י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024

כינוס ה'מועצות': הגראי"ל שטיינמן פרץ בבכי • צפו

גדולי ישראל באו למלון ויז'ניץ ל'כינוס מועצות' היסטורי • מדוע בכה הגראי"ל שטיינמן? ומה אמר על כך הגר"י זילברשטיין? • האדמו"ר מבעלזא: נלך לכלא במקום הבחורים • צפו

הכינוס המשותף. צילום: משה גולדשטיין
הכינוס המשותף. צילום: משה גולדשטיין



לאחר שנים, שבה העדנה למועצות גדולי התורה: חברי מועצות גדולי התורה של אגודת-ישראל ודגל התורה התכנסו לכינוס היסטורי, שהחזיר את ימי 'המועצת' המשותפת לימי ההוד של פעם.

תחילה התכנסו גדולי התורה של אגודת-ישראל, ולאחר מכן הגיעו והצטרפו גדולי התורה של דגל התורה - לכינוס משותף.

ראשית הגיעו למלון ויז'ניץ בקרית ויז'ניץ בבני-ברק - שנסגר לכניסת סקרנים - חברי הכנסת החסידיים של 'יהדות התורה' - יעקב ליצמן, מאיר פרוש, מנחם אליעזר מוזס וישראל אייכלר. בהמשך הגיעו גם חברי הכנסת של דגל התורה - משה גפני, אורי מקלב והח"כ השביעי והחדש ראש עיריית בני-ברק לשעבר, יעקב אשר.

האדמו"ר מסערט ויז'ניץ, שלא חש בטוב - לא השתתף. כך גם הגרב"מ אזרחי ראש ישיבת עטרת ישראל, שפונה באמבולנס לבית החולים 'הדסה עין כרם' ואושפז במצב קשה מאוד.

הישיבה נפתחה באמירת פרק תהילים לרפואת הגרב"מ אזרחי. האדמו"ר מויזניץ טבל במקווה לפני הגעתו לישיבת המועצת - כפי שנהג אביו.

כאמור, בתחילה התכנסה מועצת גדולי התורה של אגודת-ישראל, בהשתתפותם של (לפי סדר הישיבה - מימין לשמאל): האדמו"ר מגור, האדמו"ר מערלוי, האדמו"ר מבעלזא, האדמו"ר מצאנז, האדמו"ר מסלונים, האדמו"ר ממודזיץ, האדמו"ר מבוסטון, האדמו"ר הרמ"מ מויז'ניץ, האדמו"ר מביאלה, האדמו"ר מסדיגורא, האדמו"ר מבויאן והאדמו"ר מויז'ניץ.

בפתח הישיבה הועלה זכרם של חברי המועצת שנפטרו בשנים האחרונות: האדמו"ר בעל ה'ישועות משה' מויזניץ זצ"ל והאדמו"ר מסאדיגורא זצ"ל. את הישיבה פתח מזכיר ה'מועצת', הגאון רבי מרדכי שטרן. שרביט ניהול הישיבה הופקד בידי האדמו"ר מסלונים.

הישיבה ההיסטורית התנהלה בחדר הישיבות שבקומה ג' במלון. בחדר ישיבות זה התכנסו ישיבות 'מועצת' קודמות בשנים עברו.

קרוב לעשור לא התכנסה המועצה לישיבה פורמאלית. את כינון המועצה מחדש יזם האדמו"ר מויז'ניץ, ששלח את מזכיר המועצת לבתיהם של גדולי ישראל בבקשה להצטרף כחברים במועצה.

עם תום ישיבת מועצת גדולי התורה של אגו"י, הצטרפו חברי מועצת גדולי התורה של דגל התורה. בכינוס המשותף נשא דברים הגראי"ל שטיינמן - שפץ בבכי תמרורים, תוך כדי נאומו. "רוצים לקרוע אותנו מהתורה", זעק. "לאורך כל הדורות עם ישראל מסר נפשו על התורה, עם ישראל בלי התורה אינו עם".

ניכר היה במשתתפים כי נדהמו מעוצמת הכאב של הגראי"ל - היחיד שעצר ב-15 השנה האחרונות את גזירת הגיוס שריחפה על עולם התורה.

בסיום הישיבה, כאשר יצא הגר"י זילברשטיין, הוא אמר ברטט לסובבים אותו כי "שנים לא הגיעו לשמים דמעות כאלה - שהם באמת רק על מצבו הרוחני של הדור והגזירות הרוחניות. ועל זה אנחנו מתפללים: שתשים דמעותינו בנאדך להיות".

האדמו"ר מבעלזא התבטא בכינוס: "יש להודיע שלומדי התורה לא יגוייסו, ואם חלילה יכפו עליהם את הגיוס לצבא כולנו - כל האדמורי"ם והרבנים היושבים כאן - נלך לבית הסוהר במקומם".

בשולי הכנס: האדמו"ר מבוסטון שהגיע ללא הזמנה - לא הורשה להיכנס על-ידי המאבטחים שנשכרו כדי לאבטח את האירוע. הם דחפו אותו הצידה בגסות. רק כאשר הגיע למקום אחד העסקנים, והורה להם להכניסו - נפתחו הדלתות.

החלטות 'כינוס המועצות':

עם סיום המעמד התפרסמו החלטות ה'מועצות' - וזה לשונן:

"מועצות גדולי התורה נרעשות ונפחדות ומביעות צער עמוק מגל ההסתה העכור ע"י קומץ אנשים המציף את תושבי ארץ ישראל נגד החרדים לדבר ה' ובפרט נגד לומדי התורה הקדושה אשר בזכותם העולם קיים, ה"ה בני הישיבות היקרים העוסקים בתורה יומם ולילה, ומתעלים ביראת שמים בקדושה וטהרה. ובאים לקעקע את מעמדם על ידי נסיונות שונים להפריע את התעלותם בתורה ויראת שמים.

"מועצות גדולי התורה מחזקות בזה את ידי נציגנו שלוחי דרבנן הפועלים נאמנה בהנחיית מועצת גדולי התורה מול כל אותם גורמים אשר מהסים לפגוע בדברים שבקדושה בכלל ובלומדי התורה בפרט.

"מועצות גדולי התורה פונות בפניה מיוחדת לראשי השלטון שלא ישנו במאומה מכל מה שהונהג כלפי לומדי התורה, ובכל העניינים הנוגעים לצביון היהודי הנהוגים מקדמת דנא כאן בארץ ישראל.

"ואל כל אחינו בנ"י פונים אנו בפניה נרגשת, אנא אחים אל תרעו שהרי כל עיקר קיום עם ישראל בכל הדורות היה רק לימוד התורה וקיום מצוותיה בטהרה ורק על ידי זה נשמר צביונו האמיתי של עם ישראל ובעת כזאת חובה להוסיף מקודש על החול.

"מועצות גדולי התורה מביעות סיפוק מהצלחת היהדות החרדית בסיעתא דשמיא להתלכד באחדות כוחה למען חיזוק הדת, ומעריכות את הפעולות שנעשו ע"י עסקני יהדות התורה, והציבור הרחב שנענה לקריאת הקודש והרבו פעלים להגדיל תורה ולהאדירה.

"עיני כל ישראל נשואות בתפילה לבורא עולם שיחיש לגאלנו, ובתקווה שאור חדש על ציון תאיר והיה ה' למלך על כל הארץ".



כינוס מועצת אגו"י • צילום: משה גולדשטיין



































המעמד המשותף:























מועצת גדולי התורה מלון אסיפה אגודת ישראל דגל התורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 52 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד