י"ח אדר ב' התשפ"ד
28.03.2024

קאליש, בניון, בריו • שי קאהן עם כל מה שחדש במוסיקה

לפני כולם עם כל מה שחדש: אלבום לדודי קאליש • שיר חדש לבריו • מחרוזת של אלירן אלבז • שיר חדש לעמיר בניון • ויש 'לנשים בלבד' נרחב • וגם על הצגות I להאזנה

קאליש, בניון, בריו • שי קאהן עם כל מה שחדש במוסיקה



אחרי ההצלחה המסחררת של אלבומו הקודם 'פארענטשעס', יצא המוזיקאי דודי קאליש לעבודה משותפת על אלבום סולו נוסף עם יענקי אורלנסקי ומקהלת 'ידידים' בארה"ב.

באלבום החדש יש שירי רגש, כיסופין וערגה על פני זמירות שבת, עם לחנים חדשים מבית משפחת קאליש. כל העיבודים באלבום הינם פרי עטו של דודי קאליש, והפעם נוספו כינורות, כלי מיתר ונשיפה - היוצרים הרמוניה מושלמת. וכמובן, גם מקומו של אמן הגיטרה אבי סינגולדה לא נפקד והוא ממשתף בקטעי סולו מיוחדים.

גורמים המעורבים בהפקה חלוקים בדעתם אודות 'הלהיט הבא', והאמת היא שכל לחן באלבום הוא להיט בפני עצמו. האלבום פותח בשיר 'לקראת שבת שוב', בלחנו של אליעזר קאליש, עם מקהלת ילדים מבית היוצר של חיים יצחק גולדמן.



שירים נוספים המסתמנים כלהיטי האלבום: שיר הנושא 'אזכרה', והשיר 'שמע ישראל' בלחן מקורי של דודי - באידיש, המבטא את משמעות הפסוק במלואו: שהיהודי הוא נעלה בכל מצב בכל מקום ובכל זמן, ויש לו ניצוץ המתעורר בליבו - ואז ממלמל את הפסוק: "שמע ישראל ה' אלקינו ה' אחד".

להיט נוסף הוא 'שתשים דמעותינו' שנוצר בימי הסליחות עם שחר, עת משכים כל יהודי בשעת בוקר המוקדמת להשקיף על פני ארון הקודש של חצר הקודש 'בעלזא', ולשמוע את התחנונים היוצאים מפי קודשו של האדמו"ר: "שתשים דמעותינו בנאדך להיות, ותצילנו מכל גזרות רעות קשות אכזריות, כי לך לבד עינינו תלויות". לאחר ההתעלות הזו דודי מקבל השראה, ואוסף את החברים לכתיבת לחן שילבב את עם ישראל לתשובה ולמעשים טובים. ולהיכנס לימים נוראים ברוח טהרה. האזינו ותפנימו.

דודי קאליש הינו מחלוצי המוזיקה הווקאלית החסידית, ותחת ידו רזומה עשיר של לחנים ועיבודים. רוב הלהיטים שיצאו מתחת ידו החלו בעיבודיו ובהפקותיו לחצר החסידות בעלזא כמו: תהא השעה הזאת, פתח שערי שמים, כי אתה הוא מלך, יצליח, חיים חיים, בהדרת קודש ועוד.

לאחרונה עלה לכותרות בעקבות ההצלחה המסחררת של הלחן: 'אמר רבי עקיבא' בביצוע מרדכי בן-דוד, ובעיבודו של דודי קאליש.

בד בבד החליט דודי, לאחר לחצים מחברים וקולגות בתעשייה (כמו מרדכי בן-דוד, ליפא שמעלצר, מוטי פרידמן ועוד) שהגיע הזמן להוציא אלבום סולו, ואכן ההצלחה מדברת בעד עצמה. 'פארענטשעס' עם הלהיט הגדול 'השבעתי אתכם' (לחן: אברהם פנחס ברייער) הצליח ונכנס לכל בית יהודי, כאשר דודי מביא את הביטוי העוצמתי של הלחן.

ההפקה בפועל בארץ שייכת כמובן לידידו הקרוב של דודי, המפיק מוטי פרידמן, אשר ידיו רב לו בארגון פרויקטים והפקות מיוחדות.

הפקה: יענקי אורלנסקי ארה"ב עיבודים: דודי קאליש.
לחנים: שלמה קאליש, אליעזר קאליש, דודי קאליש.
סולנים: דודי קאליש, יהושע ברקו, שלוימי טויסיג, מנחם מושקוביץ.

צילום: דניאל ישיצילום: צילום: דניאל ישי
צילום: דניאל ישי


בריו לא מפסיק להפתיע

בריו חקשור לא מפסיק להפתיע: רק לפני מספר שבועות יצא עם הסינגל החדש 'שהחיינו' (מהאלבום הבא), שמיום ליום נכנס חזק לחתונות בעולם הישיבות - וכבר הוא ממהר להוציא שיר נוסף, מפתיע במיוחד, כשהפעם מדובר על בלדה חורפית שקטה ומעניינת בשם 'אתה שומר עלינו', אותה כתב והלחין בריו עצמו.

השיר הוא בסגנון שיר ישראלי, שמצטרף לרפרטואר השירים בסגנונות המגוונים אותם הלחין ושר בריו חקשור עד היום.



במקביל - שוקד בריו בימים אלו על מופע חדש ויוקרתי בעיר מגוריו, לקראת בין הזמנים הקרוב (חודש ניסן), בו יופיע עם מיטב הלהיטים שלו ושירים חדשים, מלווה בכמה זמרים אורחים.

מופע יצולם במלואו, אבל עוד קודם לכן, הוזמן בריו לסבב מופעים בארה"ב, כשבין השאר הוא יופיע באירוע המרכזי בפורים של 'ישיבה יוניברסיטי' בניו יורק.



אלירן אלבז מארח את אליקם בוטה

אלירן אלבז, בן 27, החל את דרכו המוסיקלית בשמחות ואירועים משפחתיים. כבר בהיותו בגיל צעיר ליבו נמשך אל המוסיקה המזרחית השורשית-נוסטלגית, האזין ואסף תקליטים נדירים, וכיום הוא נחשב לאחד מאספני המוסיקה הגדולים בארץ, עם מאגר מוסיקלי גדול, נדיר ובלתי נדלה של מיטב הקלאסיקות של המוסיקה המזרחית.



אלבז, נגן בוזקי בחסד עליון, ניחן בכושר נגינה הפורט על מיתרי הרגש. הוא מופיע לצידם של גדולי הזמר הים-תיכוני, איציק ואבישי אשל. במהלך האירועים, נתבקש אלבז על-ידי האחים אשל לבצע להיטים במוסיקה המזרחית הנוסטלגית, ובעקבות התגובות המדהימות של הקהל, הדבר התקבע והפך לחלק בלתי נפרד מהאירוע. כשבמקביל החל אלבז להופיע באירועים, כנסים ושמחות משפחתיות עם מופע ייחודי של מיטב נכסי צאן הברזל של ז'אנר כמבצע ופריטה על מיתרי הבוזוקי עם הרכב נגנים מהטובים בארץ.

המופע של אלבז הפך לדבר החם בעולם האירועים והחתונות בכל רחבי הארץ, מה שהוליד דרישה של הציבור לאלבום. אלבז נענה לאתגר בשמחה והחל במלאכת איסוף החומרים, ושילוב של מיטב האמנים בז'אנר שמתארחים באלבום, מתוך מטרה ליצור גיוון וססגוניות מוסיקליים.

בשיר הרביעי – מחרוזת "עיניך מספרות", מארח אלבז את הזמר אליקם בוטה, כוכב עולה במוסיקה הים-תיכונית. השניים מבצעים ארבעה שירים, מהיותר מרגשים שידע הז'אנר, כשהקונטרס המוסיקלי-ווקאלי בין השניים, יוצר חיבור שלוקח את המאזין אל מסע מרגש בזמן.

עיבודים והפקה מוסיקלית: אלירן אלבז.



מחנך בישיבה עם מתנת פרידה

אוֹרי מוזס, מחנך בישיבה, ולקראת סוף השנה חשב מה לתת לתלמידיו כמתנת פרידה. "מאחר וכל יום שישי אנו מנגנים ולומדים שירים וניגונים מיוחדים יחד, והחבר'ה אוהבים מאוד את הזמן הזה, חשבתי להקליט להם שיר אחד מתוך השירים שלמדנו ולתת לכל אחד במתנה".

אוֹרי יצר קשר עם ערן קליין, העניינים התפתחו מעבר לתכנון המקורי, והאלבום יצא הרבה אחרי שהחבר'ה סיימו את דרכם בישיבה התיכונית...



השירים שנבחרו אלו שירים האהובים על המחנך ועל התלמידים במיוחד, שירים שאינם מקוריים, אבל את רובם רוב הציבור אינו מכיר וזוהי הזדמנות לעשות את ההיכרות הזו.

באלבום 6 רצועות:

ברוך א-ל עליון, לכה דודי ו'אם מצאתי חן', א-ל אדון, קנא לשמך ו'על אהבתך'.



עמיר בניון עם שיר חדש

אור כחול כהה
זה עוטף אותך ברחמים
צף אתה הוזה
מרחף בעולמות גבוהים
אתה אולי יודע הכל
ורואה את הסודות גלויים
אתה ודאי רגוע מאוד
זה עוטף אותך ברחמים



נח בתוך אמך
היא תתן לך תמיד הכל
כשיבוא יומך
יש לך תמיד לאן ליפול
בסוף אתה תצא לעולם
ומיד אתה תרגיש כאב
אור חזק מכה בפנים
ואתה מתחיל להיות רעב
אל תמהר
אל תמהר לצאת
אל רגע האמת
אל תשבר
בסוף תצא אלי
כשאקח אותך בזרועותי
אני תמיד אוהב
זה ודאי יכאב
כי אפילו אם האל שומר
בחוץ זה לפעמים בוער
שוב אתה בועט
כבר אבדה לך הסבלנות
בתוכי נובט
ורוקם לעצמך זהות
בסוף אתה תצא לעולם
ומיד אתה תרגיש כאב
אור חזק יכה בפנים
אעטוף אותך ברחמים



הפסקה: לנשים בלבד

השבוע התקיימה הופעתה של להקת 'הלל', לנשים בלבד. הקולגה – בתיה גרוס, כתבת 'יום ליום', שהיתה שם סיפרה לי:

8 שנים מאז שנעמי ושרה הקימו את הלהקה עם מירב ברנר המנצחת, 13 נשים שהצליחו לעשות הרבה יותר מלהקים בית של תורה, בשירה יהודית אמיתית וגם נשית ובעוד טיפה תנועה. להקת הלל הצליחה לסחוף בשירי הרגש שלהם את הנשים בקהל. מלחישת המילים בשקט לפי בקשת המנצחת מהקהל, עברו הנשים מהר מאד לשירה סוחפת והיו אפילו שנעמדו בהתלהבות.



האם אלך להופעה שלהם שוב? סביר מאד להניח שכן. זו אולי לא חוויה של פעם בחיים, אבל בהחלט חוויה עם הרבה רגשות ושלוות נפש. קיצוניות שלא ניתן להגיע אליה בהרבה מקומות.

אוקי, אז לכולנו יש נקודה רגישה, להקת הלל הצליחה להגיע לנקודה הרגישה שלי בשיר מיוחד לכבוד שבת והקלטה משעשעת במיוחד שקדמה לה.

מסתבר שדברים היוצאים מן הלב נכנסים אל הלב. זה בדיוק מה ש-13 נשות להקת הלל עשו בשעה וחצי. עם הרבה לב נשמה וקול מקסים, הם הצליחו להעביר הופעה מלאת קסם והרבה רגשות, להזכיר לנו הנשים כמה כוח טמון בנו - כוח שלעתים אנו שוכחות שקיים בנו.

למרות שקצת מההתרגשות ניכרה בקולן בשירים הראשונים, קצת קול רועד, קצת סלסולים שלא אמורים להיות, אבל השירים הנוספים הכניסו כנראה בלהקה הרבה ביטחון ופיצו אותנו הקהל בגדול.



והנה להקת הלל עם אלבום שני

האלבום 'הלל עם קפה ועוגה' כולל 11 רצועות, מהמיטב העכשווי של המוסיקה היהודית והישראלית.

בין השירים: אורות, וזכני, עומד בשער, באה אליכם ועוד. שיר הנושא מבטא את יומן העמוס של הנשים, המקפידות על פיתוח אישי ויצירתי בבית ומחוצה לו, ואת ההפוגה המוקדשת לתחביב השירה והמפגש החברתי שלהן בכל שבוע.

את דפי החוברת המלווה את הדיסק, עיטרו הנשים במתכונים לעוגות ש"כל אחת יכולה להכין", גימיק חביב ויעיל המשדרג עוד יותר את חוויית האזנה לאלבום.





אהבה של אמא

רות בוארון, אימו של נתנאל – ילד אוטיסט עם צרכים מיוחדים, כתבה לבנה שיר מלב של אמא. אז תקשיבו לרחשי ליבה.

נשמה גבוהה ירדה לעולם
נשמה יחודית שלם ומושלם
עולם מאתגר שונה ולא מוכר
מיוחד ולא מוגדר
ילדי משדר אתה
לי ולסביבה
אהבה כנה, תמימות טהורה
אור בעיינים ניצוצות של אמונה
אושר להיות בחלקך



פזמון-

שמחה להיות חלק ממך,
להביט באושר שבליבך,
ילד מיוחד שלי
טוהר של שלמות
נשמה גבוהה מתנה לעולם

לפעמים ביום קודר
נתפס במבטך
כאב צער יגון וחמלה
רוצה אתה לומר
שונה אני מכם
אך גם מרגיש אני את מבטכם
נסו להבין מקצת גם את עולמי
לחוש בהבנה גם את רגשותיי
לא לשפוט
עולם של נשמות
נולדו הם שונות וזכות



'ככה' זו לא תשובה

"ככה זה לא תשובה" - היא הצגת הבידור החדשה מבית היוצר של 'אלול' הפקות, בבימוי של גולן אזולאי ואיזו לייבוביץ.

סיפורם המצחיק והנוגע ללב של הזוג דוד וגליה, שנמצאים במשבר נישואים קשה ביותר. הוא איש עסקים בהייטק, חוזר בתשובה טרי "מעופף לו באורות התשובה", והיא בדרכה לרקוד על מדרגות הרבנות. קומדיה ערכית שמציגה את המורכבות והקשיים של החוזר בתשובה וסביבתו. האם דוד וגליה יתגברו על הבדלי התפיסות למען שלום בית? האם האהבה תנצח את הפחדים והדמיונות?

כתיבה: איזו לייבוביץ (כתב בעברו החילוני את הצגת הבידור המצליחה "אני פה בגלל אשתי").
בימוי: גולן אזולאי ואיזו לייבוביץ.
שחקנים: גולן אזולאי, חיים זנאתי, גלעד פרלמן ויניב נחמיאס.


16.02.2013, מוצ"ש בשעה: 21:15 במתנ"ס דנוור לוד רחוב דיזראלי 13 לוד

13.02.2013 באולם בית ספר שדה, בישוב סוסיא

03.03.2013 יום ראשון בשעה: 20:30 בהיכל התרבות אריאל.



רוקד בין שני עולמות

מופע קומי-אישי של השחקן והמוזיקאי גולן אזולאי, מזמין אתכם להיכנס אל עולמו של אומן יהודי, הנע במורכבות כמעט בלתי אפשרית בין שני עולמות קרובים-רחוקים.

בפתיחות רבה, בהומור וברגש, מתאר גולן את מסעו האישי, תוך שילוב קטעי 'סטנאפ יהודי' ושירים מקוריים ומוכרים, מרגש ומצחיק עד דמעות.

גיטרה, אוד ושירה: גולן אזולאי.
גיטרות ובזוקי: גיא בוקאטי.
כלי הקשה: אביעד בן יהודה.
כתיבה: גולן אזולאי וגלעד פרלמן.
בימוי: גלעד פרלמן.
הפקה מוסיקלית: גיא בוקאטי.


09.02.2013, מוצ"ש, בשעה: 20:45, תיאטרון ראסל, רמת גן

28.02.2013, חמישי, בשעה: 20:30 , מרכז שמיים,מלצ'ט 41 תל אביב.
מוסיקה חסידית לנשים בלבד תרבות חרדית הצגת בידור שירים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 7 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד