כ"ד ניסן התשפ"ד
02.05.2024

העיוות תוקן: מורות חרדיות יקבלו החזר שכר לימוד

סגן שר החינוך ומנכ"לית המשרד השיגו מימון עבור החזר של 80% מלימודיהן האקדמאיים של עובדות הוראה חרדיות • כך תוקנה האפליה לטובת המורות בחינוך הכללי

החינוך החרדי. צילום אילוסטרציה: פלאש 90
החינוך החרדי. צילום אילוסטרציה: פלאש 90



מאז נכנסה לתפקידה, מצליחה מנכ"לית משרד החינוך, דלית שטאובר, לחולל שינויים רבים ולתקן עיוותים.

אחד מהעיוותים הללו תוקן לאחרונה: משרד החינוך יחל לממן החזר שכר לימוד לעובדות הוראה בגובה של 80%. מדובר בהחזר עלות שכר לימוד בגין לימודים לתואר אקוויוולנטי של מורות/גננות במערכת החינוך החרדית.

במשך עשרות שנים היה קיים נוהל, לפיו, כל עובדת הוראה אשר עוברת השתלמויות בבתי המורה, ועומדת בקריטריונים שנקבעו על ידי משרד החינוך בחוזר מנכ"ל, זכאית להחזר שכר הלימוד. הקריטריונים והתנאים לזכאות להחזר זה - מעולם לא הבחינו בין עובדת הוראה במוכר שאינו רשמי (כלומר, חרדי) לבין עובדת הוראה מהחינוך הרשמי.

לפני כשנתיים, נקלעה התקנה התקציבית להחזר זה לגרעון, ולא ניתן היה לאשר את כל הבקשות להחזרים. סגן השר מנחם אליעזר מוזס שביקש לפתור את העניין, נענה שהחזרי שכר הלימוד מקורם בהסכם עבודה שנחתם לפני עשרות שנים בין הסתדרות המורים, משרד האוצר ומשרד החינוך. במסגרת ההסכם, נקבעו מכסות קבועות להחזרי שכר לימוד ומענקי שעות, ומשכך, שוב לא ניתן להרחיב את היריעה לאלה שלא היו כלולים באותו הסכם.

משך כל השנים, עובדי ההוראה החברים בהסתדרות המורים לא ניצלו את מלוא המכסות שבהסכם, והמכסות שנותרו ניתנו לעובדי ההוראה של המוכר שאינו רשמי (הגם שאינם חברים בהסתדרות המורים) על פי חוזר מנכ"ל. בשנתיים האחרונות, בגלל החלת תכניות 'אופק חדש' ו'עוז לתמורה' במערכת החינוך הכללית, יצאו עובדי הוראה רבים ללימודים אקדמאיים, וניצלו את מכסות החזרי שכר הלימוד, כמעט עד תומן.

מכיוון ועובדי ההוראה של המוכש"ר אינם צד בהסכם העבודה כאמור, ולא נותרו מכסות, קבעה חוות דעת משפטית, כי על משרד החינוך לממן החזר שכר לימוד בהעדפה לעובדות הוראה החברות בהסתדרות המורים החתומים על ההסכם. כתוצאה מכך, כמעט ולא נותר תקציב לעובדות הוראה בחינוך החרדי.

בשנה שעברה, עם היוודע החסר התקציבי, גוייסו מן הגורן ומן היקב עודפי תקציב במטרה לאשר לפחות חלקית את החזרי הלימודים. ואכן, לאחר פעילות ממושכת של מוזס ואנשי משרדו אושרו החזרים בגובה 55%.

השנה, בגין בקשות ההחזר של תשע"ג, הצליח להשיג תקציב מיוחד ולהגיע להחזר שכר לימוד בגובה 80%. עובדות ההוראה העומדות בקריטריונים וזכאיות להחזר, מקבלות בימים אלו הודעה בדבר זכאותן, במישרין מהאגף.

מוזס ביקש להודות למנכלי"ת המשרד שטאובר על סיועה והירתמותה לנושא, ואמר שבכך באה אל קיצה אפליה חמורה כנגד מורות במערכת החינוך החרדית, שנמנעו מלצאת להשתלמויות עקב הקיצוץ הדרסטי בהחזר שכר הלימוד. העמדת ההחזר על 80% מהווה תיקון למצב שנוצר בשנים האחרונות ומחזירה אותו לקדמותו, כפי שהיה נהוג עשרות בשנים.
משרד החינוך דלית שטאובר מנחם אליעזר מוזס מורות החזר

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 5 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד