ב' אייר התשפ"ד
10.05.2024

דרעי חוזר למרכז • יוזמת חכם כהן והכניסה לממשלה

הבחירות חלפו על ש"ס במפגן אחדות מעושה, שהתנפץ מיד • איזה אולטימטום מאיים חכם שלום להציב • האם יצטרפו המפלגות החרדיות לקואליציה? • ומה המתווה של לפיד

חיבוק אחרון? דרעי וישי. צילום: פלאש 90
חיבוק אחרון? דרעי וישי. צילום: פלאש 90



רגע לאחר שניצחה/ניצלה מכישלון במערכת הבחירות, נחתה ש"ס אל תוך השאלה הגורלית: אז מי יהיה היו"ר?

דומה כי במהלך הימים האחרונים משתכנעים גם גדולי המאמינים באחדות המשולשת, כי קשה לנהל בצורה כזו מפלגה. אלא שלא פשוט לבצע ניתוח כה כואב בתנועה, מבלי שיהיו לו השלכות רוחב מדממות.

אם במהלך מערכת הבחירות שמרו שלושת הצדדים על איפוק מרבי, הרי שבסיומה של המערכה נראה כי שני הניצים - אלי ישי ואריה דרעי - מתקשים להתאפק. במצב הזה, המופסדת הגדולה היא תנועת ש"ס, המיוצגת באופן מגוחך מול ראש הממשלה, כמו גם בבתי גדולי ישראל.

ישנם מי שיודעים לספר על סיכומים שסוכמו בשיחות טלפון, כאשר לא חלפו אלא דקות אחדות בטרם התקשר מנהיג ש"ס נוסף וביקש לפתוח הכול מהתחלה.

מי שמתכוון להיכנס לתמונה - ובכל הכוח, כפי שמגדירים זאת מקורביו - הוא חכם שלום כהן, ראש ישיבת 'פורת יוסף', היוזם מהלך של כינוס מועצת חכמי התורה, כדי לקבל החלטה בדבר זהותו של היו"ר. למהלך של חבר מועצת החכמים - שדחף לפני כארבעה חודשים בכל הכוח להחזיר את דרעי אל ש"ס - נלווה גם אולטימטום, שלא ברור אם יופעל באופן מעשי: אם לא תתקבל החלטה שכזו - יפרוש ממועצת החכמים. אם כך יקרה, מדובר ברעידת-אדמה בכל קנה מידה.

ליוזמה זו, אגב, אין כל אישור רשמי מצד כזה או אחר. מדובר בשמועות מבוססות בלבד.

חכם שלום כהן. צילום: יעקב כהןצילום: חכם שלום כהן. צילום: יעקב כהן
חכם שלום כהן. צילום: יעקב כהן


מי הפיץ את השמועה על הנסיעה לחו"ל?

ביום ראשון השבוע התכנסה שלישיית ש"ס, יחד עם יתר חברי הסיעה - לישיבה ראשונה, כביכול שגרתית. אם היה העולם מעניק פרס נובל להתנהגות מאופקת, הייתי ממליצה על שלושת הקדקודים כמועמדים לקבלת הפרס הנכסף.

איפשהו בצהרי היום, חמישה ימים לאחר יום הבחירות, נאלצו אלי ישי, אריה דרעי ואריאל אטיאס, לשבת זה לצד זה לשעה קלה של צילומים ומבטים בוחנים של אנשי תקשורת. כל פרצוף נותח בקפידה; כל ניע עפעף פורש כפי שפורש; אפילו זיע קל באצבעותיו של אלי ישי הוגדר מיד כתנועות עצבניות.

לך תנהל ישיבת סיעה בתוך סיר הלחץ הזה, כאשר רק יומיים (בקושי) מפרידים בין מלחמת-עולם אותה ניהלת עם רעך לראשות המפלגה, לבין הפסקת-אש שנכפתה על הצדדים בהוראת גורמים בכירים בבית שברחוב הקבלן 45.

במחנה דרעי חשו תסכול עמוק. לא כך חלם אריה דרעי לראות את מערכת הבחירות הראשונה שלו בתנועה אליה שב בחגיגיות גדולה. אחרי הכול, על כל צעד היה עליו להיוועץ בחברים, כאילו לא היה הוא האיש שהנהיג את ש"ס בעבר; כאילו לא היה האיש ששב מן הכפור, מצפה להחזרת המפתחות - ומקבל בתמורה רק שלט המפעיל את אזעקת המכונית.

מאז ליל האחדות הוא קיבל אמנם, בהדרגה, את סמכויותיו מימי העבר המפוארים, אבל עדיין לא חש שביכולתו לנהל את מערכת הבחירות כהבנתו. בתחילה היו אלו כינוסי התנועה, אליהם קרטעה כל השלישייה יחד, כאשר כל אחד מהם נושא נאום יו"ר. בהמשך היו אלו ההדלפות בתקשורת, כאשר בכל בוקר נאלץ להתמודד עם השמועה התורנית, מקדיש כוחות נפש רבים למלחמות שאין בהן כל צורך. בשלב מסוים קיבל אישור להכניס למערכת הבחירות אלמנטים של "הוא חזר", כמו גם תמונות שלו כמנהיג התנועה. זה החזיר מצביעים הביתה, אבל גרר ביקורת חריפה מצד היו"ר המקביל אלי ישי, שסבר כי תמונות של דרעי דווקא מבריחות מצביעים.

הגם שבשבועות האחרונים למערכת הבחירות נבלמה חשיפת הסכסוכים בכלי התקשורת, הרי שיום לאחר הבחירות הם צפו ועלו. במחנה דרעי שבו לטענה הישנה: "לא ניתן לנהל ככה את התנועה". אבל בבית הגר"ע יוסף עדיין לא בשלים לקבל החלטה על החלפת היו"ר, ואריה נאלץ שוב לבלוע את המצב ולעבוד בתנאים כמעט בלתי אפשריים.

הנה, למשל, תראו מה קרה רק השבוע, כשהחליט לצאת לחופשה. בימים כתיקונם היה מודיע לאן נסע, מתי יצא ומתי חוזר. אבל בימים רגישים שכאלו, החשש מפני מחטפים של מי שינצלו את העובדה שהוא לא פה, גובר על הצורך במתן דיווח שוטף. כך מצאנו סביב נסיעתו כמה וכמה גרסאות: נסע ליומיים לדרום, לתפילות; נסע לצפון, לנופש; יצא לחו"ל עם רעייתו ועם בתו – וכן הלאה. אנשי ישי, מצדם, תדרכו עיתונאים וסיפרו כי הגרסה של חו"ל היא הנכונה.

ולך תבנה ככה תנועה, כזו שרוצה לבנות את עצמה מחדש, כזו שצריכה להיערך לקראת מלחמות עתידיות עם אויביה, שאמנם כשלו הפעם, אך לא נואשו מלנסות להתמודד בעתיד שוב ושוב.

ביום ראשון, זמן קצר לפני התכנסות הסיעה, שידרו אנשי דרעי בטחון מלא באשר לפרסום הודעה רשמית על הפיכתו ליו"ר. משנקפו השעות ודבר לא פורסם, החלו להבין שהדבר אינו כה פשוט כפי שהיה נדמה להם. יהיה עליהם לאזור עוד ועוד סבלנות. עם כל הקושי שבדבר.

נשק יום הדין העומד לרשותם כרגע הוא הפעלת 'חכם שלום', שקץ במראות שנגלות אליו מהתנועה להשבת עטרה ליושנה וכבר "נמצא על הסף", כדבריהם. כבר בדרשתו במוצ"ש, עוד לפני יום הבחירות, סיפר על גורמים "מבפנים" המפריעים לקמפיין הבחירות, כאשר לא קשה היה להבין לאן מכוונים דבריו. חכם שלום נמנה על מי שחושבים שאי-אפשר לה לתנועה להתנהל בשלושה שותפים.

במסיבת העיתונאים. צילום: פלאש 90צילום: במסיבת העיתונאים. צילום: פלאש 90
במסיבת העיתונאים. צילום: פלאש 90


פעמיים באמצע: מסיבת העיתונאים בהר חוצבים

נשוב לתיאור הסאגה שהתרחשה ביום ראשון השבוע. תחילתה באירוע שתוכנן בקפידה בחדר הישיבות בקומה השנייה בבניין שבהר חוצבים. כאשר כלי התקשורת החלו להציף את המקום (שדרעי מביא תקשורת ורייטינג – על כך אין חולק) הבינו המארגנים שהחדר שהוקצה לצורך הישיבה פשוט 'מצחיק', והחלו לגרור שולחנות אל מחוץ למשרדים, אל השטח המפריד בין המטה עצמו לבין המעליות. שטח ענק, שגם הוא בקושי הכיל את הצלמים והעיתונאים שגדשו אותו.

הקומה השנייה, למי שאינו בקי, היא הקומה של דרעי, ואם לשפוט על פי נתון זה, הרי שראשות התנועה ניתנה לו זה מכבר. מה גם שאת מקומו תפס כבקי ורגיל במרכז השולחן הארוך, לשמאלו ישי ולימינו אטיאס.

אלא שבש"ס רמזים מהסוג הזה לא בהכרח משמעותיים. מה גם שרגע לאחר שסיים דרעי – שהיה ראשון הדוברים - את דבריו, הוא פינה באלגנטיות (אדיבות של מנצחים?) את מקומו במרכז לטובת אלי ישי, 'רק' כדי שיהיה שלא יהיה צורך להזיז את המיקרופונים הרבים שהוצבו שם. כשסיים ישי, פינה אף הוא את מקומו, הפעם לטובת אטיאס. אלא שעם סיום דבריו של אטיאס, החליט דרעי להוסיף משפט אחד לדבריו. ובשל כך 'נאלץ' לשוב למרכז השולחן..

ברקע יש מי שמנסים למצוא את הקרע בין הציבור האשכנזי לספרדי, ולהאשים בכך את דרעי, המלצתי לאלו היא להמתין בסבלנות. במהלך הימים האחרונים נבנה ערוץ קשר איכותי בין חזון איש 5 לבין אריה דרעי, ערוץ זהה לזה שהיה סלול בימיו של אלי ישי כיו"ר ש"ס.

קשה להניח שש"ס תיכנס לקואליציה מאחורי גבה של התנועה האחות, יהדות התורה, הגם שיש מי שמנסה לפמפם אפשרות שכזו בתקשורת. הנה למשל דבריו של כתב 'הארץ', יאיר אטינגר, על כך ש"בסופה של מערכת הבחירות, הרב יוסף זקן יותר וחולה יותר. עוד לא עברו שלושה שבועות מאז עבר אירוע מוחי קל, ורק השבוע שרפו את ספריו על מדרכה באור יהודה. כחלק מהקמפיין שלה, ש"ס הציבה את מנהיגה הרוחני במרכז הבמה תוך שהיא משלחת אותו נגד יריביה נפתלי בנט ואמנון יצחק וסוחטת עד תום את 'הדמעות של מרן' כדי לדרבן מצביעים לקלפי. כעת, כשהרב תלוי יותר מבחינה פיזית, אין לדעת אם יוכל לעמוד במתקפות על בסיס אידיאולוגי. גם קשה לדעת אם אריה דרעי, שלא הביא הישג מרהיב בקלפיות, מסוגל להוביל את השלב הבא במהפכה הספרדית שלו: עצמאות".

שאלת השאלות היא מי תדרך את הכתב הנכבד. מי שעשה זאת ניסה, אולי, להמריץ את דרעי לכיוון של עצמאות מול גדולי התורה האשכנזים. נכון לעכשיו, דרעי לא מתכוון לפלג בין התנועות, ובוודאי שלא לסכסך בין הקבלן לבין חזון איש.

וצר לי להשבית את החגיגות של המייחלים לכך.

ילך בעקבות בוגי? לפיד. צילום: פלאש90צילום: ילך בעקבות בוגי? לפיד. צילום: פלאש90
ילך בעקבות בוגי? לפיד. צילום: פלאש90


האם לפיד יתפשר על מתווה יעלון?

ומה באשר לכניסתה של ש"ס לקואליציית נתניהו?

ובכן, בניגוד לכל המבטיחים חגיגית ש"הפעם המפלגות החרדיות תישארנה בחוץ", בכירים בש"ס נוטלים עט ונייר, עורכים חישובים, וסבורים שמדובר בדיבורים שכל מטרתם להחליש אותם לפני פתיחת המשא ומתן.

"לפיד, מופז, ליכוד ובנט יחד הם 64 מנדטים בלבד. מדובר בקואליציה צרה, כזו שלא תחזיק מעמד, על כל מהלך של הקפאה מיד ירוצו החוצה חברי 'תקומה' שבתוך 'הבית היהודי', ביבי לא יסתכן בהרכבת קואליציה שכזו", הם בטוחים. וזה עוד לפני שלוקחים בחשבון את האופוזיציה הפנים ליכודית, בדמותם של משה פייגלין וחבריו.

מצד שני, הניסיון להרכיב ממשלה הכוללת - מלבד כל הנ"ל - גם את החרדים, נתקל אף הוא בקירות אטומים. מתווה לפיד לשיוון בנטל פירושו ביטול מעמד בני ישיבות. לפיד אף רוצה לכלול את המתווה שהגה בחוק ההסדרים. הצבא, הוא שיחליט מי הולך לאן ומתי, או במילים אחרות: אסון של ממש לעולם הישיבות. הצבא, מצדו, יבחר כמובן בטובים ביותר, מה שעולם התורה לא יכול להרשות לעצמו.

"גם ככה", אומרים גורמים בכירים בש"ס, כאלו שהיו מעורים בפרטי 'מתווה בוגי יעלון' שהוצע בשעתו, "המתווה של בוגי מרחיק לכת 'עד לקצה'. מעבר לכך, אין כל אפשרות למתוח את החבל. כל שורה במתווה בוגי היא 'על חוט השערה'. אבל זה הגבול, ממנו אי אפשר לזוז אפילו במילימטר".

האם יסתפק לפיד במתווה בוגי? האם יוכל להציג בכך הישג לבוחריו?

כרגע, כך נראה, מנהל לפיד מערכה תקשורתית שמחזירה את חסידיו ל-99', אז היה המוטו של אהוד ברק 'רק לא ש"ס'. אם ימשיך בכך, החרדים לא יוכלו להצטרף לממשלה הכוללת אותו. אך כאמור, ממשלה צרה בלעדיו, סביר להניח שלא תחזיק מעמד.

לא קלה תהיה מלאכתו של נתניהו בהרכבת הממשלה הבאה. הפעם, בניגוד לפעמים קודמות, מדובר בקובייה הונגרית שחלקיה מוקמו באופן בלתי אפשרי, כזה שדורש פירוק מלא כדי ליצור הרכבה. האפשרויות הן או ממשלה צרה א' (לפיד, מופז, בנט, ליכוד) או ממשלה צרה ב' (ליכוד, בנט, חרדים) – את הראשונה תאהב התקשורת, נגד השנייה תצא על בסיס יומי. המשותף לשתיהן שאין להן כל סיכוי ראלי להחזיק מעמד מעבר לתקופה קצרה.

במצב הזה, וכאשר להכניס תחת קורת גג אחת את החרדים ואת לפיד נראה כמשימה בלתי אפשרית, אל תקנאו באיש שיקבל מהנשיא את משימת הרכבת הממשלה הבאה.



לפיד ש''ס אריה דרעי אלי ישי אריאל אטיאס

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 42 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד