כ"ד אייר התשפ"ד
01.06.2024

אחרי שנות שיתוק • ה'מועצת' של אגו"י תתכנס

מועצת גדולי התורה של אגודת ישראל תתכנס לישיבה ראשונה לדון בהצטרפות לממשלה • המיקום: בית האדמו"ר מערלוי בירושלים • מי יהיו המשתתפים ומי הם החברים החדשים

ביוזמת האדמו"ר מויז'ניץ. צילום: ארכיון
ביוזמת האדמו"ר מויז'ניץ. צילום: ארכיון



הקמתה מחדש של מועצת גדולי התורה מגיעה אל הישורת האחרונה: השבוע תכריע המועצה המחודשת, בישיבתה הראשונה, בסוגיית הצטרפותה של יהדות התורה לקואליציה.

ההחלטה תתואם מול הגראי"ל שטיינמן ומועצת גדולי התורה של דגל התורה.

העיתוי המדוייק של כינוס המועצת עדיין לא נקבע, אך נראה כי מדובר בימים ספורים. מיקום הכינוס נקבע בתחילה לבית האדמו"ר מערלוי בשכונת קטמון הירושלמית, אך לאחר בקשת אחת מהחסידויות שהתנגדה לכך נראה כי המיקום יועתק לבית ספר, ישיבה כלשהי או כל מקום ציבורי אחר.

השבוע ביום ראשון הגיע הגאון רבי מרדכי שטרן, מרבני חסידות ויז'ניץ וחבר ועדת הרבנים לענייני חינוך, לבתי גדולי ישראל בציבור החסידי, עם שליחות קודש מרבו - האדמו"ר מויז'ניץ, ובפיו מסר ברור: הקמת מועצת גדולי התורה מחדש. זהו גם המסר אותו שמעו חברי הכנסת של יהדות התורה, שביקרו השבוע בבית האדמו"ר.

נזכיר כי האדמו"ר מויז'ניץ אף אמר למקורביו כי "בלי גיסי האדמו"ר מבעלזא אי אפשר לסדר דבר כזה" ואף הורה כי חתימת האדמו"ר מבעלזא תופיע לפניו בסדר החתימות בקול קורא לפני הבחירות. גם בכנס בבנייני האומה ביקש האדמו"ר מויז'ניץ לנאום אחרון.

העניין כולו התנהל בחשאיות מוחלטת ורבים מבכירי הסיעה החסידית לא היו מודעים להתפתחויות כלל. ראשון הגיע הרב שטרן לביתו של האדמו"ר מגור (כמיטב מסורת תיאומי גור-ויז'ניץ) ורק לאחר שקיבל את ברכת האדמו"ר, שסמך ידיו על החלטתו של האדמו"ר מויז'ניץ, פנה לבתי חברי המועצה האחרים.

למחרת ביום שני, בעת ביקורם של שבעת חברי הכנסת של יהדות התורה בבית האדמו"ר מבעלזא, שמעו מרביתם לראשונה על היוזמה המתגלגלת מפי האדמו"ר, כפי שנחשף כאן באתר בחדרי חרדים.

בפתח דבריו לחברי הכנסת אמר האדמו"ר: "אמש, הגיע אלי שליח מאת גיסי האדמו"ר מויז'ניץ ובפיו בקשה לכונן מחדש את מועצת גדולי התורה ולדון בעניינים העומדים על הפרק ולהציג חזית מגובשת של גדולי ישראל בנושאים כה מהותיים".

האדמו"ר מבעלזא הוסיף שלדעתו היה מן הראוי למזג יחד את מועצות גדולי התורה של אגודת-ישראל ודגל התורה למועצה אחת - ו"כפי שהוכח בכינוס בבנייני האומה כי גדול כח האחדות".

מחזירים עטרה ליושנה

במהלך השבוע המשיך הרב שטרן לעבור בין בתי גדולי ישראל כדי לקבל את הסכמתם להיות חברים במועצת גדולי התורה, כשהוא נעזר באופן אישי באדמו"ר מויז'ניץ הרואה בכינון המועצת ערך עליון וחובת השעה.

ביום שלישי בערב, שיגר האדמו"ר מערלוי משלחת אל בית האדמו"ר מויז'ניץ והפקיד בידה איגרת אל האדמו"ר. בפתח האיגרת הוא מודה לאדמו"ר על היוזמה הברוכה ומחזק את ידיו להביא את הדבר לידי גמר. בהמשך מתייחס האדמו"ר לצירופם של חברים למועצת גדולי התורה שאבותיהם כיהנו כחברי 'המועצת' והסתלקו מהעולם, במהלך השנים הרבות שחלפו מאז ישיבתה האחרונה של 'המועצת'.

כפי המסתמן, המועצת תכלול את האדמו"רים מגור, בעלזא, ויזניץ, ערלוי, צאנז, סערט-ויזניץ, סלונים, באיאן, אלכסנדר, מודז'יץ, סאדיגורא - כשעל הפרק אדמו"רים נוספים שיצורפו. המועצת תתנהל במשותף וללא נשיא, כפי שהיה נהוג בעבר - אז כיהנו האדמו"רים מגור ומויז'ניץ כנשיאי המועצה.

את תפקיד ה'מזכיר' צפוי לקבל הרב מרדכי שטרן, השליח שתפר את המהלך, ואשר בעצם החל כבר את תפקידו לפני הבחירות בהחתמת גדולי ישראל על ה'קול קורא' למען רשימת יהדות התורה.

הנושא הראשון שיעלה לדיון בישיבת המועצת תהיה שאלת הצטרפות יהדות התורה לממשלה, תנאי הסף להצטרפות והקווים האדומים אותם לא יהיה ניתן לעבור. החלטת המועצת תועבר אל הגראי"ל שטיינמן ומועצת גדולי התורה של דגל התורה - לקבלת החלטה משותפת.

בויז'ניץ רואים בכינון המועצת סגירת מעגל. כבר בחורף שנת תשס"ט, בין הבחירות לעיריית ירושלים לבחירות לכנסת, ניסה האדמו"ר לכנס את מועצת גדולי התורה, אך מסיבות שונות לא יצא הדבר אל הפועל. עתה משלים האדמו"ר מעגל ומכנס את המועצת כבימי תפארתה של אגודת ישראל.
מועצת גדולי התורה ויז'ניץ קואליציה אגודת ישראל יהדות התורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 35 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד