ג' אייר התשפ"ד
11.05.2024

אני ויתרתי על משרד הדתות? אנחנו לא נסכים לדיל בבחירת הרבנים הראשיים?

האם אלי ישי התייאש ממשרד הדתות? ישי: להד"ם • ב'בית היהודי' לא רוצים 'דיל' עם ש"ס על הרבנים הראשיים, בגלל הדיל ברבנות ירושלים? בכירים בבית היהודי: להד"ם • שרי רוט עושה סדר ברשימת הספינים של היממה האחרונה (מחר יש יום חדש) • ומה הסיכוי ש'תקומה' תתפלג מהבית היהודי?

אלי ישי עם הגר"ש עמאר. צילום: ארכיון
אלי ישי עם הגר"ש עמאר. צילום: ארכיון



ערבי בחירות, כמו גם עת מעשה מרכבה של קואליציה, הם זמנים מצוינים להפרחת ספינים. מה שיפה בימים אלו של הרכבת ממשלה חדשה, שהדברים הופכים למסובכים הרבה יותר. כל ספין בקשר ל'בית היהודי' יכול להיות מיוחס לאנשי הליכוד, להם יש אינטרס. אבל זה עוד החלק הפשוט. כי כל ספין המופרח בקשר לש"ס יכול להיות מיוחס לכמה וכמה גורמים: אינטרסים בלשכה המתחרה (דרעי, ישי); פנים-ליכודיים (ולא הרי האינטרסים של אביגדור ליברמן, חברו של דרעי, לאינטרסים העולים מכיוון הלשכה הראשונה, שם מחוברים יותר לישי).

על רקע התסבוכת הזו נעשה קצת סדר ברשימת הספינים של היממה האחרונה (מחר - יום חדש).

נתחיל בספין שעלה מכיוון "גורמים בש"ס", לפיו אמר השר אלי ישי למקורביו כי השלים עם העובדה שהתנועה לא תקבל את משרד הדתות, "החשוב ביותר למנהיגה הרוחני של התנועה". בשיחה עם השר אלי ישי הוא מכחיש זאת מכל וכל. המשא ומתן עדיין בעיצומו, הוא אומר, איך ניתן להשלים עם משהו כשכל המפה לא מתחילה להיות ברורה?

מי יכול ליצור ספין שכזה?

ובכן, אולי הבנה שגויה של אחד מאנשי לשכתו של ישי; אולי הבעת משאלה בלשכה המתחרה וניסיון להציג את אלי ישי כתבוסתן שכבר השלים עם אובדן המשרד החשוב. ומן הסתם יש עוד אי אלו אפשרויות.

עם מי בש"ס סוגרים היום 'דילים'?

מכאן לספין הבא: "גורמים בבית היהודי" הבהירו לש"ס, כי לא יסכימו ל'דיל' בבחירת הרבנים הראשיים, שכן תנועת ש"ס לא עמדה בהתחייבותה ב'דיל' שנרקם על רבנות ירושלים.

בירור מעמיק עם גורמים בכירים בבית היהודי מעלה, כי דבר שכזה לא נאמר: "א. עם מי בש"ס סוגרים היום דילים. שרק יבהירו לנו? ב. נושא הדילים נידון לפני הבחירות, היום הוא כלל לא נידון, מסיבה פשוטה: איש אינו יודע איך יהיה מערך הכוחות בממשלה הבאה, אז איך אפשר לסגור דילים?". אכן, שונה התמונה במקרה בו תיכנס ש"ס לממשלה בלעדי הבית היהודי, לעומת מצב בו יקרה בדיוק ההיפך.

כשבבית היהודי מדברים על דיל שנידון לפני הבחירות, הם מתכוונים ל'דיל', ממנו מתנערים אגב כל קודקודי ש"ס, שמוכנים כמעט להישבע שידם אינה בדבר: הציונות הדתית תוכל לבחור ברב דוד סתיו כמועמד אשכנזי, תמורת בחירתו מחדש של הגר"ש עמאר לתפקיד הראשון לציון ותמיכה בחוק הקיים בנושא.

מי מול מי סגר את הדיל? שמות רבים מוזכרים בהקשר לכך. אלא שאיש מהם אינו מאשר (ניסים אלקסלסי,לשכת הגר"ש עמאר, גורמים במפד"ל 'הישנה', נפתלי בנט).

הדיל נידון הרבה לפני הבחירות (אפילו קודם להליך האחדות המשולש בש"ס). בשעתו דובר על הרב דוד סתיו כמועמד המוביל למשבצת האשכנזית. כיום מדברים בכירים בבית היהודי על ארבעה מועמדים משלהם (לא כולל הרב סתיו), ועל צוות מיוחד אותו הקים הבית היהודי לטיפול בנושא.

האם יש סיכוי לפילוג בבית היהודי?

ניסיתי לבדוק עם גורמים בבית היהודי, עד כמה מציאותית האפשרות של התפלגות סיעת תקומה ממפלגת האם - הבית היהודי. מתברר, כי הדבר אינו נראה, לפחות כרגע, אפילו באופק.

בחשיפה ראשונית הם מספרים לי על כינוס שנערך אמש בו השתתפו חברי מרכז 'תקומה', כ-30 חברים, לדיון שגרתי שהתקיים על פי תקנון המפלגה, לאחר כל בחירות. הפעם נידון גם נושא המשא ומתן הקואליציוני, כאשר חברי המרכז מעניקים את כל המנדט לצוות המו"מ הפועל בסמכות המפלגה המאוחדת כולה. מה שאומר שאין כל דיבור על פילוג, ומדובר, "במשאלת לב של בכירי הליכוד בלבד".

באשר ליחסים עם ש"ס, מספרים בבית היהודי: "היו פגישות טובות עם אלי ישי, פגישה עם נפתלי בנט ופגישות ושיחות טלפוניות רבות עם אורי אריאל. אם יש כעסים בבית היהודי (ויש) הם אינם קשורים לדיל כזה או אחר, גם לא לדיל על רבנות ירושלים, כי אם כעסים הנובעים מדבריו של הרב עובדיה יוסף לפני הבחירות ("בית של גויים") ועל מה שנכתב בביטאון התנועה 'יום ליום'. ולא - לא מועילה לנו ההסתייגות של קודקודי התנועה".

"יחד עם זה", מבהירים בכירים בבית היהודי, "השיחות מול אלי ישי היו רק בנושאי השוויון בנטל, ממש לא עסקנו בנושאי דילים כאלו ואחרים, שאינם קשורים למציאות העכשווית המורכבת של הקמת קואליציה".
הבית היהודי ש''ס אלי ישי רבנים ראשיים משרד הדתות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 5 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד