י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024

סוריה מודה: ישראל תקפה מרכז מחקר ליד דמשק

סוריה מודה: ישראל תקפה מרכז מחקר בסוריה בשיתוף המורדים • גורם אמריקני מאשר: ישראל תקפה שיירת נשק בגבול לבנון-סוריה • היעד שהותקף: משלוח טילי נ"מ מתקדמים

צילום אילוסטרציה: פלאש90
צילום אילוסטרציה: פלאש90



צבא סוריה פרסם הודעה לפיה ישראל והמורדים בבאשר אסד שיתפו פעולה בתקיפה של מכון מחקר באזור ג'מראיא שבפרברי דמשק. בהודעה נמסר, כי שני פועלים נהרגו וחמישה נוספים נפצעו.

גורם אמריקני בכיר אישר הערב (ד'), כי הותקפה שיירת נשק בגבול סוריה ולבנון הלילה. גורמי ביטחון מסרו לסוכנות הידיעות אי-פי כי היעד שהותקף היה משלוח של טילי נ"מ מתקדמים מדגם SA-17. הגורם האמריקני הבכיר אמר לרשת CNN, כי הממשל אינו סבור שהתקיפה הישראלית קשורה לנשק הכימי הסורי. "זה לא קשור לכך, אנחנו לא רואים קשר", אמר. הוא הוסיף כי ככל הנראה התקיפה יצאה לפועל אחרי שזוהתה הזדמנות לביצוע.

גם עיתון 'וושינגטון' פוסט ציטט גורם אמריקני בכיר, שסירב להזדהות, אשר אמר כי ככל הנראה אכן בוצעה תקיפה ישראלית לאורך גבול סוריה ולבנון. הוא לא מסר מה המטרה המדויקת, אולם העריך כי לא מדובר במשלוח של נשק כימי, מאחר שהמאגרים של הנשק הבלתי קונבנציונלי עדיין מאובטחים.

סוכנות הידיעות AP מביירות דיווחה, כי שני גורמי ביטחון רשמיים מאשרים שישראל אכן תקפה הלילה בשטח סוריה, סמוך לגבול בין סוריה ללבנון. לפי מספר דיווחים זרים, ייתכן שמדובר במשלוח נשק לחיזבאללה. לדברי אותם המקורות, ישראל תכננה בימים האחרונים תקיפת שיירה ובה מכולות שהסיעו סוללות טילים נגד מטוסים מסוג SA-17 מתוצרת רוסיה, שעשויים לשנות את המאזן
האסטרטגי מול חיזבאללה.

עם זאת, סוכנות הידיעות הלבנוניות הרשמית טענה, כי הדיווח לפיו מטוסי קרב של חיל האוויר הישראלי תקפו הלילה מטרה בגבול סוריה-לבנון הוא "חסר יסוד". גורם בכיר בכוחות הביטחון הלבנוניים אמר לסוכנות הידיעות הטורקית 'אנאטול', כי אין לו שום מידע על תקיפה ישראלית בגבול סוריה-לבנון. "עם זאת, יש לנו מידע על כך שכוח ישראלי נכנס לגבול בדרום לבנון למשך כמה דקות", אמר.

הסורים שוברים שתיקה

מוקדם יותר היום, דיווחה סוכנות הידיעות 'רויטרס', כי ישראל תקפה מטרה בשטח סוריה, סמוך לגבול לבנון, במהלך הלילה. בדיווח מצוטטים דיפלומט מערבי וגורם ביטחוני - שאישרו את הפרטים, וציינו כי היתה פגיעה באזור הגבול סוריה-לבנון בתוך שטח סוריה. לא נמסרו פרטים על מהות התקיפה והיכן בדיוק בוצעה.

כך גם צבא לבנון הודיע כי 12 מטוסים של חיל האוויר הישראלי ביצעו שלוש גיחות מעל שמי לבנון בשעות הערב אתמול. בהודעה שמסרו בלבנון נאמר כי בכל גיחה השתתפו ארבעה מטוסים.

על פי הודעת הצבא הלבנוני, בסמוך לשעה 16:30, חדרו מטוסי קרב ישראליים למרחב האווירי של לבנון באזור כפר נאקורה שבדרום המדינה, ושבו לבסיסם בסביבות השעה 21:00. המטוסים הישראליים עברו מעל כמה אזורים בלבנון, וביצעו גיחה נוספת עד 2:00 בלילה. גיחה שלישית, לפי הדיווח, התרחשה בשעות הלילה, וב-8 בבוקר, היום, שבו המטוסים לבסיסם.

התקשורת הסורית הרשמית התעלמה תחילה לחלוטין מהדיווחים על התקיפה. אתר 'אל-מנאר' המזוהה עם ארגון חיזבאללה התעלם אף הוא מהדיווח.

הרייט שרווד, כתבת הגרדיאן בירושלים דיווחה, כי מעבר למצבורי הנשק הכימי הסוריים, לחיזבאללה יש מצבורים גדולים של נשק קונוונציונלי בתוך סוריה.

"נסראללה מעוניין להעביר את הכל מסוריה ללבנון", אמר אמנון סופרין, בכיר לשעבר במוסד, "ישראל עוקבת בשבע עיניים אחרי השיירות היוצאות ללבנון".

אך לאחר שעות של התעלמות, סוריה הודתה כי מטוסי קרב ישראלים תקפו הלילה מרכז מחקר צבאי סמוך לדמשק. צבא סוריה פרסם הערב הודעה שבה הודה כי ישראל תקפה בשטח המדינה ורמז כי הדבר בוצע בתיאום עם המורדים:

"מטוסי קרב ישראלים חדרו לפנות בוקר למרחב האווירי הסורי וביצעו תקיפה ישירה של מרכז מחקרים מדעי באזור ג'מראיא שבפרברי דמשק. זאת לאחר שחוליות הטרור החמושות נכשלו בניסיונם להיכנס במהלך החודשים האחרונים אל המקום".

חשש מדליפת נשק לא קונבציונלי

פאולה סליר, עורכת דסק המזרח התיכון ברשת החדשות הרוסית פירסמה, כי דיפלומטים מערביים מדווחים שהתקיפה היתה על מטרה אחת. עוד הוסיפה כי לדברי גורמים בוושינגטון ראש אמ"ן, האלוף אביב כוכבי, נמצא בפנטגון מאז אתמול וקיים פגישות עם ראש המטות המשולבים, הגנרל מרטין דמפסי. סוכנות הידיעות 'רויטרס' דיווחה כי לנוכח המתיחות הגוברת יצא באחרונה ראש אמ"ן, האלוף אביב כוכבי, להתייעצויות בוושינגטון. ראש המטה לביטחון לאומי, יעקב עמידרור, שוהה במוסקווה.

בישראל מודאגים לאחרונה מהעובדה שמשטרו הרופף של הנשיא בשאר אסד יורה על העברת הנשק הכימי או חלקו לידי חיזבאללה בלבנון. אפשרות אחרת היא שכוחות המורדים, ובמיוחד הקבוצה האיסלמית הקיצונית ג'בת אל נוסרה (חזית הניצחון), הנחשבת לשלוחה מקומית של אל קאעידה - תשתלט על הנשק או על חלקו.

אמש הזהיר מפקד חיל האוויר, האלוף אמיר אשל, מפני עימות עתידי אפשרי עם איראן וסוריה. "אין לאף אחד מושג מה יקרה בסוריה ביום שאחרי. על זה תוסיפו ארסנל נשק עצום, שחלקו מהשורה הראשונה, חלקו בלתי קונבנציונלי וכל זה קורה על גבולותינו.

"האיומים הישירים נגדם אנחנו נדרשים להתכונן, בדמות של טילים בחיבור לאפשרות של נשק בלתי קונבנציונלי, הם מהחזית, הגדר והעומק הרחוק. רובם הגדול מגיעים מאיראן והם מוצאים את דרכם בדרכים שונות ומשונות אל גבולותינו".

במהלך סוף השבוע האחרון בוצעו בחיל האוויר מספר הזנקות של מטוסי קרב מבסיס במרכז הארץ במסגרת פעילות מבצעית. על פי דיווח של אזרחים מאזור אשדוד והנגב המערבי, ההזנקות של מטוסי הקרב היו במספר מועדים שונים בליל שישי.

חיל האוויר הציב לפני מספר ימים מערכת כיפת ברזל באזור הצפון. במסגרת ההיערכות לפעילות מבצעית של סוללות כיפת ברזל לקליטה של סוללות חדשות, על מנת לבחון את המערכת ולאתר עבורה מוקדי פעילות אפשריים במצב של הסלמה. גורם צבאי התייחס להצבת הסוללות וטען: "מדובר בתהליך סדור שבמסגרתו בוחנים את המערכת ואין האירוע קשור למתיחות באזור".
סוריה לבנון נשק כימי חיל האוויר מטוסים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 6 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד