כ"ז ניסן התשפ"ד
05.05.2024

'מתווה נתניהו' הוצג • מה ההבדלים בינו לבין 'מתווה לפיד'?

נציגי הליכוד ביתנו הציגו בפני יש עתיד את 'מתווה נתניהו' לגיוס החרדים • מודים: "גם את התכנית שלנו החרדים לא יקבלו" • יש עתיד: "המתווה אינו מבוסס על החוק" • הבית היהודי עתידה להציג מתווה משלה: הערכות - יהיה קרוב יותר לתכניתו של לפיד • שלושה אוחזין בטלית

נתניהו, צילום: פלאש 90
נתניהו, צילום: פלאש 90

'מתווה נתניהו' אל מול 'מתווה לפיד': הליכוד ביתנו ויש עתיד חלוקות ביניהן אודות הפתרון הנכון לסוגית גיוס בני הישיבות.

בפגישת המשא ומתן שהתקיימה אתמול (ב) בין צוותי שתי המפלגות, הציגו נציגי מפלגת השלטון את 'מתווה נתניהו' להגברת אחוזי הגיוס קרב הציבור החרדי. המתווה הנוכחי גובש על-ידי פרופ' יוג'ין קנדל מהמועצה הלאומית לכלכלה והוא מבוסס, בשינויים קלים, על 'מתווה יעלון'.

עיקר ההבדל בינו לבין 'מתווה לפיד', הוא ש'מתווה נתניהו' אינו מגביל את כמות התלמידים שיקבלו פטור באמצעות 'מכסות', אלא קובע יעדי גיוס ופועל להגביר את כמות המשרתים בהדרגה ולאורך זמן.

יש עתיד מעוניינת לצמצם את כמות מקבלי הפטור לכ-400 תלמידים בלבד. מנגד, בעוד יאיר לפיד מציע פטור גורף לכלל תלמידי הישיבות במהלך חמש השנים הקרובות, 'מתווה נתניהו' מבקש להתחיל את השינוי כבר מעכשיו. "בניגוד למתווה של לפיד, שרק מתחיל בעוד חמש שנים, פה אחוזי הגיוס עולים באופן מיידי", אמרו בליכוד ביתנו.

נציגיו של נתניהו מודעים לכך כי גם המתווה שלהם לא יתקבל על-ידי החרדים. "לא תהיה הסכמה של החרדים למתווה כזה, והם יפגינו על זה", אמרו בכנות. עם זאת, טוענים שם: "בסוף יהיה אפשר לבצע את התכנית".

הבדל מהותי נוסף בין שתי התכניות הוא שבמתווה נתניהו הדרך להגברת הגיוס תהיה כלכלית. עיקרון זה ניכר החל ממי שגיבש את המתווה, פרופסור מהמועצה הלאומית לכלכלה, ועובר לאורך כל התכניות כולה.

הסנקציה העיקרית היא מקיפה: באם אחוז הגיוס בקרב החרדים לא יהיה כפי היעד שנקבע - 50% תוך שנים ספורות - יקוצצו תקציבי כל הישיבות החרדיות. הביקורת ביש עתיד מתמקדת גם בפרט זה: "המתווה מבוסס על כלכלה ולא על חוק. זה פשוט לא רלוונטי".

מנגד, הבית היהודי מגבשת בימים אלו תכנית שלה לגיוס החרדים. לפי הערכות, התכנית שיציגו תהיה קרובה יותר ל'מתווה לפיד' מאשר לתכנית של ראש הממשלה.
מתווה נתניהו מתווה לפיד מתווה יעלון גיוס בני ישיבות חרדים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 6 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד