כ"ב ניסן התשפ"ד
30.04.2024

תעלומת האסיר X: "איש מוסד נכלא בבידוד והתאבד" • צפו

תחקיר חושף את זהות האסיר שהתאבד ומעלה שאלות קשות • עלה לישראל, גויס למוסד, נכלא בסודיות מוחלטת - והתאבד • צפו: התחקיר המלא של הטלוויזיה האוסטרלית

תמונת האסיר שהתאבד, צילום: רשת ABC האוסטרלית
תמונת האסיר שהתאבד, צילום: רשת ABC האוסטרלית

הצצה נדירה אל מאחורי הקלעים של מערכת הביטחון: אוסטרלי מהגר לישראל, מועסק בשירות המוסד, נעצר ונכלא ומתאבד בתא הכלא – כל זאת מוחזק כסוד מוחלט בחסות רשויות המדינה.

הפרטים מאחורי הפרשייה המסתורית שנחשפה אתמול (ג) במהלך דיון בכנסת, הולכים ומתבררים בזכות תכנית תחקירים בטלוויזיה האוסטרלית. הבוקר הסיר בית המשפט את צו אסור הפרסום הגורף שמנע דיווח על הפרשה בשנים האחרונות.

עם זאת, התכנית לא מספקת תשובות לשאלות העיקריות: מהי סוג העבירה שבגללה נעצר האסיר, ומדוע הושתקה הפרשה כולה. הערכת התכנית היחידה, כי הוא ביצע "דבר חמור ביותר הקשור למידע רגיש, שחשיפתו עלולה לסכן את קיומה של מדינת ישראל".



שמו של האסיר הוא - בן זייגר, יהודי אוסטרלי שעלה לישראל. כאן בארץ הוא הפך לבן אלון, שגויס לשירות המוסד, אך לא ברור לאיזה תפקיד. בתחילת 2010 הוכנס זייגר-אלון לתא בידוד בכלא איילון ברמלה. זהותו נשמרה בסודיות מוחלטת. האסיר לא זכה לביקורים מבחוץ, ואפילו הסוהרים ששמרו עליו לא ידעו מי האיש. בדצמבר 2010 הוא נמצא תלוי בתא - שהיה התא המבודד בו נכלא יגאל עמיר - ושבוע לאחר מכן הוטסה גופתו לעיר הולדתו מלבורן, שם נקברה גופתו בבית קברות יהודי.

הפרטים היחידים אודות קורות חייו הידועים עד כה מספרים כי זייגר-אלון נולד ב-1976 במלבורן ולמד בבית ספר יהודי. לאחר לימודי משפטים, עלה לישראל והתחתן עם ישראלית בשם מאיה. הזוג התגורר ברעננה ונולדו לו שני ילדים. פרטים אלו מבוססים על הנוסח הרשום על המצבה שהונחה על קברו.

התאבדותו של בן זייגר מעלה שאלות רבות: איך הצליח אסיר בתא מוקף מצלמות, שנועדו מלכתחילה למניעת מקרי התאבדות, לתלות את עצמו ללא כל הפרעה.

ארגוני זכויות אדם בישראל היו מודעים לפרשה בשעת התרחשותה, והאגודה לזכויות האזרח התלוננה אודותיה בפני היועץ המשפטי לממשלה. "זהו דבר בלתי נסלח", אומר בתכנית עורך דין מטעם ארגון זכויות בין-לאומי שידע על הסיפור. "היעלמותו של אדם אינה רק פגיעה בזכותו להליך משפטי תקין אלא זהו פשע לכל דבר. העומדים מאחורי המקרה צריכים לעמוד לדין פלילי".

יהודי אוסטרליה הם אוכלוסייה ממנה נוח לשירותי הביטחון בישראל לגייס סוכנים.

שר החוץ האוסטרלי התראיין בתכנית ואמר, כי לא היה מהסס לפנות לממשלה הישראלית בכדי לקבל הבהרות. "אלו הם בהחלט האשמות מטרידות", אמר. לפי הנהלים המקובלים, ישראל הייתה מחוייבת לדווח לנציגות האוסטרלית בישראל על מעצרו של אזרח ממדינתם, אך לפועל אוסטרליה עודכנה בסיפור רק לאחר מותו.

עם זאת, הוסיף השר, כי כיוון שבני משפחת זייגר לא התלוננו בפניהם "אין הרבה דברים שהממשלה האוסטרלית יכולה לעשות".

לעומת דברי שר החוץ שאוסטרליה לא ידע על קיומו של האסיר קודם התאבדות, הבוקר (ד) מסר דוברו: "מספר קצינים במחלקה לענייני חוץ יודעו על דבר מעצרו של האזרח האוסטרלי על ידי סוכנות מודיעין אחרת באוסטרליה". הדובר הוסיף, כי השר ביקש ממזכיר המחלקה לחקור את הטיפול בנושא.

בני משפחתו ומכריו של האסיר שהתאבד לא הסכימו להתראיין לכתבה, דבר המוסיף למסתוריות האופפת את הפרשה.

דודו של האסיר בן זיגייר-אלון, ווילי זיגייר, מוזיקאי המוכר באוסטרליה, סיפר היום לרדיו ABC האוסטרלי במלבורן: "אין לי מושג אם הדיווחים נכונים ומה לא נכון. כל מה שאנחנו יודעים זה שמדובר בטרגדיה משפחתית. כל התאבדות היא טרגדיה. זה כל מה שיש לי להגיד. אני לא יודע שום דבר נוסף".

בתוך כך, היום התראיין סוכן לשעבר בסוכנות הביון האוסטרלית, וורד ריד. הוא אמר כי ודאי שהעבירה אותה ביצע סוכן המוסד הייתה קשורה לריגול, ייתכן אף בגידה. לדבריו, הוא מעריך כי הסוגיה כללה מידע רגיש שאם היה נחשף – היה גורם לאיום מיידי על מדינת ישראל.

הסוכן הוסיף ואמר כי ייתכן ולעולם לא נדע את האמת. "דברים מסוג כזה יינעלו ל-75 שנים, או שלעולם לא יפרסמו".
סוכן מוסד אסיר בן זייגר אלון אוסטרליה התאבד

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 5 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד