ב' אייר התשפ"ד
10.05.2024

הבית היהודי: 'מתווה לפיד' סביר • דרעי: נקדם פתרון

הבית היהודי: 'מתווה לפיד' - בסיס לפתרון • ידרשו לשנות שני סעיפים: מספר הלומדים וגיוס בנות • רבני המפלגה מתנגדים למתווה • בכיר בליכוד: נתניהו לא יוותר על החרדים

רוצה את ש"ס בחוץ. יאיר לפיד. צילום:פלאש90
רוצה את ש"ס בחוץ. יאיר לפיד. צילום:פלאש90



רגע לפני פתיחת המשא-ומתן הקואליציוני הרשמי בכפר המכביה ברמת-גן - במרכזו תעמוד דרישת מפלגת יש עתיד לחוקק את 'מתווה לפיד' לשיוויון בנטל כחוק - אומרים גורמים בכירים במפלגת הבית היהודי, כי המתווה המוצע הוא מתווה סביר, שיכול להוות בסיס לפתרון הסוגיה.

עם זאת, בבית היהודי אומרים כי ישנם שני סעיפים ב'מתווה לפיד' הדורשים תיקון: הראשון הוא מספר תלמידי הישיבות שיזכו לפטור מגיוס, גם לאחר חמש השנים הראשונות של המתווה, כאשר כרגע מציע לפיד 400 תלמידים, בעוד בבית היהודי מבהירים כי מדובר בכמות קטנה מדי וכי ידרשו להגדיל את המספר.

הסעיף השני הדורש תיקון לפי הבית היהודי הוא גיוס בנות לצה"ל. לפי 'מתווה לפיד' חובת הגיוס תחול גם על נשים, בעוד שבבית היהודי יבקשו להשאיר את גיוס הבנות לצה"ל על בסיס התנדבותי, ולבנות הציונות הדתית תינתן האפשרות להתנדב לשירות לאומי.

יחד עם זאת, בבית היהודי אומרים כי אם יתברר שנפתלי בנט תיאם עמדות עם לפיד ביחס לחוק השוויון בנטל, עשוי הדבר לעורר התנגדות עזה בקרב רבני המפלגה. נזכיר כי בחודש יולי האחרון כתבו כמה מחשובי הרבנים הדתיים לאומיים - הרבנים דב ליאור, אליקים לבנון, צבי ישראל טאו, שלמה אבינר - מכתבים חריפים נגד מסקנות ועדת פלסנר, וקבעו כי "במיוחד עתה נתונה מדינת ישראל בסכנות רוחניות קשות ביותר, ולכן חשוב שבעתיים להגביר את לימוד התורה ולתמוך בלומדיה".

עוד בנושא:

נתניהו קיבל מנדט • החל המו"מ: צוות ש"ס ייפגש היום עם צוות הליכוד

בתוך כך, אריה דרעי התייחס הבוקר בדף הפייסבוק שלו לפתיחת המשא ומתן הקואליציוני עם נציגי הליכוד-ביתנו וכתב: "בכוונתנו לעשות כל מאמץ לקדם פתרון לנושא השוויון בנטל באופן שימנע קרע בעם" - אולם לא כתב כיצד בכוונתו לגשר על הפערים העמוקים בין הצדדים.

בראיון לגלי צה"ל, אמר דרעי: "מוסכם עלינו שחייבים להתמודד עם הבעיה הזו של הגברת השיוויון, ומצד שני שזה יעשה דרך הבנה ולא דרך כפייה שתגרום לקרע ולא תעזור". דרעי התייחס בראיון גם לטענות לפיהן לפיד מעוניין לראות את ש"ס נשארת מחוץ לקואליציה, ואמר כי אם לא תהיה הידברות בעניין הגיוס - ש"ס תהיה באופוזיציה.

גורם בכיר בליכוד אומר ל'בחדרי חרדים', כי נתניהו לא עומד לוותר על החרדים, גם אם הדבר יהיה במחיר אי הצטרפותו של יאיר לפיד לקואליציה. לדבריו, נתניהו לא יהיה מוכן שגורל ממשלתו יהיה תלוי בלפיד, וכי אם יו"ר מפלגת יש עתיד יתעקש שלא לוותר בסוגיית השיוון בנטל, מה שייאלץ את החרדים להישאר באופוזיציה - יעדיף נתניהו את השותפות הטבעית עם החרדים. "ראש הממשלה רוצה גם את החרדים וגם את לפיד, והוא מצפה שהצדדים יגלו גמישות על מנת שכולם יוכלו לשבת יחד".

צוות מקצועי בש"ס, חגיגות ביש עתיד

במקביל, בבית היהודי מנהלים מגעים גם עם ש"ס ויהדות התורה - בניסיון למצוא נוסחה שתגשר על הפערים ביחס לחוק החדש שצפוי להסדיר את השוויון בנטל. "אנחנו חושבים שצריך שכולם יישאו בנטל, לאו דווקא באמצעות שירות צבאי אלא גם שירות אזרחי", אומר ח"כ אורי אריאל מהבית היהודי. "צריך לפתוח מסלולים נוספים לחרדים בצבא, וגם להוסיף תקנים לשירות הלאומי והאזרחי. מסלולים שיהיו ידידותיים למשתמש, ולא כמו היום".

המשא ומתן הקואליציוני ייפתח היום בצהריים בשעה 13:30, כאשר שצוותים של הליכוד-ביתנו ושל יש עתיד יפגשו לראשונה בכפר המכביה. בשעה 15:00 תתקיים פגישה עם צוות המשא ומתן של הבית היהודי ובשעה 16:30 עם צוות המו"מ של ש"ס.

מחר בשעה 13:30 ייפגש צוות המו"מ הליכוד-ביתנו עם נציגי יהדות התורה, ואחר כך עם נציגי התנועה וקדימה.

לקראת המו"מ הקואליציוני הקימו בש"ס צוות מקצועי מיוחד לשיחות עם הליכוד. חברי הצוות יהיו עו"ד דוד גלאס, עו"ד נדב עשאהל, לשעבר עוזר מבקר המדינה, ומשה הבא, מראשי אגף התקציבים באוצר לשעבר. הראשון מזוהה עם אלי ישי, בעוד שני האחרונים מזוהים עם אריה דרעי.

גם ביהדות התורה מתכוננים לפגישה הראשונה עם צוות המשא ומתן של הליכוד מחר. צוות המו"מ יכלול כפי הנראה את חברי הכנסת יעקב ליצמן, מאיר פרוש ומשה גפני.

בתוך כך, ביש עתיד חגגו במוצאי-שבת את ההישג בבחירות באירוע רב משתתפים שקיימו בקיבוץ נצר סירני. במהלך האירוע, בו השתתפו מתנדבי המפלגה בבחירות, עלה לבמה יאיר לפיד, כשהוא חמוש בגיטרה ושר לנוכחים. הרב שי פירון היכה בתופים, והמועמד יעקב פרי ניגן בחצוצרה.

ביבי לא שוכח את איראן

בתוך כך, על רקע פתיחת שיחות המשא ומתן הקואליציוני - נערכה ישיבת הממשלה הבוקר.

בפתח הישיבה אמר ראש הממשלה בנימין נתניהו: "אמש קראתי לסיעות הבית להצטרף אליי לממשלת אחדות לאומית רחבה ככל האפשר, שתאחד את הציבור בתקופה מכרעת בתולדותינו. המשימה העליונה שתעמוד בפני ממשלת האחדות הלאומית היא לעצור את התחמשותה הגרעינית של איראן. זו משימה שנעשית יותר מורכבת משום שאיראן מצטיידת בצנטריפוגות חדשניות שמקצרות את זמן ההעשרה. אסור לנו להשלים עם התהליך הזה.

"בנוסף, יש שלוש מטלות עיקריות שנידרש להן כבר בשנה הראשונה; הראשונה שבהן זה לאשר תקציב אחראי וכן רפורמות שיאפשרו לנו את הורדת יוקר המחייה. המשימה השנייה היא להגביר באופן משמעותי את השוויון בנטל בלי להביא לקרע בעם, ואילו המשימה השלישית היא להניע תהליך מדיני מפוכח ואחראי.

"אנחנו צריכים לטפל בשלוש המשימות הללו במקביל ולא רק לטפל באחת מהן או בשתיים מהן. המציאות דורשת זאת, הזמן דורש זאת, ואת זה אפשר לעשות רק על ידי ממשלת אחדות לאומית רחבה. המטרה שלנו היא לאחד את העם סביב המשימות הללו ולא לפצל אותו. רק איחוד הכוחות, רחב ככל שניתן, יכול לאפשר לנו לעמוד במשימות הללו ולהבטיח את מדינת ישראל ועתידה בעת הזאת".

נתניהו התעלם מהמשימה הנוספת העומדת לפתחה של ממשלתו: סוגית השוויון בנטל. אולי משום שמדובר בסוגיה הרגישה ביותר ש'מעיקה' על השיחות בין הצדדים.

בישיבת הממשלה שמעו השרים סקירה מפי השר לפיתוח הנגב והגליל, סילבן שלום, בנושא איחוד הפריפריה והמרכז תוך ביטול המרחקים בין אזורי המדינה השונים. "אני חושב שזו פעולה מאוד מבורכת של הממשלה ושלך, וראוי שניתן לה את הסקירה הדרושה", אמר נתניהו, אולי כדי להבליט את השר המזרחי הבולט בממשלתו ואולי כדי להשתיק גורמים אופוזיציוניים פנים ליכודיים שקולותיהם מתחילים להישמע.
משא ומתן בנימין נתניהו יש עתיד ש''ס הבית היהודי

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 14 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד