א' אייר התשפ"ד
09.05.2024

שוק המניות - לאן מועדות פניו? • ראיון

האם כדאי לרוץ ולהשיע במניות? • מהו המצב הכלכלי האמתי בעולם ביחס למשתקף בבורסה? ומה המצב בישראל? • וכיצד מבצעים השקעה נבונה • ראיון

שוק המניות - לאן מועדות פניו? • ראיון



חיים שיבי, כלכלן ומרצה בכיר לשוק ההון, העניק לנו ראיון מקצועי על מצבו של שוק המניות.

• חיים, כמרצה בכיר ומוערך לשוק ההון וכאחד שמסקנותיו מתבססות על אנליזות מקצועיות של הגורמים המאקרו כלכליים, מה דעתך על שוק המניות בעולם?

"אקדים ואומר שאני גאה להתראיין לאתר "בחדרי חרדים", חלק לא מבוטל מתלמידי באים מהעולם הדתי והחרדי. מדובר בחברה מפולפלים, בעלי חשיבה אנליטית גבוהה מאד, ובעלי נאמנות מאד "חריגה" - במובן החיובי של המילה לבעלי מקצוע כאשר הוא רוכש את אמונם.

"אני גם יודע שהקהל הזה עבר תקופה לא פשוטה בשנים האחרונות, מוסדות שאני לא אזכיר את שמם הוליכו גם אותו, כמו את שאר הציבור. אנשים רבים הפסידו סכומי כסף משמעותיים. אך אני יודע שאפשר גם אחרת. קוראי כתבה זו יבינו למה כוונתי".

"עכשיו אענה לגוף השאלה: אנו עדים בשבועות האחרונים לזרימה מאסיבית של כספים לשוקי ההון בכל העולם. רק בחודש ינואר האחרון הזרימו המשקיעים בארה"ב כ-55 מיליארד דולר לקרנות נאמנות ותעודות סל מניתיות – שיא של כל הזמנים. אי לכך השווקים הגיעו כמעט לרמות שיא של השנים האחרונות. בארה"ב מדד ה-S&P (מדד 500 החברות הגדולות) חצה את רמת 1500 הנקודות וממשיך לעלות. מדד ה-S&P עמד ערב המשבר הגדול, באוקטובר 2007 על 1560 נקודות (מעט מעל מחירו הנוכחי), כלומר: נדרשת עליה של פחות מ-3% על מנת לחזור לשיאו הנומינאלי. אם משווים את מצב הכלכלה ב-2007 הרי שהמצב הכלכלי רק הורע. ב-2007 הצמיחה במשק האמריקאי עמדה על כ-5% ואילו היום היא עומדת על כ-2%, ברבעון האחרון של 2012 היא אף הייתה שלילית בשיעור של 0.1%-. הריבית בארה"ב עמדה ב-2007 על רמה הגבוהה מ 5% ואילו כיום רמתה הנוכחית הינה 0%. אחוז האבטלה ב-2007 נע סביב 4% והיום שיעורו כפול- סביב 8% ומחירי הדירות נמוכים עדיין בכ-30% לעומת רמות המחירים שהכרנו באותה התקופה. אז תאמר לי אתה, האם יש סיבה כלכלית אמיתית מאחורי מדד מניות כה גבוה?!"

• נו, אז אם כך מדוע כולם בכל זאת נוהרים לכיוון שווקי המניות?

"זאת בדיוק הבעיה, כולם נכנסים לשוק "כי יש עליות" וגורמים לשוק להמשיך לעלות. אותם קונים של היום יהפכו למוכרים של מחר "כי יש ירידות". בעצם כל הציבור, כולל הגופים המוסדיים נוהגים כעדר: קונים בעליות ומוכרים בירידות. ההיגיון הכלכלי אומר לקנות במחיר נמוך ולמכור במחיר גבוה. אך בבורסה הכול עובד הפוך – ככל שהמחירים עולים, מתרבים הקונים, וככל שהירידות מחריפות, מתרבים המוכרים".

• אבל אולי זה בגלל שהבורסה צופה את פני העתיד? כלומר: שיפור בכלכלה.

"הבורסה אינה ישות שיכולה לצפות עתיד. היא מורכבת מכל המשקיעים שמונעים מאמונות, תקוות וציפיות, תאוות הבצע ופחד. להזכירך בשנת 2007 הבורסה הייתה במהלך עלייה רצופה זו השנה החמישית וכל בתי ההשקעות בארץ ובעולם (כולל האנליסטים של ליהמן ברדרס) הסבירו לנו מדוע שנת 2008 הולכת להיות שנה מצוינת לכלכלה, לעסקים וכמובן לבורסה. אני אישית כבר במחצית 2007 הפעלתי לחץ אדיר על תלמידי לצאת לחלוטין ממניות ואג"ח קונצרני ולהעביר את קופות הגמל שלהם למסלול הכי סולידי.

"בהרצאות שהעברתי בבנקים הגדולים טענתי בפני יועצי ההשקעות שיש לעבור ל-0% מניות, באופן מנוגד למה שהמליצו המחלקות הכלכליות באותם בנקים. מובן שהתגובות שקיבלתי לא היו אוהדות. התוצאות לא אחרו להגיע: השוק קרס וכל מי שהקשיב לי ניצל את ההזדמנויות הרבות בשוק לרכישה של ני"ע (בעיקר אג"חים קונצרניים) במחירי מציאה באמצעות הכסף הפנוי שניצל מהמפולת. ני"ע שעלו לאחר מכן בעשרות ואף במאות אחוזים. כמובן, יש להבין היטב מה רוכשים ומה רמת הסיכון בכל ני"ע, על כך אני שם דגש מיוחד בכל הקורסים שאני מעביר בבית הספר שלי: לא תמיד קונים, לא בכל מחיר, לעיתים כדאי להמתין בסבלנות כי בסופו של דבר זו משתלמת אני גם רוצה להדגיש העדר אלטרנטיבת השקעה (כלומר ריבית שואפת לאפס) אינה סיבה להגדלת סיכונים בשוק ההון וגם לא בשוק הנדל"ן. לא משקיעים בכל מחיר, לומדים, מבינים את שוק ההון את הכלים הנסחרים, את רמות הסיכון ואני מדגיש בעיקר את רמות הסיכון מנתחים את אפיקי ההשקעה ורק אז משקיעים. זה עובד!!!"

• אז מדוע בכל זאת השווקים עולים?

"העליות לדעתי נובעות מהמדיניות המרחיבה של הבנקים המרכזיים בעולם כולו. לדוגמה, בארה"ב הריבית היא 0% ולכן אין אלטרנטיבות השקעה – מה שדוחף את המשקיעים לנכסים מסוכנים יותר כדי לקבל תשואה. יתרה מזו, הבנק המרכזי בארה"ב רוכש כל חודש ב- 85 מיליארד דולר אג"ח מגובות משכנתאות ואג"ח של ממשלת ארה"ב. זהו קצב רכישה של טריליון דולר בשנה, כסף שהבנק המרכזי מדפיס (נגמר לו כבר הדיו) ומזרים לשווקים הפיננסיים. שוב. כסף זה מחפש אלטרנטיבות ומוצא אותן במניות ואג"ח ברמות סיכון גבוהות יותר".

• אם כך, מדוע לא להצטרף לחגיגה?

"רעיון מצוין. הבעיה שאף אחד לא יודע מתי החגיגה תסתיים. כל אחד משוכנע שהוא ידע לצאת בזמן. אך כשכולם מחליטים לצאת מתברר שהפתח צר מאד ואז מגיעה הנפילה.

"יש לציין שגם בשוק הנוכחי קיימות אפשרויות השקעה, אך יש לברור אותן בפינצטה ולכן יש להבין היטב מה אנו קונים ומה התמחור הנכון של הנכסים. אפשרות אחרת היא כן להצטרף לחגיגה , אך לבצע הגנה מפני ירידות חדות (ביטוח). אמצעים אלה קיימים בשוק ודי פשוטים לשימוש. תלמידי הקורסים שלי לומדים ויודעים כיצד ניתן לבטח תיק השקעות מפני נפילה".

• חיים, מה קורה בארץ? האם המצב שונה?

"בארץ, ממשיכים לזרום כספי ציבור לקרנות אג"ח כללי ואג"ח חברות. רק במהלך ינואר זרמו לקרנות אלה 3.1 מיליארד ש"ח וזאת בהמשך לזרימה המאסיבית ברבעון האחרון של השנה הקודמת.

"בהמשך לכך, במהלך ינואר גויס סכום שיא של 6 מיליארד ש"ח באג"ח קונצרני, רובו כמובן ללא בטחונות (כרגיל, הזיכרון קצר) ועוד היד נטויה. אני מזכיר לך אלו אותן קרנות שרק ב- 2011 ו- 2012(וכמובן גם ב-2008) מכרו את כל מרכולתן במחירים הנמוכים בעשרות אחוזים ממחירן היום.

"שוב, אותה סחורה הנקנית על ידן היום, נוכל לרכשה עוד מספר חודשים במחירים נמוכים מהותית.

"אני מבטיח לך שהסיפור הזה יחזור על עצמו: שוב הן תמכורנה בירידות ויקנו את הסחורה בעליות, כפי שהיה כך מאז שאני זוכר את השוק. אני מזכיר לך שכל כספי החסכונות שלנו מושקעים בידיהם של אותם מנהלים.

"הנקודה היא שאז מגיעות ההזדמנויות וניתן לאתר את המציאות שיניבו רווחים נאים בטווח הבינוני והארוך. איני מאמין ברכישת ני"ע ללא הבנתו. אני לא יודע לקנות היום ולמכור מחר ברווח. האמת- אף אחד לא יודע!!!

"המהמרים למיניהם העוסקים במסחר מאבדים ברובם המכריע של המקרים את כל כספם (לעיתים אף מעבר להון העצמי שלהם). מטרתי לחנך להשקעה מושכלת בפרופיל השקעה שבו התשואה גבוהה מהותית מהסיכון או לחלופין הרווחיות הצפויה בהשקעה עולה מהותית על ההפסד הפוטנציאלי".

"בשביל זה יש להבין - אין קיצורי דרך.מי שרוצה להמר- לא אצלי!"

• כלומר בארץ, אין הצדקה כלכלית לעליות ולזרימת הכספים לשווקים? אבל שטייניץ אומר שמצבנו טוב.

"נראה לך שאנחנו אי של בטחון, מבוצר ומוגן משאר העולם? ברור לך שאם המצב בעולם ישתנה לרעה, התגובה פה תהיה מיידית. משבר עולמי נוסף אולי ישפיע פחות עלינו אך עדיין ישפיע באופן ניכר".



על המרואיין

חיים הינו בעליה של "תבונה פיננסית" ביה"ס ללימודי שוק ההון הפועל בהרצלייה ופותח סניף ירושלמי. חיים הינו בוגר אונברסיטת תל אביב לתואר ראשון ושני לכלכלה ולתואר שני לפסיכו-ביולוגיה.

אין לראות באמור לעיל משום המלצה לביצוע פעולות ו/או ייעוץ השקעות ו/או שיווק השקעות ו/או ייעוץ מכל סוג שהוא, וכן אין לראות בו כהמלצה לקנות ו/או למכור את ני"ע המוזכרים בו ו/או ני"ע אחרים. המידע המוצג הינו לידיעה בלבד, ואינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. כל העושה במידע הנ"ל שימוש כלשהו - עושה זאת על דעתו בלבד ועל אחריותו הבלעדית. הכותב עשוי לקנות, למכור, לייעץ או להחזיק, עבורו או עבור אחרים בניירות הערך המוזכרים בכתבה.
בורסה השקעות לימודים שוק ארה''ב

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד