כ' ניסן התשפ"ד
28.04.2024

הכנסת ה-19 יצאה לדרך • 48 ח"כים חדשים • גלריה ווידאו

בשורת אירועים, נפתחה ישיבת המליאה הראשונה של הכנסת ה-19 • 120 ח"כים, 48 מתוכם חדשים, נשבעו אמונים • אלי ישי ייצג את ש"ס בצילום של ראשי הסיעות • ויש גלריה

ראשי הסיעות. צילום: עזריאל משה
ראשי הסיעות. צילום: עזריאל משה



הכנסת ה-19 יצאה לדרך: היום (ג) אחר הצהריים התקיימו סדרת אירועים שליוו את ישיבת המליאה הראשונה שפתחה את הכנסת ה-19. 120 חברי הכנסת נרגשים, מתוכם 48 חדשים, הגיעו כשהם מלווים בבני משפחתם אל יומם הראשון בכנסת.

בשעה 15:30 הגיע לרחבת הכנסת נשיא המדינה שמעון פרס שהתקבל בטקס ממלכתי. את פניו קיבלו ותיק חברי הכנסת בנימין (פואד) בן אליעזר ויו"ר הכנסת היוצאת ראובן ריבלין.



ישיבת המליאה נפתחה בשעה 16:00. הנשיא פתח את סדר היום ואף נשא דברים. בין השאר אמר פרס: "הכנסת אינה מורמת מעם, היא מייצגת אותו. עליה לשרת עם, יותר מאשר לשלוט עליו". הנשיא הדגיש כי אחוז הנשים הגדל בכנסת "זהו הישג, אבל רחוק עדיין מהאיזון הראוי. הדמוקרטיה אינה רק הזכות להיות שווה - אלא גם הזכות השווה להיות שונה. אין בה מקום לאפליה. לא אפליה דתית, לא לאומית, לא אתנית, ולא מגדרית. עמנו סבל מגזענות - לא נרשה גזענות במדינתנו" סיים פרס את דבריו.

לאחר מכן העביר הנשיא את הניהול לח"כ פואד בן אליעזר, שבשל היותו ותיק החברים, יכהן כיו"ר הכנסת עד לבחירת יו"ר חדש. "אני מבקש לשלוח ברכה מיוחדת לחברי הכנסת החדשים והנרגשים, שיושבים כאן היום במליאתם הראשונה. בכהונת הכנסת היוצאת נרשם גידול חסר תקדים במספר העניים בישראל", פתח בן אליעזר. "קשה מאוד היא שחיקתו של מעמד הביניים, הנושא על גבו את המשק ואת החברה הישראלית כולה. המציאות המתהווה לשטח הלכה למעשה סותרת את ההכרזות ומקרבת את הרקע שפתרון שתי המדינות לא יהיה אפשרי. אנחנו בישראל נשבענו לעולם שביטחון המדינה בראש מעייננו. מכאן גם התוקף המוסרי של דרישתנו מהעולם להילחם באנטישמיות. אף על פי כן אין אנו פטורים מלבחון את עצמנו בחינה ביקורתית ונוקבת", סיים.

במוקד הישיבה הראשונה עמדה השבעתם של חברי הכנסת: מזכירת הכנסת ירדנה מלר-הורוביץ קראה בשמות חברי הכנסת, וכל אחד בתורו קם ואמר: "מתחייב אני". סערה זוטא נרשמה כאשר החכי"ם הערבים נמלטו מהמליאה לאחר שנשבעו אמונים - טרם השמעת ההמנון.

גם ראש הממשלה בנימין נתניהו נשא דברים ואמר: "אני זוכר את ההתרגשות ביומי הראשון כח"כ צעיר, לפני 25 שנים, נכנסתי למשכן והייתה נפעם מהאפשרות להשפיע על דרכה של המדינה. תשמרו על ההתרגשות וגם על תחושת האחריות, כי יש לנו אחריות גדולה", פנה נתניהו לחברי הכנסת החדשים.

"אנחנו משרתי הציבור, ולא להיפך. אנו מחויבים לשפר את איכות חיי כל אזרח בישראל. לשמור על מקומות העבודה הקיימים ולייצר מאות אלפים נוספים, חייבים להגדיל את השוויון בנטל באופן שלא יקרע את העם, חייבים להקטין את יוקר המחייה ובראש ובראשונה הדיור, ונצטרך לערוך שינויים בשיטת הממשל". עוד ציין כי "לא יכול להיות שבמדינה המאותגרת בעולם יהיה מצב של חוסר יציבות ומשילות חלשה. גם אם נעשה שלום, נצטרך להיות חזקים כדי להגן עליו ולהגן על עצמנו במקרה של פרימתו".

על פי התכנית המסתמנת של יו"ר הכנסת שעברה, רובי ריבלין, תמשיך הכנסת להתכנס גם במהלך השבועות הקרובים - טרם תוקם הממשלה, כדי לשאת נאומים ומבלי לערוך הצבעות, שהרי טרם ידוע הרכב הקואליציה והאופוזיציה.

חבר כנסת אחד נרגש היום במיוחד: אריה דרעי, חבר הנהגת ש"ס. דרעי, שהיה מהאנשים החזקים בפוליטיקה הישראלית, עד שנאלץ בשנת תש"ס לעזוב את הכנסת ולהיכנס לכלא למשך שנתיים, ואחר שנים בהן הודר מהנהגת מפלגתו, שב היום הביתה – לכנסת ישראל.

עבור חברת הכנסת הדתייה מהליכוד, ציפי חוטובלי, הייתה ההזדמנות להציג בפני חתנה הטרי, עו"ד אור אלון, את מקום עבודתה.

בין אלף המשתתפים שהוזמנו לאירוע היו הרבנים הראשיים, נשיא בית המשפט העליון, ראשי המוסד והשב"כ, שגרירים זרים ועוד.

איש הרדיו והפובלציסט הדתי ג'קי לוי קרא את פרק קכ"ב בתהילים, והזמר קובי אפללו ליווה את הטקס בשירה.

כחלק מהאירועים נעמדו כל ראשי הסיעות בכנסת הנכנסת לצילום עם נשיא המדינה. את סיעת ש"ס ייצג בצילום השר אלי ישי.

באולם שאגאל. צילום: עזריאל משהצילום: באולם שאגאל. צילום: עזריאל משה
באולם שאגאל. צילום: עזריאל משה

39 חברי כנסת דתיים, שליש מכלל המליאה

39 חברי כנסת, כשליש מכלל הבית, הינם דתיים וחרדים. דווקא אלו שנכנסו דרך סיעות שאינן דתיות בחרו לציין את היום בדרך מיוחדת.

אלעזר שטרן (התנועה של ציפי לבני) כתב הבוקר: "התפילה שנאמרת על ידי שלוש פעמים ביום זכתה הבוקר, שעות לפני השבעתי לכנסת ה -19 לכוונה מיוחדת, 'אלוקי נצור לשוני מרע ושפתי מדבר מרמה ולמקללי נפשי תידום ונפשי כעפר לכל תהיה"'

במפלגתו של יאיר לפיד, אותה רואים המפלגות החרדיות כאויבת, נמצאים שלושה חברי כנסת דתיים. אחד מהם, הרב שי פירון, נשא הבוקר את תפילתו של הכהן הגדול ו'הכניס אבן' לתוך נעליו.

וכך בדף הפייסבוק שלו כתב הבוקר: "'הנני העני ממעש נרעש ונפחד מפחד יושב תהילות ישראל. באתי להתפלל ולעמוד על עמך ישראל אשר שלחוני, ואף על פי שאיני כדאי וראוי לכך'. זו התפילה אותה נשא הכהן הגדול בטרם נכנס לקודש הקודשים לבקש על עמו ישראל. זו התפילה אותה נושא שליח הציבור לפני תפילת הימים הנוראים, וזו התפילה אותה אשא היום, בשערי המשכן.

התלבטתי איך לנהוג בחלקו הראשון של היום. אז אחרי התלבטות החלטתי להגיע לבית הספר שלי, ללמד. להיות דווקא היום בכיתה, ולפגוש את כלל התלמידים. להפרד מהם, ולאחל להם ימים של למידה ועשיה.

אח"כ אסע לאבא ואמא. לצערי בשל מחלתו של אבא, הם לא יגיעו להשבעה. ומשם, אסע לכנסת.
בחסידות יש מסורת מעניינת הטוענת שמי שעלה לגדולה, צריך לשם אבן בתוך הנעליים. אבן, שתזכיר לו מאין בא. אבן שתכאיב לו במידה שלא ישכח שלהרבה אנשים כואב, והרבה זקוקים לעזרה.

אז גם, 'הכנסתי אבן' לנעל. קטנה, אבל כואבת. שיהיה יום משמעותי. שיהווה מקור להשראה להמשך הדרך".

חברת הכנסת הדתייה, ד"ר עליזה לביא, החליטה להציב לנגד עיניה את דבורה הנביאה. "ראוי לשאת את תפילת דבורה כשאשה מתמנת לתפקיד בהנהגה. דבורה הייתה אישה ומנהיגת ציבור, עוד כשזו הייתה תופעה חריגה", הסבירה.

גלריה צילום: עזריאל משה

























































































































הכנסת ה-19 פתיחה אריה דרעי ישיבה אירועים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 39 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד