש"ס, מדובר על כחצי מליון איש, בוחרים, איש ואישה, שאמרו: אנחנו מבקשים לתת דיחוי לאלה שיושבים ולומדים.

גולן: זה לא דיחוי,זה השתמטות

פורוש: שמעתי את הפתיחה שלך עם המילה הזאת "השתמטות", אני לא חושב ש..

גולן: זאת המילה...

פורוש: אני לא חושב שאתה רוצה לאמר על כל כך הרבה אזרחים, בתוכם גם אני, כשאני הייתי בחור ישבתי למדתי, אז אני לא השתמטתי. יש...

גולן: זאת אומרת, אתה בגיוס לצה"ל כמו מישהו בדיוק בגילך שאין לו זקן, ופאות, ו.. כובע.. אני יודע..

פורוש: א. לא כל אלה שלומדים הם עם פאות אבל העיקר..

גולן: אבל בן גילך החילוני או בן גילך הדתי לאומי שירת, או עדיין עושה מילואים, אני לא יודע בן כמה אתה, עד מאה ועשרים. אתה לא. למה לך מגיע לא?

פורוש: זה לא חידוש אבל שמאז שהמדינה הוקמה, מאז הכירו בצורך הזה, מאחר ושהיה מה שהיה לפני קום המדינה, עם השואה הכירו בעניין הזה שמישהו שהוא לומד, אני מדבר על מישהו שהוא לומד שים לב. בהחלט לא הגנה על מי שמנסה לעשות שימוש עם אותו דיחוי, לא לומד ואומר כאילו אני לומד. באלה הצבא צריך לטפל. ואני רוצה לומר לך עוד משהו, יותר מ-10 שנים היה את חוק טל. אם, ואני אומר לך בכנות אם המדינה הייתה באמת מחפשת את אותו ציבור חרדי שיבוא אליה, היה לנו אז 9 שנים שהמדינה לא עשתה כלום עם האפשרויות של חוק טל, לקחת ציבור שלא רוצה יותר ללמוד ולהביא אותו לשירות של הצבא.

גולן: לצורך זה כולנו רוצים ללמוד הרי...

פורוש: לא לא, בסדר אז אני בעד.

גולן: מה יותר טוב מללמוד כשאחרים נלחמים בשבילך ושומרים עליך?

פורוש: אני אומר לך עכשיו שהמדינה לא עשתה כלום בכל מה שקשור לחוק טל עם האפשרות הזו שבחורים שישבו ולמדו, אברכים שישבו ולמדו שילכו לצבא שילכו לעבוד לא עשו כלום.

גולן: אתה בעד זה?

פורוש: אם מישהו לא יושב ולומד, לא רוצה ללמוד הוא לא יכול להיות אחרת מאשר אותו אחד שאתה מגדיר אותו שהוא דתי לאומי או חילוני אם הוא לא לומד, אין לו שום זכות לקבל דיחויים מהצבא.

גולן: טוב אוקיי עכשיו תגיד לי, באופן מעשי, מאיר פורוש, יהיה נכון לומר שש"ס לא תישאר בחוץ בכל מקרה היא תמצא איזה מקרה, משהו בעתיד, 5 שנים, זה לא בבת אחת אבל יהדות התורה על העניין הזה יישארו באופוזיציה?

פורוש: תראה אתה שם לב מה קרקובסקי דיבר לפני כמה דקות, איך שזה נראה במפלגת העבודה לא תישאר בשום מצב. הדברים האלה הם הולכים לא בדיוק כמו שהפרשנים מנתחים את הדברים האלה.

גולן: אתה לא פרשן אתה איש פוליטי.

פורוש: ש"ס ויהדות התורה יש להם עיקרון והם מבקשים את אותו עיקרון שהיה פה במשך כל שנות קיום המדינה - מי שיושב ולומד, מי שיושב ולומד ורוצה ללמוד יכול לקבל את הדיחוי. אני אומר לך אני בכלל לא בטוח שהצבא צריך את אותו כוח אדם של החרדים.

גולן: אולי תיתן לצבא להחליט בעניין הזה? כולם יבואו ללשכת גיוס בגיל 18 והצבא יחליט את מי הוא צריך.

פורוש: זה לא הצבא מחליט. זה נושא פוליטי. הרי לא הצבא עורר את העניין שהוא פשוט כורע תחת הנטל. אם הצבא היה צריך את זה הוא היה עושה כמו שאמרתי לפני שתי דקות.

גולן: אבל הצבא לא יכול כי החרדים מוכנים ללכת על זה למלחמה, לא למלחמה אמיתית אבל על זה הולכים למלחמה.

פורוש: א. אני לא התחלתי עם הגישה הזו, אם אתה באמת שואל אותי את השאלה הזו הרי כולם צריכים לדעת שכאשר יהיה ניסיון לכפייה אני לא מתאר לעצמי מה שיהיה פה, אבל הולך להיות פה קרע ושסע עמוק בעם.

גולן: הקרע הוא עכשיו, מאיר פורוש, הקרע הוא עכשיו, לא יהיה, הוא עכשיו, זה הקרע, שחלק לא משרתים.

פורוש: אבל הדרישה לכלול את החרדים בצבא היא מעושה. מכיוון שאתה לא יכול להיות קריין ברדיו ולדרוש את החרדים שילכו לצבא ואתה שוכח מכך שהערבים בכלל הם חלק ממדינת ישראל שם אף אחד לא מדבר על זה, אף אחד לא דורש את זה. אתה יכול להסביר לי מה זאת האפליה הזו? מדוע ההעדפה הזו שהחרדים ילכו והערבים לא?

גולן: אתה משווה את עצמך לערבים?

פורוש: אתה אל תגיד לי למי אני משווה.

גולן: זה מה שאמרת הרגע אדוני...

פורוש: איך אתה במדינת ישראל רוצה להוביל, אלא מה היה, הכוונה היא בהחלט לפגוע בחרדים. לא צריכים אותם בצבא אלא לפגוע בהם. יש שם אורח חיים, אנחנו נפגע בהם לא ניתן להם ללמוד כי בצבא צריך באמת כוח אדם. בוא נשאל את הצבא מה הוא צריך. אני לא בטוח שהצבא מוביל את הדרישה הזאת של..

גולן: אם הוא יגיד שהוא צריך?

פורוש: אני אומר לך, אני גם יודע להגיד לך שהצבא אומר שהוא לא צריך.

גולן: אם הוא יגיד שהוא צריך?

פורוש: אני אומר לך את זה כל כך בטוח, בביטחון, כי אני יודע שהצבא לא צריך אותנו, הוא לא צריך.

גולן: אוי, לא יהיה לזה סוף. טוב מאיר פורוש, אני מודה לך על השיחה.

פורוש: אם ידעת שלא יהיה לזה סוף בשביל מה מתחילים עם כל העניין הזה?

גולן: כי הגיע הזמן שכולם ישרתו - שוויון בנטל.

פורוש: אין דרישה אמיתית, יכלו במשך 12,10 שנים לעשות עם חוק טל משהו ולא עשו כלום מכיוון שאין צורך ולא רוצים גם.

גולן: רוצים אבל לא חשוב, אתם לא רוצים. תודה לך שיהיה לך יום טוב.

פורוש: כל טוב.

גולן: ועכשיו עדכונים ממוקד התנועה כדי שנרגע קצת.
מאיר פרוש אריה גולן קול ישראל זכות הציבור לדעת

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 26 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד