כ"א תמוז התשפ"ד
27.07.2024

כך תקלי על מערכת העיכול של תינוקך

התינוק סובל מגזים? • מחפשת תחליב חלף ראוי? • כיצד תדעי שהתינוק כבר שבע? • רונית דוייב, מנהלת בחברת 'אבוט' - יצרנית סימילאק, משיבה • כתבה אינפורמטיבית

כך תקלי על מערכת העיכול של תינוקך



תינוק חדש הגיע הביתה, ההתרגשות גדולה, החברה, האמא, הסבתא - כולן סביבך, ולכולן עצות טובות. אבל תמיד יש את השעות הקשות, בהן את שמה לב שעשית כבר הכל, האכלת את התינוק, החלפת חיתול, עשית לו "מתיחות" ועדיין הוא לא רגוע היום.

את מזכירה לעצמך שבעיות עיכול, גזים, כאבי בטן וסתם בכי הן תופעות נפוצות בחודשים הראשונים לחיים, אבל את רוצה להרגיש אמא טובה ולעזור לתינוק שלך לעבור את התקופה הזו בצורה הכי טובה. לכן את חוזרת ומתלבטת באותן שאלות.

רונית דוייב, מנהלת מדעית בחברת התרופות "אבוט", יצרנית סימילאק למהדרין, מספקת טיפים והסברים.

למה לתינוקות יש בעצם גזים?

חשוב להבין שתופעת הגזים היא תופעה נורמלית והיא חלק טבעי מהתפתחות והבשלה של מערכת העיכול של התינוק. בהריון התינוק ניזון ישירות לדם ועכשיו הוא צריך לפרק ולעכל את המזון דרך מערכת העיכול.

מערכת העיכול של תינוק שזה עתה נולד נמצאת במצב של התפתחות, ולכן היא רגישה. במהלך שלושת-ארבעת החודשים הראשונים לחיי התינוק, מערכת העיכול עוברת תהליך של הסתגלות, המלווה לרוב בכאבי בטן. זוהי תופעה טבעית.

כשאני בוחרת בתחליף חלב לתינוק לאילו רכיבים חשוב לשים לב?

חשוב להסתכל על הערכים התזונתיים המופיעים על התווית. אבל רשימה ארוכה ככל שתהיה אינה מעידה על טיב תרכובת המזון. הפרמטר החשוב ביותר בבחירת תחליף חלב הוא רמת הספיגה של כל אותם ויטמינים ומינרלים חיוניים בדמו של התינוק. לשם כך יש לבחון את התוצאות דרך מחקרים מדעיים ולוודא שתחליף החלב נבדק מדעית.

הרכב שמנים - בחרו תרכובת מזון לתינוקות ללא שמן דקל - שמן הדקל קשה לעיכול ולספיגה. נוכחות שמן דקל בתרכובת מזון לתינוקות עשויה לגרום לכאבי בטן, לעצירות ולפגיעה בספיגת השומן והסידן. לכן, הרכב השמנים הייחודי של סימילאק למהדרין אינו מכיל שמן דקל, והוכח מחקרית כתורם למרקם צואה רך יותר ולתדירות יציאות גבוהה יותר, בדומה לתינוקות יונקים.

מחקר קליני שבדק כ-7,000 תינוקות ב-17 מדינות הראה כי לתינוקות שניזונו מסימילאק היו יציאות תכופות יותר של צואה רכה בהשוואה לתינוקות שניזונו מתרכובת מזון לתינוקות עם שמן דקל. אותם תינוקות אף סבלו פחות מכאבי בטן (קוליק) ושיעור הפליטות שלהם היה נמוך בהשוואה לתינוקות שניזונו מתרכובת מזון לתינוקות אחרות.

איך אני יכולה לדעת שהתינוק שלי שבע?

מנגנון השובע, למרבה הפלא קיים אצל תינוקות החל מהימים הראשונים. התינוק "אומר" לנו אני שבע בדרכים שלו. אם האם רואה שהתינוק לא מסיים את הבקבוק או מרחיק את האוכל מפיו, אין צורך לנסות לדחוף לו את המזון בכח. התינוק סיים את הארוחה הנוכחית והוא שבע. האכלה לפי סימניו של התינוק מעניקה לו הרגלי אכילה נכונים לעתיד, ומלמדת אותו להקשיב לטבע הבריא של הגוף.

האם זה נכון שתינוקות יונקים סובלים משמעותית פחות מתופעות של גזים ואי נוחות במהלך השנה הראשונה לחייהם?

זה לא נכון - במהלך שלושת עד ארבעת החודשים הראשונים לחיי התינוק, גם אצל תינוקות יונקים מערכת העיכול נמצאת במצב של התפתחות והסתגלות ולכן היא רגישה. זוהי תופעה טבעית ממנה סובלים מרבית התינוקות בין אם הם יונקים ובין אם הם ניזונים מתרכובות מזון לתינוקות.

לא תמיד אנחנו יכולים לפתור את הבעיה, אבל בהחלט יש כמה טיפים שיכולים לעזור לך ולתינוקך לעבור את התקופה הזו ביחד. אז כיצד בכל זאת ניתן להקל על התינוק?

1. ב- 3 חודשים הראשונים אפשר לנחם את התינוק על הידיים ולא צריך לפחד מהקניית הרגלים לא טובים. באמצעות המגע גופו של התינוק נרגע, המוח מפריש הורמונים המסייעים לרגיעה ולחיבור בין התינוק להוריו.

2. עיסויים והתעמלות במהלך היום מאוד עוזרים. עיסוי הבטן בתנועות מעגליות או בשיטת "יד רודפת יד". עיסוי נוסף המומלץ להקלה על כאבי גזים ובעיות עיכול נעשה על ידי קיפול ברכי התינוק לכיוון הבטן וביצוע לחיצות קלות כאשר רגליו מקופלות. מתיחה של הידיים, והרגליים בעדינות.

3. האכלה נכונה מאוד חשובה גם בהנקה וגם בתחליף חלב. חשוב להקפיד על 2-3 הפסקות במהלך הארוחה כדי לאפשר להוציא אויר ולעשות גרעפס.

4. כדאי לסדר את הארוחות, כך שהתינוק לא יאכל כל היום אלא בהפסקות של שעתיים שלוש בין הארוחות כדי לאפשר למערכת העיכול לנוח ולא להעמיס כמויות מזון גדולות מדי בארוחות.

5. מה לא כדאי לנסות? טיפות להקלה על בעיות עיכול – לא הוכחו כמסייעות ומשרד הבריאות אף לא ממליץ עליהן כי רובן מכילות כמות מסויימת של אלכוהול.

בכל שאלה ניתן לפנות גם למוקד "צוות המומחים" של סימילאק המורכב מצוות דיאטניות ואחיות טיפת חלב ונשמח לענות על כל שאלה בטלפון 1800-65-65-01
סימילאק עיכול טיפים תינוק גזים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד