כ"ו ניסן התשפ"ד
04.05.2024

פישר נפרד: "לא היו טעויות שאני זוכר"

מסיבת העיתונאים של הנגיד פישר • "השגתי את היעדים שהצבתי לעצמי; משאיר בנק מרכזי במצב טוב; אמשיך להיות מעורב בחיים הציבוריים" • כינה את משרד האוצר "חלש"

נגיד בנק ישראל, סטנלי פישר
נגיד בנק ישראל, סטנלי פישר



"אני עוזב בנק מרכזי במצב טוב" - כך אמר היום (ד') נגיד בנק ישראל הפורש סטנלי פישר במסיבת עיתונאים מיוחדת שכינס לרגל פרישתו. "אני מתכוון להמשיך לעבוד עד הסוף ויש לי עוד 5 חודשים. 8 שנים זה הרבה זמן. התכוונתי להישאר כאן 8 שנים. קבעתי עם רה"מ שאעזוב אחרי הגשת תקציב. כתבתי רשימת של יעדים וחלק גדול מהם השגתי".

פישר הודיע אתמול במפתיע על כוונתו לסיים את תפקידו בסוף חודש יוני, כשנתיים לפני מועד סיום הקדנציה השנייה שלו. בין המועמדים להחליפו הם המשנה לנגיד קרנית פלוג וכן פרופ' מנואל טרכטנברג, מי שעמד בראש הוועדה לשינוי חברתי-כלכלי שהוקמה בעקבות מחאת קיץ 2011.
פישר דיבר על הרה-ארגון בבנק ישראל וניהול המדיניות המוניטרית בתקופת כהונתו מ-2005 ואמר כי "היה חשוב לשמור על יציבות מוניטרית ועל יציבות פיננסית - ואת זה עשינו. אני יודע שאעזוב בנק מרכזי במצב טוב. המערכת החדשה של הממשל התאגידי בתוך המוסד הלאומי הזה מאוד חזקה".

לדברי פישר, "הנגיד הבא יהיה במצב יותר טוב ממה שאני הייתי בזמן שהגעתי לבנק ישראל. יש לנו את הוועדה המוניטרית עם 3 פרופסורים חיצוניים. זה גורם למדיניות מוניטרית יותר טובה, מבוססת ואיכותית. זה תומך בנגיד הבא ובמה שהוא יעשה וגם ימנע ממנו לעשות טעיות גדולות. בנק ישראל עבד ברמה מאוד גבוהה. לא היו טעויות שאני זוכר".

פישר ציין כי המשק ניצב בפני "אתגרים רבים", כגון העברת "תקציב אחראי שישאיר אותנו יציב עם גירעון מוגבל ובשליטה". הוא גם ציין שרמת הביורוקרטיה "גבוהה מאוד", במדד של 'Doing Business' אנחנו רק יורדים ובמשק הבינלאומי התחרות גדולה ואנו צריכים לטפל בבעיות הללו. בעיה נוספת הוא מחירי הדירות, זו בעיה שבנק ישראל ובעיקר משרד האוצר יצטרכו לטפל. מה שבנק ישראל יכול לעשות זה לטפל בביקוש אבל הממשלה צריכה לטפל בהיצע וזה הכי חשוב כי שם אפשר להשפיע הכי הרבה".

"נתניהו הוא בן אדם שמבין בכלכלה"

פישר עקץ את האוצר כשאמר: "עובדי בנק ישראל כמעט ולא עשו טעויות ואני יודע שהקרדיט הגיע אלי וזה ימשיך להיות כך. הייתה לי זכות לעבוד עם משרד האוצר ועם שרי אוצר. האוצר הוא גוף מקצועי. חבל שיש לנו אוצר כל כך חזק שהוא הגורם הדומיננטי; הבעיה האמיתית היא אוצר חלש משום שכל עוד אין את השליטה של האוצר כלפי המשרדים בתהליך המדיניות ובשליטה על ההוצאות".
הנגיד חלק שבחים לרה"מ נתניהו ואמר: "נתניהו הוא בן אדם שמבין כלכלה והיה אחראי על מדיניות ורפורמות ב-2003 וזה היווה בסיס לפעילות הטובה של המשק בשנים האחרונות. אני רוצה להודות לגברת כהן מחדרה. ההתייחסות של הציבור הישראלי אלי חיממה לי את הלב ואני מאוד גאה בזה ומודה לכולם, גם על הביקורת וגם על התמיכה".

בנימה אישית אמר פישר: "אין לי תוכניות, אין לי תפקיד, אבל אני מתכוון להיות מעורב בחיים הציבוריים בארץ. מקווה שקולי ימשיך להישמע. ישראל היא הבית השני שלי ולא בטוח שהוא פחות מהראשון. תודה על 8 שנים מעולות, זה לא יישכח".

פישר רמז גם ששכר עובדי בנק ישראל נמוך מדי, כשאמר: "אני לא חושב שהסכם השכר שהשגנו מושלם ואולי עכשיו תהיה לנו בעיה לגייס עובדים איכותיים".

כאשר נשאל פישר אם יסכים להתמנות לשר אוצר ועל תוכניותיו להמשך ענה: "סירבתי כמה פעמים להתמנות לשר אוצר. מתי נחזור לארה"ב? 8 שנים לא גרנו קרוב למשפחה, אני מניח שנחיה בשתי מדינות".

הוא גם רמז שד"ר קרנית פלוג ראויה להחליפו בתפקיד כשאמר: "לא הייתי בוחר במישהו להיות המשנה לנגיד אם לא הייתי חושב שהוא ראוי להיות הנגיד".
פישר נגיד בנק ישראל פרישה מסיבת עיתונאים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד