כ' ניסן התשפ"ד
28.04.2024

"יאיר, אל תחפש לשנות סדרי עולם בלי הסכמה"

שיכרון הכוח של יאיר לפיד מחד גיסא, ועקשנותם של גורמים חרדים 'לא להתפשר' בכלל מאידך גיסא - עוד יובילו את כולנו לתהום • אוסדיטשר מציע לשבת יחד

"יאיר, אל תחפש לשנות סדרי עולם בלי הסכמה"

זהו, הבחירות הסתיימו להם, והניסיונות להרכיב את הממשלה החלו.

על פי תוצאות הבחירות עולה באופן ברור כי החברה הישראלית היא חברה קוטבית, כל צד מתייצב בעמדותיו מבלי להראות כל נכונות להתפשר, ולו במעט.

ברור כי לכל צד יש את השאיפות שלו ואת העקרונות שלו, אך במדינה מתוקנת כל צד מבין כי ללא הבנת הצד השני והתפשרות, המדינה תגיע למבוי סתום, וחלילה למצב שיוביל לאנרכיה.

כך לדוגמה, יאיר לפיד בנה לעצמו תוכנית כיצד "לעזור" לחרדים על מנת שיצאו מקו העוני וישתתפו בנטל.

מבחינה תיאורטית ומבלי להתחשב בצד השני, יתכן שמבחינתו התוכנית ראויה ונכונה, אך לאור העובדה שהמציאות אינה "תנאי מעבדה", יש חובה להתחשב בדעותיו של הצד השני, אשר נבחריו, נבחרו בבחירות דמוקרטיות.

על פניו נראה כי מר יאיר לפיד התאהב בעצמו ובשיכרון הכוח, וכיום הוא סבור שיוכל לשנות סדרי עולם באופן קיצוני, ולא היא.

לא למותר לציין כי לאור שירותו של מר יאיר לפיד בצבא ככתב בעיתון "במחנה", אך ברור כי בהשוואה לבחור ישיבה, אשר שוקד על לימודו יומם וליל, אין כל צורך לגייס אותם בחורים לתפקידים שוליים שכאלה.

מאידך גיסא, אף המגזר החרדי איננו יכול להתבצר בעמדות כה קוטביות וללא התחשבות בדעות הצד השני, כאשר ברור כי בחורים שאינם לומדים צריכים לשאת בנטל, כפי שנעשה כיום בנח"ל החרדי.

הניסיון להתבצר בעמדות, שאינם בהכרח 'קו אדום', תוך שמירה על עולם הישיבות, יכול ויביא חלילה את התוצאה ההפוכה, בה יוחלט באופן שרירותי על הורדת קצבאות ותמיכה בעולם התורה, ובמידה ודבר שכזה יקרה - הקשיים שיעמדו בפני עולם התורה ידועים.

כדאי שכל הצדדים יתכנסו לישיבה אמיתית, ללא כלי תקשורת, ועם רצון כן ואמיתי להגיע להסדר, בו עולם הישיבות ישמור על יחודו, ומאידך אותם אלה אשר נספחים אליו ואינם עומדים בקריטריונים של בני תורה השוקדים על תורתם, ועדיין נהנים מאי שרות באיצטלא של בחורי ישיבות, ישתתפו בנטל, דבר שלעניות דעתי, ייתן מרחב לכל צד, מחד לא לסטות מאמונתו, ומאידך יאפשר לכולנו לחיות ביחד.
מציאות קצבאות נטל עולם התורה יאיר לפיד

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 7 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד