ל' ניסן התשפ"ד
08.05.2024

מחקר: בחורי הישיבות הם 'ישראלים', אך לא 'ציונים'

מחקר חדש חושף: בחורי ישיבות אינם מזדהים עם הציונות אך חשים את עצמם כישראלים • פחות מ-5% יבחרו להתגייס לצבא מרצונם • ומה דעתם על הרב קוק ועל ביאליק?

בחור ישיבה. צילום: מנחם הלוי
בחור ישיבה. צילום: מנחם הלוי

מגמת שילובו של הציבור החרדי במדינה, עליה מדברים כל העת, אינה משפיעה על התפיסות האידיאולוגיות. מחקר חדש מגלה כי הציונות והחרדיות עדיין צועדות בשבילים מקבילים, גם כשמדובר בדור הצעיר.

האם בני הנוער החרדים רואים את עצמם ציוניים? את השאלה הזו, בין היתר, בדק מחקר שנערך על ידי מכון 'מרקט ווטש', במטרה לבחון את המודעות הציונית בקרב בני נוער בישראל.

המחקר התקיים ביזמת המועצה הציונית בישראל, לקראת הקונגרס הציוני לנוער שהחל אתמול (ב) בנצרת עילית. הוא בחן כ-300 נבדקים בגילאי 15 עד 18 (גילאי ישיבה קטנה, בקירוב).

70.8% מבני הנוער החרדיים אינם מכירים את הסכם אוסלו (לעומת 63.3% במגזר הדתי, ו-48.2% במגזר המסורתי).ובכלל, לגבי זכותנו על הארץ – 79.3% סבורים כי היא נובעת מהתורה ומהבטחת הקדוש ברוך הוא, לעומת 59% במגזר הדתי ו-44.6% במגזר המסורתי.

במידה ולא תהיה חובת גיוס - רק 4.6% מבני הנוער החרדיים יבחרו להתגייס מרצונם.

34.4% מהנוער החרדי אומרים כי הם "אינם ציוניים בכלל". 60.7% מחלקים את תשובתם בין "מאוד ציוני", "די ציוני", ו"לא כל כך ציוני".

לעומת ההגדרה "ציוני" שגוררת מידת הזדהות מועטה בקרב הנוער החרדי, ההגדרה "ישראלי" מקבלת תוצאות גבוהות יותר: 85.4% מגדירים את עצמם כך. 14.6% אינם מוכנים להזדהות גם עם ההגדרה הזו.

נתונים מעניינים נוספים עלו כאשר ביקשו מהנוער לחוות את דעתם אודות אישים ידועים. 35.7% אמרו כי הרב אברהם יצחק הכהן קוק, אביה הרוחני של הציונות הדתית, הינו "מאוד ציוני".

המשורר הישראלי חיים נחמן ביאליק, תלמיד ישיבת וולוז'ין שפרש ממנה, זכה לאחוזים גבוהים יותר. אפשר כי הסיבה לכך היא שהנוער החרדי רואה בציונות תנועה חילונית ומתקשה לזהות אותה עם דמות רבנית.

אצל הנוער הדתי שאינו חרדי המצב הפוך: 71.5% רואים ברב קוק "מאוד ציוני", ואילו רק 24.1% רואים את חיים נחמן ביאליק ככזה.

ראש המחלקה לפעילות בישראל ולמאבק באנטישמיות בהסתדרות הציונית העולמית, יעקב חגואל, הסביר: "ממצאי הסקר מוכיחים כי הציונות עדיין חיה ובועטת ורלוונטית גם היום ואולי אפילו יותר מתמיד. אין ספק כי הנוער בישראל מחובר לציונות ולארץ ישראל אך לצד זה יש צורך לחזק ולהעמיק את הידיעות בתחום ההיסטוריה של הציונות ומדינת ישראל ובמיוחד במגזר החרדי ששם ניכרים פערים משמעותיים בתחום הכרת יסודות הציונות וההיסטוריה העדכנית של מדינת ישראל".
ציונות חרדים נוער סקר הזדהות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 17 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד