י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024

כתב ידו של האדמו"ר שרד • סיפור הצלה המופלא

האדמו"ר מסטרופקוב זצ"ל, נמלט מאימי השואה והותיר אחריו כתבי יד חשובים מסבו • לאחר עשרות שנים נמצאו הכתבים, ועתה, שולבו בספר 'דברי שלום' שיצא לאור

האדמו"ר מסטרופקוב
האדמו"ר מסטרופקוב

התרגשות רבה בחצר הקודש סטרופקוב: אמש (ב) יצא ממכבש הדפוס הספר 'דברי שלום', מאת אבי השושלת - ה'סבא קדישא' רבי אברהם שלום מסטרופקוב זצ"ל, בנו של ה'דברי יחזקאל משינאווא זצ"ל, ונכדו של ה'דברי חיים' מצאנז זצ"ל.

חמישים שנה חלפו מאז יצא לאור הספר בפעם האחרונה, והוא רואה אור עתה לאחר ששולבו בו חידושי תורה נוספים שנרשמו בידי האדמו"ר רבי יחזקאל שרגא ליפשיץ הלברשטאם, מחבר ספר 'דברי יחזקאל שרגא', מסטרופקוב זצ"ל, אביו של האדמו"ר הנוכחי.

הוצאת הספר לאור, מקפלת בתוכה סיפור מפעים.

ה'דברי יחזקאל שרגא' זכה להסתופף רבות בצל זקנו, ואת אמרות הקודש והסיפורים ששמע מפיו - נהג להעלות על הכתב. הכתבים הרבים הצטברו והפכו לחוברת עבה שהייתה ספונה בארון הספרים שלו, בבית אביו האדמו"ר רבי יששכר בער מאונגוואר זצ"ל. עם כניסת הגרמנים להונגריה במהלך השואה, נאלץ ה'דברי יחזקאל שרגא' לנטוש את ביתו, והותיר אחריו את כל אוצרות בית הוריו.

ה'דברי יחזקאל שרגא' עלה לארץ ישראל, כאן ביסס את החסידות ופתח בתי מדרש בירושלים ובבני ברק. במשך שנים רבות, קונן האדמו"ר בפני מקורביו על אבדן האוצר היקר, של אסופת דברי התורה שרשם מפי סבו, והצטער על שלא נטלם עמו בגלות שנכפתה עליו בידי הנאצים.

בשנת תשמ"ו, נודע לאדמו"ר כי ישנו יהודי שנוסע לעיירה אונגוואר. האדמו"ר זימן אותו אליו ושרטט בפניו את מקום מגורי הוריו: "ככל הידוע לי, הבית לא נחרב. השתלט עליו נכרי שגר בו כיום עם בני משפחתו. כשאתה מגיע לעיירה, תיגש לשם, תתאר לדייר מי שלח אותך, ותאמר לו שאני מבקש שיוציא לי מהבית חפץ כלשהו שנותר בין כתליו מתקופת העבר. שתישאר לי מזכרת לפחות, מהמורשת הגדולה והחפצים היקרים של ההורים, שנותרו מאחור והופקרו לחסדי המקומיים".

היהודי שמח למלא אחר בקשת האדמו"ר. נקש בדלתו של הדייר ותיאר בפניו את מבוקשו, במפתיע, הסביר לו הדייר פנים "חכה רגע", הורה לו. לאחר רגעים ספורים, הביא הדייר את אסופת המכתבים שנותרה שלמה.

כשהביא השליח את האוצר לבית האדמו"ר, לא היה קץ לאושרו והתרגשותו חצתה גבולות. האדמו"ר לא חדל לספר על ה'סייעתא דשמיא' וההשגחה הפרטית שזיכתה אותו כי האוצר שכה היה חביב עליו, יחזור אליו ביום מן הימים.

כעת, ביקש האדמו"ר לשוב ולההדיר את ספרו של זקנו ה'דברי שלום' ולשלב בו את דברי התורה שהוא כתב, אולם מחמת סיבות שונות לא יצא הדבר אל הפועל, והאדמו"ר לא זכה לראות את פרי עמלו נושא תוצאות מוגמרות.

השבוע נסגר המעגל. הספר שיצא לאור על ידי בית האדמו"ר הנוכחי ובעריכת בנו, מכיל כמובן, את דברי התורה הישנים והחדשים - לשמחת לב בית חסידי ואוהדי בית סטרופקוב.
סטרופקוב ספר נס כתבים שואה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 4 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד