כ"ד ניסן התשפ"ד
02.05.2024

"אני יהודי" - חרט ראש העיר אד קוץ' על מצבתו

אד קוץ' ראש העיר המיתולוגי של ניו-יורק הלך לעולמו • על מצבתו ביקש לחרוט את הפסוק 'שמע ישראל' • חלקת הקבר מצוייה בחצר כנסייה במנהטן - ולכבודו הותקן שער ליהודים

המצבה שהכין אד קוץ' בחייו
המצבה שהכין אד קוץ' בחייו

אד קוץ', ראש העיר המיתולוגי של ניו יורק, מת ביום חמישי בלילה בגיל 88.

בצוואתו ביקש לחקוק על מצבתו את הפסוק "שמע ישראל" בעברית, יחד עם המילים "אבי יהודי, אמי יהודייה, אני יהודי", מילותיו האחרונות של העיתונאי האמריקאי דניאל פרל, לפני שנרצח ב-2002 ע"י טרוריסטים בפקיסטן.

בצירוף מקרים מפתיע מת אד קוץ' באותו תאריך בו נרצח פרל לפני 11 שנים.

קוץ' רצה להקבר בלב מנהטן, אך המקום היחיד בו ניתן היה לקנות חלקת קבר הייתה בבית קברות של כנסייה. אד קוץ' קנה במקום חלקה ב20000 דולר. "התייעצתי עם רבנים", סיפר, "והורו לי לערוך הסדרים מיוחדים כדי לאפשר זאת, כך גם בשער הסמוך לקבר ייכתב 'שער ליהודים'".

אדוארד ארווינג קוץ', נולד בשנת 1924 בניו יורק, להורים שהיגרו מרוסיה. אביו, שעסק בייצור מכנסיים, נקלע לקשיים כלכליים במהלך השפל הגדול, בהיותו בן שש, והמשפחה עברה להתגורר אצל קרובים בניוארק שבניו ג'רזי, ב-1931.

קוץ' סיים בהצטיינות את בית ספר התיכון ולאחר מכן המשיך ללימודים בסיטי קולג' בין 1941-1943, עד שהתגייס לצבא האמריקני במלחמת העולם השנייה. קוץ' זכה בעיטור גבורה בעל שני כוכבים.

לאחר המלחמה, למד משפטים באוניברסיטת ניו יורק, סיים ב-1948, והחל לעסוק במשפטים. כיהן כחבר קונגרס בבית הנבחרים של ארצות הברית בין השנים 1969-1977 והיה לראש עיריית ניו יורק, במשך כ-11 שנים, בין השנים 1978-1989.

קוץ' היה ידוע כתומך נלהב של ישראל ועירב לא פעם מדיניות חוץ עם פוליטיקה מוניציפלית. הישגו הגדול, הוא שהביא את ניו יורק שעמדה על סף אסון כלכלי, לידי פריחה ושגשוג.
אד קוץ ראש עיר יהודי דמוקרט

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 5 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד