י"ח אדר ב' התשפ"ד
28.03.2024

הרבנים הד"לים הכשירו: טריק 'עוקף' שבת לחימום מים

שיטה מפולפלת לשימוש במים רותחים בשבת, זכתה לתמיכה נלהבת של הרב דוב ליאור, הגר"י יוסף והרב שמואל אליהו • כיצד זה עובד? • והאם הפתרון יתקבל בציבור החרדי?

הרבנים הד"לים הכשירו: טריק 'עוקף' שבת לחימום מים

פטנט חדש לשימוש במים חמים בשבת, הושק בימים האחרונים, וזכה לאישור הלכתי של כמה מחשובי הרבנים במגזר הדתי לאומי.

כידוע, על פי ההלכה אסור להשתמש בשבת במים חמים שיוצאים מהברז, שכן בין אם מדובר במים שהתחממו על ידי דוד השמש, ובוודאי כשהתחממו מהבוילר (גם אם הופעל מערב שבת) - נאסרו המים לשימוש, מחמת כמה בעיות, ועיקרן - היות וכל שימוש במים יזרים במקומם מים קרים נוספים לחימום, כך שהמשתמש מפעיל את גוף החימום.

ההמצאה החדשה מבוססת על מיכל קטן שבו גוף חימום המופעל על ידי תרמוסטט, שממנו עוברים המים לדוד גדול בתנועה טבעית ולא על ידי משאבה. שיטת הולכת המים היא כזו: המים הקרים נכנסים מצינור המחובר לתחתית הדוד הגדול, וממנו דרך צינור נוסף הנמצא בתחתית הדוד זורמים מים קרים למיכל הקטן המחמם אותם על ידי תרמוסטט.

השאלה שנשאל הרב דוב ליאור, רבה של קריית ארבע, האם הדוד הגדול נחשב ככלי שני, (שכן לאחר חימום המים במיכל הקטן הם זורמים לדוד הגדול ורק משם הם מגיעים לברז), והאם מותר להשתמש במערכת זו בשבת כשהיא מופעלת לצורך שטיפת כלים או ידיים?

בתשובתו, כותב הרב ליאור, כי בירר אצל מומחה את צורת הפעלת המערכת, והתברר לו, כי אין קשר בין הוצאת המים החמים מהדוד הגדול לבין הפעלת גוף החימום במיכל הקטן, שכן עם זרימתם החוצה של המים החמים מהדוד, הם לא מפעילים את גוף החימום שבמיכל הקטן. המים הקרים נכנסים למיכל הקטן רק אם טמפרטורת המים בדוד יורדת, ורק כאשר הטמפרטורה בכלי הקטן היא מתחת לשמונים מעלות צלזיוס, או אז מתחיל גוף החימום לעבוד.

"נמצא", כותב הרב ליאור, "שאדם המוציא מים מברז ביתו (שבאים מהדוד הגדול) אינו גורם להפעלת גוף החימום בכלי הקטן, ולכן נראה שיהיה מותר להשתמש בהם בשבת. הדוד הגדול נחשב לכלי שני - שהרי אין גוף חימום בתוכו, וכל הבעיה יכולה להיות ביחס לכלי הקטן שבו גוף החימום עובד, אך כיוון שהוא מופעל על ידי תרמוסטט ואין המים הקרים נכנסים ישירות לשם, אין להחמיר", מסיים הרב ליאור את פסקו.

שני רבנים נוספים, שנשאלו אודות ההצעה המהפכנית הזו, הם הגאון רבי יעקב יוסף והגאון רבי שמואל אליהו, רבה של צפת. הרב יוסף מסתייג וקובע כי בין המיכל הקטן והדוד הגדול צריך להיות מרחק של ד' אמות (1.92 מטר) כדי להפוך את הפעולה מ'מעשה' ל'גרמא'.

"אם הביצוע יהיה כך", כותב הרב יוסף (שמצטט בכך את אביו הגר"ע יוסף ועוד פוסקים המתייחסים לדברים דומים) "יש ספק ספיקא להתיר".

גם הרב אליהו הביע שמחתו על התקנה "שמונעת וממעטת חילול שבת ברבים", אך אינו מתיר לכתחילה שימוש בדוד זה, כשגוף החימום פועל בשבת. "עם זאת, יש בזה תועלת גדולה למי ששכח והשאירו דלוק ומשתמש במים החמים אלו בשוגג בשבת, להצילו מאיסור תורה". כאן מוסיף הרב אליהו וקובע, כי בשעה שגוף החימום כבוי, אפשר להחשיב את הדוד ככלי שני ולהתיר בו את השימוש בשבת, פעולה שאי אפשר להתיר בדודי החימום הקיימים כיום, שכן גופי החימום מותקנים בתוך דוד המים והופכים את הדוד ל'כלי ראשון'.





מים שבת פטנט ברז גוף חימום

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 51 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד