ב' אייר התשפ"ד
10.05.2024

גוש מאוחד? • רבני הציונות הדתית נפגשו עם האדמו"רים מויז'ניץ וגור

חשיפה • בעוד בנט ולפיד סיכמו על עמדה אחידה ביחס לקואליציה - מתקיימים מפגשים בערוץ חשאי בין רבני הבית היהודי לאדמו"רים מויז'ניץ וגור • ההסכם: הבית היהודי תפעל להגנה על עולם התורה - החרדים יתחייבו למנוע פינוי ישובים • האם בנט צועד על מסלול התנגשות עם רבני הציונות הדתית?

הרב אליקים לבנון עם האדמו"ר מויז'ניץ
הרב אליקים לבנון עם האדמו"ר מויז'ניץ



סוגיית ה'שוויון בנטל' וגיוס בני הישיבות, המקשה על הקמת של הקואליציה ועל אפשרות הצטרפות המפלגות החרדיות לממשלה, מביאה את האחרונות למהלכים יצירתיים, שאולי עשויים להציל את עולם התורה.

לפני שבוע, בישיבת סיעת יהדות התורה שנערכה ביום שני בכנסת, התקבלה החלטה לפיה יחלקו החברים ביניהם את התפקידים לקידום מהלך לאיחוד שורות עם הבית היהודי. חברי הכנסת ישראל איכלר, מאיר פרוש ומנחם אליעזר מוזס הופקדו על יצירת הקשר עם נפתלי בנט, יו"ר הבית היהודי, ועם ח"כ אורי אריאל, יו"ר תקומה שהפכה לחלק מהרשימה הדתית-לאומית.

חברי הכנסת משה גפני ויעקב ליצמן הופקדו על תיאום עם קודקודי ש"ס - אלי ישי, אריה דרעי ואריאל אטיאס.

בשלב הראשון נראה היה כי המגעים עם הקודקודים הפוליטיים של מפלגת הבית היהודי נתקלו בקירות אטומים: פגישות נדחו והצדדים לא הצליחו להגיע לידי הידברות.

במקביל הצליח הרב שי פירון, הממוקם במקום השני ב'יש עתיד', לחבק את נפתלי בנט. הוא אמר לו כי בלעדיהם קלושים סיכוייו להיכנס לממשלת נתניהו, וכי כדאי שיעבדו יחד, תוך הסכמה בסוגיית 'השוויון בנטל'.

לעומת זאת, הערוץ מול ש"ס קודם בהצלחה וכלל פגישות הדדיות גור-ש"ס, כולל ביקור של אריה דרעי אצל האדמו"ר מגור, ופגישתו ההיסטורית של האדמו"ר מגור בביתו של הגר"ע יוסף.

הרב חיים דרוקמן מגיע לפגישהצילום: הרב חיים דרוקמן מגיע לפגישה
הרב חיים דרוקמן מגיע לפגישה


הערוץ הרבני

מי שהצליח לקדם ערוץ מול הבית היהודי, הוא הגאון רבי שמחה הכהן קוק, רבה הראשי של רחובות, המקורב הן לרבני הציבור החרדי והן לרבנים הדתיים-לאומיים.

הגר"ש קוק, הרואה בשותפות בין הציבור הדתי-לאומי ויאיר לפיד - אסון, החליט ללכת על ערוץ ישיר של רבנים מול רבנים, ונחל הצלחה.

אחרי הכול, צריך לזכור כי גם לחלקים בתוך הבית היהודי עלולה להיות בעיה בנושא גיוס בני הישיבות, שכן גם להם ישיבות כמו מרכז הרב, ישיבת הר המור, ישיבה בבית אל ועוד. בחודש יולי האחרון גם כתבו כמה מגדולי הרבנים של הציבור הדתי-לאומי - הרבנים הגאונים דב ליאור, אליקים לבנון, צבי ישראל טאו ושלמה אבינר - מכתבים חריפים נגד מסקנות ועדת פלסנר, וקבעו: "במיוחד עתה נתונה מדינת ישראל בסכנות רוחניות קשות ביותר, ולכן חשוב שבעתיים להגביר את לימוד התורה ולתמוך בלומדיה".

ביום שישי האחרון, תחת מעטה של חשאיות, נפגש הגאון רבי יעקב שפירא, ראש ישיבת מרכז הרב עם האדמו"ר מגור, כאשר הגר"ש קוק נוכח אף הוא בפגישה.

הערב הגיעו לביתו של האדמו"ר מויז'ניץ בקרית ויז'ניץ בבני-ברק, הרבנים יעקב אריאל, שמואל אליהו, אליקים לבנון וחיים דרוקמן.

בשל שמחה משפחתית נדחו הביקורים בבית האדמו"ר מגור למחר בבוקר, אז יגיעו למעונו הרבנים צבי ישראל טאו ושטרנברג - ראשי ישיבת הר המור, והרב זלמן מלמד.

מחר בערב יכנס הגאון רבי דב ליאור אל ביתו של האדמו"ר מבעלזא.

הדיל המסתמן יכלול שיתוף פעולה בין שלוש המפלגות: הבית היהודי תבטיח את שמירת הסטטוס קוו במדינת ישראל, כולל הבנה בנושא גיוס בני הישיבות; המפלגות החרדיות מצידן תתחייבנה על שמירה בנושאי ארץ ישראל השלמה כולל התנגדות גורפת לפינוי ישובים.

נציין, כי הדיל יצא לדרכו רק לאחר שזכה לאישורו העקרוני של הגראי"ל שטיינמן.

"נכנסים יחד או לא. לפיד ובנט. צילום: פלאש90 צילום: "נכנסים יחד או לא. לפיד ובנט. צילום: פלאש90
"נכנסים יחד או לא. לפיד ובנט. צילום: פלאש90


בנט ולפיד סיכמו: הולכים יחד

בתוך כך, העיתון 'מקור ראשון' חושף, כי במגעים שקיימו לאחרונה יאיר לפיד ונפתלי בנט סיכמו השניים על עמדה אחידה ביחס לשותפות בקואליציה הבאה.

לפי העיתון, גורמים בכירים בליכוד הודו שקיים סיכום בין מנהיג הבית היהודי למנהיג יש עתיד כי שתי המפלגות יהיו קשורות זו בזו ביחס להחלטה האם "נכנסים ביחד לממשלה או לא נכנסים בכלל", וכי סיכום זה מציב בפניהם קשיים רבים ומגביל את מרחב התימרון של ראש הממשלה בנימין נתניהו.

לפי הסיכומים, במידה ואחת המפלגות תמצא עצמה מחוץ לקואליציה, עקב קשיים שיווצרו במו"מ מול הליכוד ביתנו, הוחלט כי גם המפלגה השניה תישאר במצב כזה בחוץ. השיקול המרכזי שהוביל את שתי המפלגות להשגת הסיכום ביניהן קשור בחשש של כל אחת מהן , כי נתניהו יציב בפניה אפשרות להקמת קואליציה בלעדיה.

ההחלטה המשותפת של שתי המפלגות על כניסה או אי כניסה לקואליציה, מעקרת למעשה את האפשרות להקים קואליציה בלעדיהן, ומחייבת את נתניהו לצרף את שתי המפלגות לקואליציה בתנאים שיהיו נוחים להן. לפי העיתון, נתניהו זיהה את מהלך הדברים והוא מנסה בימים האחרונים ליצור טריז בין לפיד לבנט.

בבית היהודי סרבו להתייחס לדברים. ביש עתיד מסרו ל'מקור ראשון', כי "אין לנו עניין להגיב לשמועות שצצות, ועוד יצוצו,במהלך מגעי המו"מ הקואליציוני".

לאור ההסכם הזה, בלתי נמנע כי המהלכים שנוקטים רבני הציונות הדתית מול יהדות התורה מובילים למסלול התנגשות בין הרבנים ליו"ר הבית היהודי - שכבר הצהיר בעבר כי הרבנים אינם קובעים במפלגתו. יחד עם זאת, לא מן הנמנע כי חלק ממועמדי הבית היהודי יתקשו לפעול בניגוד לדעתם של רבני הציונות הדתית.
קואליציה יהדות התורה ש''ס הבית היהודי בחירות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 42 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד