כ"ד ניסן התשפ"ד
02.05.2024

לפיד בכנסת: "10% לא יכולים לאיים במלחמת אחים"

בנאום ראשון של יאיר לפיד בכנסת הוא תקף את החרדים: "האם מוגזם לדמיין שכל ילד חרדי ידע אנגלית וכל ילד חילוני גמרא?" • 10% מהאוכלוסייה לא יכול לאיים על 90%"

לפיד בכנסת היום. צילום: פלאש 90
לפיד בכנסת היום. צילום: פלאש 90



יו"ר 'יש עתיד', יאיר לפיד, רשם היסטוריה אישית היום (ב) בשעות אחר הצהריים, כשנשא לראשונה נאום מעל דוכן הכנסת.

"אני עומד כאן היום ביראת כבוד אל מוּל המשימה הניצבת לפנינו. לפני כמה ימים פה במליאה אמרתי 'מתחייב אני' ואני מתייחס להתחייבות הזו כאל משימת חיים, דווקא מפני שהיא נאמרת בימים לא פשוטים למדינת ישראל", פתח לפיד.

כבר בתחילת דבריו התייחס להצהרות מאישים חרדיים שונים כי ניסיון לגיוס בכפיה יביא למלחמת אחים: "אסור לנו להתעלם מהדיון של השוויון בנטל, לא תהיה פה מלחמת אחים. 10% מן האוכלוסייה לא יכול לאיים במלחמת אחים על 90% האחרים".

"אנחנו בעיצומו של משבר, וככל שנקדים להכיר במשבר הזה כך יקדים התיקון. זהו משבר כלכלי - אבל לא רק, משבר חברתי - אבל לא רק, משבר פוליטי - אבל לא רק. כי לפני הכול, הדבר שנשבר, הדבר שמוטל לפנינו מפורק לרסיסים, הוא יכולתה של המדינה לפעול כריבון אל מול הקבוצות שמרכיבות אותה".

"מדינת הריבון היא שלם המורכב מסך חלקיה. אנחנו אנשים שונים זה מזה, חרדים ודתיים וחילונים, יהודים ומוסלמים ונוצרים, גברים ונשים, עשירים ועניים, עולים וותיקים, ויש יופי רב בפסיפס הצבעוני והמורכב הזה, יש בו עוצמה אינטלקטואלית ולא הייתי רוצה לחיות במדינה שבה כולם יצאו מאותו פס ייצור. במקום מה שמאחד בינינו זה מפריד בינינו. הם הפכו לסיבה לשיתוק משילותי ולחוסר אונים פוליטי".

"אנחנו צריכים לשמור מכל משמר על מה שמאחד בינינו. איחוד כזה לא יכול להתקיים אם לא מכירים בעיקרון הבסיסי של הדמוקרטיה וזכותה של המדינה לפעול על פי החלטת הרוב".

"לא מדובר רק בדיון תיאורטי על דמותה של ישראל. הוא נוגע בפחדים העמוקים ביותר, במתחים העמוקים ביותר. אולם בדיוק בשל כך הציבור בחר אותנו לשבת בבית הזה, כדי שנתנשא מעל הפחדים, כדי שנביא בפניו פתרונות אמיתיים לבעיות שקורעות את החברה הישראלית. לא באנו ליצור קרע אלא לאחות את הקרע הקיים. הקרע כבר שם - אנו נקרעים זה מזה בבית הספר, בצבא, בשוק העבודה. הגיע הזמן להודות שיש פצע פעור בלבה של החברה הישראלית, והגיע הזמן להחלים".

"עלינו להשיב למדינה את יכולת ההחלטה שלה. הריבון צריך לחזור להתנהג כמו ריבון. תפקידנו הוא לדמיין יחד איך צריכה מדינת ישראל להיראות. האם זה מוגזם לדמיין מדינה שבה כל ילד חרדי יודע אנגלית וכל ילד חילוני יודע איך נראה דף גמרא? האם מוגזם לדמיין מדינה שמובילה את העולם, שזוכרת שתפקידה לעזור ליתום ולאלמנה ולגר הבא בשעריה? האם מוגזם לדמיין מדינה שהמנוע הפנימי שלה הוא לא שנאת הזר והאחר אלא אהבת האדם? אני מאמין בכל לבי שלא. אני מאמין במדינת ישראל וביכולת שלנו ליצור פה חברת מופת שכולנו יכולים להיות גאים בה".

לפיד סיים בהצעה "צריך להכיר בכך שמשבר הממלכתיות חזר. הוא חזר מפני שאיבדנו את אמוננו בכוחה של המדינה לפעול, להחליט החלטות, להתייצב ביושר ובאומץ לפני הקבוצות המרכיבות אותה ולהגיד להן שיש לנו כללים ברורים של מותר ואסור. נשים נשלחות לאחורי האוטובוס בירושלים והמדינה כבר איננה יודעת לומר - אם זה יימשך מחר, לא יהיה פה אוטובוס, משום שיש כללים וחוקים והם חלים על כולם".

מי היה הסבא שלך?

בתום נאומו של יאיר לפיד עלה אל דוכן הנואמים סגן שר חינוך, מנחם אליעזר מוזס מיהדות התורה.

מאחר ומקובל בכנסת שמי שנואם אחרי ח"כ בנאום הבכורה שלו מברך אותו, בירך אותו מוזס בדרך מרתקת.

מוזס פתח ופירט את את אילן היוחסין של לפיד: "סבא שלך, דוד גלעדי", אמר, "נולד באוסטרו-הונגריה בשם דוד קליין, לאביו הרב שלמה זלמן קליין, למשפחה בת 19 נפשות. אביו של הרב שלמה זלמן קליין היה הגאון רבי אליהו קליין שהיה בנו של הרה"ג רבי שמואל שמעלקא קליין, בעל מחבר הספר 'צרור החיים', הנלמד בכל הישיבות".

וכאן פנה מוזס ללפיד ואמר: "תראו איזה דבר טוב יצא ממשפחה בת 18 נפשות ואתה רוצה לקצץ קצבאות ולעודד משפחות עם מעט ילדים".

"מונח יסוד כאן בכנסת הוא: מה שרואים מכאן לא רואים משם", אמר, לכך התפלאתי שבנאומך שבוסס על משבר ממלכתיות והיעדר עתיד שנובע להבנתך מחוסר אומץ של שלטון הרוב מול המיעוט, בחרת להתעלם מאי השוויון בנטל במערכת החינוך בישראל. בחרת להדגיש ולצייר את המיעוט ששולט על הרוב, המיעוט שמנצל את הרוב, אבחר ברשותך לתקן אותך ולחדד לך נתונים שלא ראית משם וכולי תקוה שתראה אותם מכאן",

מוזס גם התייחס כסגן שר החינוך לפירות החינוך החילוני וללימודי הליב"ה ציטט נתונים על שימוש בסמים ואלימות בקרב התלמידים ואמר: "אלו הם פירות מערכת החינוך הממלכתית של מדינת ישראל - עם למודי הליב"ה".

באשר לנושא הגיוס טען מוזס כי צה"ל אינו זקוק לאלפי חיילים חרדים ואינו מסוגל לקלוט אותם והזהיר כי "אם תגייסו את החרדים ליחידות לא חרדיות הם יחזירו את הילדים שלכם בתשובה".

"האם אתה באמת מאמין שמאה אלף תלמידי ישיבות אפשר לגייס בכפייה?" - תהה מוזס.

"הבה ונמצא את המאחד בינינו ולא את המפלג, אמנם חצי מיליון איש בחרו להצביע לך, אך לעומת, מספר דומה בחר להצביע עבור המפלגות החרדיות - ש"ס ויהדות התורה. אין תורה כתורת ארץ ישראל ואין לנו זכות קיום בארץ הזאת לולי התורה", סיים.
יאיר לפיד חרדים גיוס מלחמת אחים גמרא

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 17 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד