כ"ז ניסן התשפ"ד
05.05.2024

המאבק בפוניבז': האם לשתף פעולה עם מחללי שבת

פרק נוסף בסכסוך בגבעת הישיבה: הגר"א כהנמן סירב לקבל את אנשי 'אולפן שישי' המצלמים תכנית שתשודר בשבת • הפלג השני בישיבה קפץ על המציאה • ומה אירע לבסוף?

הגר"א כהנמן. צילום ארכיון
הגר"א כהנמן. צילום ארכיון

בישיבת פוניבז' כבר הורגלו לערוצי התקשורת המגיעים לישיבה באופן קבוע, כדי לסקר את קול התורה המתנגן בין כתליה. בימים אלה, בהם ענן 'השוויון בנטל' מרחף על שמי עולם הישיבות, הגיעו אנשי ערוץ 2 ללשכתו של נשיא הישיבה הגאון רבי אליעזר כהנמן, וביקשו את אישורו לצלם בין כתלי ואגפי הישיבה, לצורך כתבה שתשודר בערוץ. הנציגים לא ציינו בתחילה לאיזו תכנית מדובר, אולם הנהלת הישיבה גילתה פתיחות עקרונית לנושא, אך הציבה מספר תנאים, שבלעדיהם, לא יינתן האישור.

הרב כהנמן המנוסה זה מכבר בהתנהלות התקשורת הכללית, המסתירה פרטים, ולעתים מייצרת מצג שווא להשגת מטרותיה, דרש מאנשי ערוץ 2 כי התכנית לא תוקרן בשבת. בנוסף, תבע כי הכתבה תהיה אוהדת ותסקר באורח ענייני וקונקרטי את הנעשה בישיבה. לשם כך, הוא ביקש כי ערוץ 2 יחתמו על הסכם ואף יפקידו ערבות בסך אלפי שקלים בידי נאמן, עורך דין, המקובל על שני הצדדים, שיקבע בתום השידור, האם התכנית הייתה מגמתית או שהיא עמדה בקריטריונים שהוצבו לה. "אם הולכתם אותנו שולל, הכסף יחולט לטובת הישיבה". הדגיש.

בעיצומו של ה'משא ומתן' פלט אחד מאנשי הצוות כי התכנית תוקרן ב'אולפן שישי'. ראשי ההנהלה נדרכו כקפיץ: "זוהי תכנית המשדרת ביום שישי או בליל שבת?" שאלו. "ביום שישי", ניסה אחד מהצוות לזרות חול... אולם בירור מהיר שנעשה, גילה כי מדובר בשקר גס, וכי התכנית משודרת בליל שבת קודש.

אנשי הערוץ לא התייאשו, בשלב מסויים, ניסו את מזלם בפלג השני של הישיבה, שתחת נשיאות הגר"ש מרקוביץ. לשם כך ניסו לגייס את אחד מאנשי התקשורת החרדים, שישיג עבורם את ההסכמה. זה נרתם בשמחה ובא בדברים עם ראשי הישיבה המקבילה. לאחר משא ומתן קצר התקבל האישור - ללא הסתייגויות או תנאים כלשהם. ניסיונות מצד גורמים שונים לסכל את ההסכם בנימוקים רציונליים, לא עלו יפה. "הם לא רצו להחמיץ את המומנטום, ולבזבז את הזדמנות הפז שנקרתה בפניהם", טענו גורמים המעורים בסיפור ל'בחדרי חרדים'.

היום בבוקר, הגיעו אנשי צוות ערוץ 2 לצלם במקום, כפי ההבנות שנרקמו בין הצדדים. הרב מאיר בולק, מנהל ישיבת פוניבז', שהבחין בהם, הורה להם להסתלק מהשטח, בנימוק, כי מדובר בשטח פרטי. למקום הוזעק מזכיר ישיבת הגר"ש מרקוביץ, שהבהיר להרב בולק כי הצילומים נעשים בהסכמה ובתיאום מראש. אך הרב בולק לא שעה לדברים, ושב ופקד על אנשי הערוץ ליטול את הציוד ולעזוב את המקום כלעומת שבאו.

אנשי הערוץ לא אמרו נואש. בשלב זה, הם ממשיכים לנסות ולאתר ישיבה אחרת ברחבי בני ברק שתואיל לארח אותם בין כתליה, ולאפשר להם לתעד את הנעשה בה, לצורך הכתבה המיועדת, שספק אם תראה אור.

"חבל שישנם כאלו מקרב מחננו, שאינם בוחלים להגיש כתף לאנשי תקשורת, המסרבים להתחייב כי הכתבה המשודרת תהיה אוהדת. סירוב המלמד יותר מכל דבר אחר, כי היא תהיה ככל הנראה עוינת ופוגענית. יתירה מזאת, מי התיר למישהו לשתף פעולה עם תכנית שתוקרן בשבת?" תוהים בישיבת פוניבז'.

ממזכירות ישיבת פוניבז' של הגר"ש מרקוביץ' נמסר בתגובה: "הפרטים בכתבה אינם נכונים. מזכיר הישיבה הרב בנזימן הבהיר לצוות התקשורת שהגיע הבוקר לישיבה ללא תיאום, כי עליהם לעזוב את שטח הישיבה, ואכן הצוות נשמע להוראות ועזב את המקום. הפרסום בנוגע לאישור שניתן - הוא לא נכון".

היועץ האסטרטגי שהיה מעורב בפרשה, נחום בנדיקט, מסר בתגובה: "במסגרת קשרי הטובים עם חדשות ערוץ 2 אני שמח לחשוף בפניהם את הדברים הטובים שיש בציבור החרדי, ואף לקדש שם שמים על ידי כך. כשפנו אלי מהערוץ בבקשה לסקר את ישיבת פוניבז' ואת לומדיה באופן חיובי, פניתי אל הנהלת הישיבה של הרב כהנמן שהביעו דרישה לקבלת ערבות לכך שתדמית הישיבה תסוקר בצורה חיובית, ולא נאמר בשיחה איתי שום מילה בנושא זמן שידור הכתבה, לעומת זאת דוקא פניית חדשות 2 להנהלת ישיבת פוניבז של הרב מרקוביץ נענתה בסירוב בשל רצונם לקבל הבטחה שאף השידור החוזר לא ישודר בשבת".
ערוץ 2 צילומים כהנמן מרקוביץ אולפן שישי

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד