י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024

החרדים ביקשו מהפלסטינים: "סדרו לנו כניסה לקבר יוסף"

מאבקי כוח סביב הכניסה לתפילות בקבר יוסף, קשיים שמערים צה"ל, ושובה של תופעת ההסתננויות הליליות, הובילו את אנשי 'יסוד עולם' לפגישה מיוחדת עם בכירים במוקטעה

חיים רייכר, יו"ר 'יסוד עולם', בפגישה
חיים רייכר, יו"ר 'יסוד עולם', בפגישה

יום שלישי, שעת בוקר. רחובות רמאללה החלו מתמלאים בתושבים. רובם כבר בשיא יום העבודה, חלק אחר עדיין נהנה מהשלווה האופפת את רחובות העיר. שיירת רכבים ישראליים ובראשה סעיד רג'וב, אחיו של ג'יבריל רג'וב, פוליטיקאי בכיר ברשות הפלסטינית, מצליחה לעורר את סקרנות התושבים.

בתוך הרכבים ישובה קבוצת חרדים, שעשתה את דרכה לפגישה יוצאת-דופן עם אנשי לשכתו של יו"ר הרשות הפלסטינית, אבו מאזן. בפיהם בקשה אחת: "סדרו לנו אישורי כניסה לקבר יוסף בשכם".

הפגישה ברמאללה נולדה לאחר שבחודשים האחרונים צצו קשיים בפני אגודת 'יסוד עולם', הפועלת לכניסת חרדים חוקית לקבר יוסף בשכם. הבעיות והקשיים אותם מנו ראשי האגודה התמקדו, בין היתר, במספר האוטובוסים הנמוך בהרבה מתקופות עבר שרשויות החוק אישרו את כניסתם.

בנוסף ציינו את העובדה כי האוטובוסים של האגודה נאלצים להמתין מחוץ לאזור שכם שעות ארוכות, עד לשעת לילה מאוחרת, בעוד אוטובוסים אחרים בהם נוסע ציבור מהמתיישבים זוכה העדפה מצד צה"ל וגורמי חוק נוספים, ואלו נכנסים בשעה מוקדמת יחסית. הם גם הלינו כי לאחרונה הכניסות לתוך קבר יוסף בוצעו ללא הפרדה בין גברים ונשים.

חיים רייכר, יו"ר 'יסוד עולם', אומר ל'בחדרי חרדים' כי הסיבה העיקרית לכך נבעה מהעובדה "שציבור המתנחלים דרס דרך קשריו בצה"ל וקשריו ברשויות החוק את הציבור החרדי", כדבריו. רייכר הוסיף בזעם: "כל מה שהציבור רוצה זה להיכנס לקבר יוסף בצורה אנושית, בדיוק כפי שקהלים אחרים עושים זאת".

אך לטענת מנהלי האגודה, אף פנייה שנשלחה לגורמי החוק בשבועות האחרונים – לא נענתה. בעקבות כך, התגברה לאחרונה תופעת ההסתננויות הליליות לתוך שכם. "בצה"ל ייאלצו לחזור ללילות האפלים", אמר גורם המעורב בכניסות לשכם. "חבל שככה מתנהגים איתנו".

גם הגר"א ברלנד, ראש מוסדות 'שובו בנים', גיבה לאחרונה את ההסתננויות אל האזור. זאת לאחר תקופה ארוכה שחסידיו חדלו להסתנן בעקבות הרצח של בן יוסף לבנת הי"ד - שנרצח בסמוך לקבר לפני שנתיים.

בעקבות חוסר ההיענות מצד גורמי החוק, פנו בשבועות האחרונים אנשי האגודה אל ג'יבריל רג'וב, אחד מבכירי הרשות הפלסטינית, וביקשו ממנו להיפגש עמם במטרה לפתוח ערוץ ישיר מול אנשי הרשות הפלסטינית - שיאפשר לחרדים להיכנס לעיתים תכופות לקבר יוסף בשכם.

כך יצאה הפגישה לפועל.

ביום שלישי, קצת אחרי 11 בבוקר הגיעו יו"ר האגודה, חיים רייכר, בנימין מחלב ונציגים נוספים העוסקים במהלך השנה בכניסות לקבר יוסף - לפגישה שהתקיימה במוקטעה, בה השתתפו בכירים מלשכתו של אבו מאזן.

הקבוצה זכתה לכבוד רב ובמהלכה ברכו הפלסטינים על הרצון לשתף עמם פעולה.

הם הסבירו לאנשי האגודה כי הם מרבים לקיים דיאלוג ושיח עם גורמים בישראל, וכי יהיו שמחים לפתוח ערוץ נוסף. הפגישה ארכה למעלה משעה ובסופה נתנו הבכירים את הסכמתם העקרונית לבקשה. יחד עם זאת, הם הטילו את הענקת האישור הסופי על אנשי הרשות המתגוררים בשכם.

ל'בחדרי חרדים' נודע, כי היום (ד'), לקראת ראש חודש אדר, תוכננה כניסה מסודרת לשכם. אלא שבשל היחס לו זוכים החרדים, לדבריהם, החליטה אגודת 'יסוד עולם' להחרים את הכניסה. "אנחנו מעדיפים בפעם הזו שלא להיכנס, כדי שבפעמים הבאות לא יזלזלו בנו", מסכם רייכר.
רמאללה קבר יוסף שכם יסוד עולם צה''ל

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד