ח' אייר התשפ"ד
16.05.2024

טייס 'אל על' הזמין שוטרים אוקראינים ופקד: תורידו מהטיסה אברך 'חולה'

חסיד ברסלב ששב מאומן וביקש להמריא לישראל, מצא עצמו מככב בסיפור קפקאי • קברניט המטוס פסק: "אתה כעת חולה - לא תטוס אתנו" • כשהאברך התנגד, שלפו אותו שוטרים מהמטוס וקנסו אותו • כשביקש לעלות על הטיסה הבאה, נאמר לו: "אתה זה שביקש לרדת מהטיסה" • הכי בבית בעולם?

צילום אילוסטרציה: יעקב נחומי
צילום אילוסטרציה: יעקב נחומי



הכי בבית בעולם? תלוי את מי שואלים.

הטעם המר שהותירה התחושה ה'ביתית', כאשר טייס 'אל על' התיימר להיכנס לנעליו של רופא ולהוריד נוסע חסיד ברסלב ממטוס בגין שיקול רפואי - לא תשכח במהרה. רישומה של הסצנה, אותה חוו חבריו - חסידי ברסלב, על סיפון מטוס 'אל על', ובמהלכה צפו כיצד חברם נגרר בכוח על-ידי שוטרים שביקשו לאכוף את פקודת הקברניט, שגם השיתו עליו קנס, ספק אם תתפוגג אי-פעם.

קשה לדעת האם אלו פרי הבאושים של ההסתה המכוערת המתנהלת בישראל נגד הציבור החרדי או שמא שיקול ענייני, קר ומקצועי עמד לנגד עיני הקברניט.

כך או כך, הדרמה המסעירה הזו, שהפכה לשיחת היום בקרב קהילת 'שובו בנים', התרחשה לפני פחות משבועיים.

על פי תורת רבי נחמן מברסלב זי"ע, יש שורש למנהג להגיע לציון הצדיק באומן לקראת ראש השנה לאילנות, על פי הנאמר 'כי האדם עץ השדה'. אמונים על מקור מסורת זו, יצאו 12 חסידי ברסלב, חברי קהילת 'שובו בנים', ביום ראשון פרשת בשלח לקייב, ולאחר שהות בת ארבעה ימים, ביקשו לשוב לישראל, בטיסת אל על שהמריאה מנמל התעופה בקייב לישראל, ביום חמישי בערב.

בפתח המטוס המתין כרגיל צוות דיילים, שקידם את פני הטסים בחיוך המלאכותי, והצביעו על מקומות הישיבה של כל אחד, על פי הכרטיס שבידו. בין אנשי הצוות ניצב גם קברניט המטוס שסקר את החולפים בפתח. חברי הקבוצה אף הם הספיקו לעלות. אך אחד מהם צד את עיניו של הטייס. הוא נעץ בו מבט נוקב, ואז ניגש אליו ואמר לו: "על פי מראית פניך ובהתאם לגוון שאני מגלה באישוני העיניים, הרי שאתה כעת נמצא בעיצומה של מחלה, שמצב טיסה לעת הזו קשה לה ומסוכנת. אתה לא תטוס אתנו, תרד כעת מהמטוס ואם יחול שיפור במצבך, תוכל להצטרף בטיסה הבאה היוצאת ביום ראשון".

האברך היה בהלם. מי הפך את הטייס לרופא שבניד עפעף חורץ גורלות וקובע מי יטוס עמו ומי לא?

אולם לא אחד כמוהו יגלה מורך רוח ויציית לכל גחמה. הוויכוח החל לטפס לטונים גבוהים. חבריו של האברך ניסו להיחלץ לעזרתו. הם הודיעו לקברניט, כי במידה ויכפה על חברם לרדת מהמטוס, הרי שגם הם יצטרפו אליו כמקשה אחת.

פרידה מ-400 דולר

אבל האיום הזה לא ממש הרשים את הטייס ושריר לא זע בפניו. "יש לכם עשרים שניות להחליט, אם אתם מעוניינים לנטוש יחד עם חבריכם או לא", אמר בקרירות מופגנת.

החברים החליטו להתעלם מהוראתו ותפסו כולם את מקומותיהם. גם הנוסע ה'חולה', החליט להתיישב ולא לכבד את דרישת הטייס ה'רופא'.

אולם הקברניט הישראלי לא ישב בחיבוק ידיים. הוא הזמין בדחיפות ניידת משטרה אל המטוס, כדי שזו תתערב ותאכוף את ההוראה. שני שוטרים שהגיעו תוך זמן קצר, נכנסו למטוס, ולאחר שהטייס הצביע על הנוסע הסורר, ניגשו אליו, שלפו אותו בכוח מהמושב - והורידו אותו מהטיסה.

השוטרים החרוצים מילאו תפקידם ביעילות ובנאמנות. הם שלפו את פנקס הדו"חות ורשמו לנוסע הסורר דו"ח בסך 750 גריבנה (סכום שווה ערך ל-400 שקלים) על הפרעה לתקינותה של הטיסה ועוד סעיפים עמומים.

בחוצות קייב, שררה באותו לילה צינה עזה, כמו בכל ערב חורפי. הטמפרטורה צנחה לכדי ארבעה מעלות צלסיוס מתחת לאפס. איך מורה 'רופא' לאדם 'חולה' לצאת כך אל קור הכלבים המקפיא, בלא לטרוח להזמין לו אולי ניידת אמבולנס בנוסף לניידת משטרה? אף אחד, לא צוות הטיסה, בוודאי שלא השוטרים הגברתנים - לא נתן דעתו על חוסר הישע של האברך, שנותר בגפו ללא מושיע, בבגדיו ובמזוודת ידו, בטרמינל של קייב.

האברך לא ידע מה לעשות. עיניו תרו אחר מוצא. לפתע הבחין בצעיר שנחת זה עתה, ותכנן לעשות את שבת ט"ו בשבט באומן. האברך סיפר לו את השתלשלות המקרה, וזה הציע לו להצטרף אל הרכב שהזמין, כדי לקחתו לאומן. את הימים הבאים והשבת, העביר האברך בצמוד לרבי נחמן. את המזון סיפקה לו הכנסת האורחים המקומית. גם בנושא הלינה, הוא הסתדר איכשהו.

ביום ראשון, שב האברך לקייב וניגש אל דלפק 'אל על'. הוא גולל את סיפורו המזעזע בפני דיילת המכירות ודרש לקבל כרטיס בכיוון אחד חינם. הנציגה הביטה במסוף המחשב. התשובה שהיא סיפקה לו, גרמה לאברך הרבה מעבר להרמת גבה: "הכרטיס הישן אבוד. כתוב לי כאן, כי אתה הוא זה שביקשת לרדת מהטיסה ולפיכך אינך זכאי לקבל זיכוי או כרטיס חינם".

בלית ברירה נאלץ האברך להיפרד מ-400 דולר נוספים, כדי לרכוש את כרטיס הטיסה הביתה. נפשו משתוקקת לחזור לכולל, לרעייתו ולשני ילדיו המצפים כבר שבוע לשובו של הבעל והאב. אין זמנו כשיר לוויכוחים. את אלו כבר ינסה לנהל ולהוביל בארץ.

עם נחיתתו, הודיעו לו חבריו לקבוצה שקיבלו את פניו בשמחה ובשירה, כי הם לא יעברו על כך בשתיקה וכי יגישו לו את כל הסיוע הנדרש. הללו כבר החלו לבדוק את היבטי הפרשיה במישור המשפטי וככל הנראה בימים הקרובים, לאחר קבלת חוות דעת של עורך דין , תוגש תביעה גדולה נגד חברת 'אל על', בגין עגמת הנפש הגדולה והתקדימית שהיא הסבה לו.

תגובת 'אל על' טרם התקבלה. לכשתתקבל - תפורסם.
אל על טיסה ברסלב אומן קייב

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 33 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד