י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024

כפיות הטובה של שר החוץ היהודי שישראל עזרה לאביו

ישראל סייעה לאביו כשנרדף בשנות ה-80 על-ידי הממשל הצבאי ששלט בארגנטינה • אז מדוע נזף כעת שר החוץ היהודי של המדינה הדרום אמריקנית בשגרירת ישראל?

הפיגוע בארגנטינה. צילום ארכיון
הפיגוע בארגנטינה. צילום ארכיון

מדינת ישראל היא מדינת היהודים? התשובה נראית מובנה מאליה. אולם השאלה הזו עומדת במוקד המתח בין שר החוץ היהודי של ארגנטינה לבין שגרירת ישראל במדינה.

המתח נוצר בעקבות החלטתה של ארגנטינה להקים ועדת חקירה משותפת עם איראן לבדיקת הפיגוע נגד בניין הקהילה היהודית לפני כ-16 שנה. ישראל זעמה על ההחלטה וזימנה את שגריר ארגנטינה לשיחת נזיפה במשרד החוץ בירושלים.

הממשל בארגנטינה כעס על המהלך, ושר החוץ הקטור טימרמן זימן את השגרירה דורית שביט לשיחה שהוגדרה כ"קשה ומתוחה".

שר החוץ אמר לה, כי התערבות של ישראל בעניינים פנימיים של מדינה אחרת מעודדת אנטישמיות. העובדה כי מדובר בפיגוע שכוון נגד יהודים אינה מקנה, לדבריו, לישראל זכות לבקש הבהרות: "ישראל אינה דוברת בשם העם היהודי ולא מייצגת אותו. יהודים שרצו ורוצים לחיות בישראל היגרו אליה והם אזרחיה, ומי שגר בארגנטינה הוא אזרח ארגנטיני. הפיגוע היה נגד ארגנטינה והרצון של ישראל להיות מעורבת בעניין רק נותן תחמושת לאנטישמים שמאשימים יהודים בנאמנות כפולה".

השגרירה לא הסכימה לקבל את ההגדרה המצמצמת הזו שנתן לישראל והסבירה כי למדינה יש אחריות על כלל היהודים בעולם: "כמדינת היהודים, ישראל רואה עצמה אחראית במידת מה לשלום היהודים ועוקבת אחרי אנטישמיות בכל העולם", אמרה. "לכן סייעה ליהודים לצאת מברית המועצות, העלתה יהודים מאתיופיה".

השגרירה אף רמזה לשר כי מדינת ישראל סייעה לאביו, רק בשל היותו יהודי, בשעה שזה נרדף בשנות ה-80 על-ידי הממשל הצבאי ששלט אז בארגנטינה: "בתקופות מסוימות גם עזרה ליהודים בארגנטינה. אתה ודאי יודע על מה אני מדברת".

בסופו של דבר, שני הצדדים סיכמו ביניהם להרגיע את המצב ולהעביר את המגעים לערוצים דיפלומטים שקטים.
ארגנטינה ישראל שר החוץ שגרירה נזיפה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד