כ"ד ניסן התשפ"ד
02.05.2024

מפקד היחידה פקד על החיילים להתגלח - וננזף

מפקד יחידה הורה לשני חיילים דתיים לגלח את זקנם, ומשסירבו - הדיח אותם מהיחידה • בעקבות קובלנה שהגישו, התברר כי המפקד חרג מסמכותו, וננקטו כלפיו צעדים

חייל דתי. אילוסטרציה: פלאש 90
חייל דתי. אילוסטרציה: פלאש 90

מפקד יחידת שדה בצה"ל ביטל לאחרונה לשני חיילים דתיים המשרתים ביחידה את פטורי הזקן שקיבלו, ודרש מהם להתגלח באופן מידי. כשסירבו - הוא החליט לזמנם לוועדת הדחה ולהרחיקם מהיחידה לאלתר.

המפקד דרש מהחיילים להתגלח, לאחר ששאל אותם שאלות בנושאי דת והחליט שתשובותיהם לא מספקות, כך מפרסם אתמול העיתון הצבאי 'במחנה'. בעקבות הדחתם מהיחידה פנו הלוחמים לנציב קבילות החיילים, אלוף (במיל') יצחק בריק, והגישו בפניו קובלנה.

במהלך בירור המקרה נמצא כי מפקד היחידה החליט לבטל את פטורי הזקן תוך חריגה מסמכותו. "פקודות הצבא אוסרות במפורש על הטלת פקודה לגילוח זקן מבלי לאפשר דיון בערעור בפני סמכות גבוהה יותר, מתוך הבנה שמדובר בפעולה שאיננה הפיכה", אמר נציב קבילות החיילים.

"מצופה ממפקד להימנע ככל האפשר מהעמדת חייל בפני קושי של ממש להכריע בין ציות לפקודה ובין אמונתו הדתית ומנהגיה. התרשמתי כי מפקד היחידה נהג בנוקשות יתרה, תוך הטלת מורא, נטילת סמכויות שלא ניתנו לו ורמיסת זכויותיהם וכבודם של חייליו".

עוד נמצא בבירור כי המפקד חרג מסמכותו כשהחליט להדיח את החיילים, וניהל את ההליך בצורה חפוזה ולא מסודרת. "הנני רואה בחומרה את הליך ההרחקה שנערך במקרה זה, שכן החלטה זו כלל אינה נתונה לקצין בדרגתו של מפקד היחידה, אשר עשוי לשמש כגורם ממליץ בלבד", קבע בריק. .

בעקבות הקבילה, המליץ בריק למפקד החטיבה לזמן אליו את מפקד היחידה, להסביר לו את הכשלים בהתנהלותו ולנקוט כלפיו צעדים פיקודיים בהתאם לסמכותו. בשל החומרה שייחס הנציב לאירוע, הוא המליץ כי הקבילה תתויק בתיקו האישי של המפקד, על מנת שמקבלי החלטות בעניינו יתייחסו למידע זה בעתיד.

עוד המליץ כי נושא ההדחות בחטיבה בכלל וביחידה בפרט יוסדר וכי להבא, הן יערכו על פי פקודות הצבא בלבד. בנוסף, הוא המליץ על ועדה מיוחדת בעניינם של הקובלים, במסגרתה תיבחן בחיוב החזרתם לשירות ביחידה.
צה''ל חיילים דתיים גילוח זקן

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 5 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד