י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024

הגר"ח הורה: נצרת עילית תהפוך להוד הגליל

לבקשת הגר"ח קנייבסקי, שהסביר "השם לא נשמע טוב באוזן יהודית" - פעל ראש העיר שמעון גפסו לשנות את שמה • השם החדש נבחר מתוך מלאי הצעות שהגיעו לאתר העירייה

הר יונה. צילום ארכיון
הר יונה. צילום ארכיון

אם לא יחול שינוי של הרגע האחרון, תיפרד העיר נצרת עילית משמה, ותקבל בקרוב את השם 'הוד הגליל'.

מי שדרש את שינוי שמה של העיר היה הגר"ח קנייבסקי. הגר"ח העיר על כך שפרוייקט המגורים לחרדים 'הר יונה' ממוקם בנצרת עילית, שכן לדבריו, "שם העיר 'לא נשמע טוב' באוזן יהודית".

בתקופת בית שני התקיים בנצרת יישוב קטן, ועד לתקופה הביזנטית היא הייתה עיר יהודית, אולם בהמשך, התמקמו בה הנוצרים, ועד היום, למרות שהיא נושאת צביון ערבי בגין האוכלוסייה הערבית, יש בה מקומות מקודשים לנצרות. לעומת זאת, נצרת עילית, שבתחום שיפוטה נמצאת שכונת הר יונה, 75% מההרכב הדמוגרפי שלה הוא יהודי לחלוטין.

פרוייקט הר יונה נקרא כך, על שם יונה הנביא ע"ה, שנולד על פי המסורת בכפר משהד (זוהי העיר גת חפר המקראית) השוכן ממול רכס ההר - ובה גם נקבר. עד היום מתקיימות עליות לציונו בידי ארגונים שונים המקיימים ביקורים בקברי צדיקים הטמונים באזורים ערבים.

בראיון שהעניק לעיתון 'משפחה', סיפר ראש העיר הנכנס של בני ברק הרב אברהם רובינשטיין, כי נשלח על ידי הגר"ח אל ראש עיריית נצרת שמעון גפסו, לבקש ממנו לשנות את שם העיר. ואכן, בישיבת מועצת העיר, שנערכה לפני שלוש שנים, אישרה המועצה את הצעת גפסו לשנות את שם העיר ולא להכליל בה את המילה 'נצרת'.

ההחלטה עצמה, טרם קיבלה את אישורו של משרד הפנים. "זה לא פשוט לשנות שם של עיר בישראל", אומרים ראשי המיזם ל'בחדרי חרדים', "אבל גפסו, שמשתוקק למשוך לעירו תושבים חדשים, ומאז ראשית הפרויקט דוחף את הנושא בכל הכוח ובכל זירה אפשרית, מקווה לצלוח גם המשוכה הזו".

העירייה פנתה אל התושבים וקראה להם להציע שמות חדשים לעירם, באמצעות אתר העירייה. במהלך השנים זרמו לאתר הצעות רבות. ובימים האחרונים נפלה ההכרעה בידי גפסו על השם 'הוד הגליל'.

בתוך כך, מרכז מוסדות חסידי בעלזא חתמו על רכישת ארבע מאות יחידות דיור בקרית בעלזא החדשה שתקום ב'הר יונה'. על פי ההסכם - שכבר נחתם בידי ראשי המרכז וראשי הפרויקט - ישווקו ארבע מאות הדירות בשלושה שלבים. מאתיים יחידות דיור ראשונות יאוכלסו בתוך 22 חודשים. בשלב השני והשלישי יאוכלסו בכל פעם מאה יחידות דיור. כאשר הצפי הוא לסיים את כל שיווק ואכלוס קרית בעלזא, בתוך שלוש שנים.

ההסכם זכה להסכמתו וברכתו של האדמו"ר מבעלזא, ומחר בערב (ג) צפוי להתקיים במעונו 'לחיים' לרגל השקת הקריה החדשה, במעמד ראשי ועדת הדיור והגורמים המעורבים בעסקה.
בעלזא נצרת עלית הוד הגליל שם הגר''ח קנייבסקי

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 9 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד