ח' ניסן התשפ"ד
16.04.2024

רוצים אוויר בשקל אחד? מיליונר סיני מוכר אוויר צלול בפחית

תהליכי התיעוש בסין גרמו לזיהום אוויר חמור ממנו סובלים מיליוני אנשים • מה הפיתרון? צ'ן גואנג'באו, יזם סיני מציע לציבור הסובל פחיות עם אוויר צלול במחיר של 5 יואן לפחית (כ-3 שקלים) ובמבחר "טעמים"

רוצים אוויר בשקל אחד? מיליונר סיני מוכר אוויר צלול בפחית

הסיפור הבא מראה מצד אחד עד כמה סין הפכה להיות קפיטליסטית, ומצד שני עד כמה חמור זיהום האוויר ממנו סובלים מיליוני אנשים במדינה, כתוצאה מתהליכי התיעוש שעוברת המעצמה הכלכלית השנייה בגדולה בעולם. תהליכים אלה, הובילו מיליונר סיני לנצל את ההזדמנות ולהציע לציבור מוצר ייחודי. לא מדובר במוצר טכנולוגי מהפכני וגם לא בסטארט-אפ חדש, אלא בסך הכל באוויר. יותר נכון פחיות מלאות באוויר.

בעבר, הפיתרון ה"אופנתי" של המפלגה הקומוניסטית היה,במקרה הגרוע, להתעלם מהבעיה, או במקרה הפחות גרוע, אם אנשים היו "מתעקשים" למות מאותה בעייה,היא הייתה מגייסת את כל האוכלוסיה כדי להילחם ב"רעלים הבורגניים". אולם, בעידן שאחרי מאו, הפתרון של סין הקומוניסטית להתמודדות עם בעיית זיהום האוויר הוא פשוט מאוד - יזמות וצריכה.

צ'ן גואנג'באו, יזם סיני שהונו מוערך בכ-740 מיליון דולר, החליט למכור פחיות של אוויר צלול, שאנשים פשוט יכולים לנשום אותם לרווחה. מחירה של פחית הוא 5 יואן (כ-3 שקלים) והם מגיעות במבחר "טעמים אטמוספרים" כגון "טיבט הקדמונית", "טיאוון הפוסט-תעשייתית", ו"יאנאן המהפכנית". עם זאת, לפי אחת העדויות, הניחוח של פחית "טיבט הקדמונית" מזכיר ניחוח של אבק שריפה.

כלכלנים מציינים כי הסיפור של המוצר הייחודי והמפתיע יכול ללמד אותנו מספר דברים על סין. ראשית, הכלכלה השנייה בגודלה נאלצת לשלם את מחיר ההתפתחות התעשייתית המואצת ממנה היא נהנתה בעשור האחרון. למעשה אלו הן אותן בעיות שהמדינות המפותחות התמודדו איתן בשנות ה-50' של המאה הקודמת כאשר זיהום האוויר ומחלות הריאות שהוא גרם היו נפוצות מאוד כתוצאה מהמהפכה התעשייתית.

מעבר לכך, הסיפור יכול ללמד על כך שהמעמד הבינוני בסין מעוניין לאמץ את הרגלי הצריכה של המערב וכן את המודעות של המדינות המפותחות לאיכות הסביבה. אם כי, יש לציין, סביר להניח שפחיות האוויר יתרמו בעצמן לזיהום בסין.
סין זיהום טיבט אוויר מסחר

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד