כ"ח ניסן התשפ"ד
06.05.2024

פשקווילים בצפת: להוציא גופת "הפגר ברג" מקברו

פשקווילים בצפת קוראים לסלק את גופתו של מפיץ תורת הקבלה פיליפ ברג מבית הקברות המקומי • המשטרה: הגברנו האבטחה

הלווית ברג. צילום: פלאש 90
הלווית ברג. צילום: פלאש 90



כחודשיים לאחר קבורתו של מפיץ הקבלה שרגא פיליפ ברג, הופצו פשקווילים ברחבי העיר צפת נגד קברו, בהם נכתב, בין היתר: "באו פריצים וחיללהו עם הבאת לקבורה של אותו 'פגר טמא' פיליפ ברג שר"י, אשר בעזות וטומאת ליבו השתמש בתורת הנסתר הזוהר הקדוש ובתורת הקבלה לצרכי ממון כבוד וזימה".

עוד נכתב: "אותו פגר הפיץ צחנתו בכל העולם לפרוצים ופרוצות, גויים וגויות, וכבר יצאו נגדו כל גדולי ישראל בארץ ובתפוצות".

המפיצים גם פנו וקראו לתושבי העיר: "להוציא את נבלתו של אותו האיש ממקום הקודש להסיר קטרוג ח"ו".

מהפשקוויל לא נגרע גם חלקה של המועצה הדתית בעיר "אשר בעבור בצע כסף שיתפו פעולה עם אותה כת טמאה. הכסף חשוב בעיניכם יותר מקדושת בית הקברות והעיר צפת".

בבתי הכנסת בצפת עברה שמועה כי ביום שישי הקרוב, אמורים המאבטחים חמורי הסבר ששהו במתחם הקבר - לעזוב אותו. ככל הנראה בעקבות כך הופצו הפשקווילים, על מנת לגרום לדרישת תושבי העיר להוציא את ברג מקברו.

"אנו בודקים באמצעות מידע מודיעיני מי הפיץ את הפשקווילים", אומר ל'בחדרי חרדים' מפקד משטרת צפת סגן ניצב עופר קנטרוביץ. "ובמגביל, הסיורים בבית הקברות באיזור הקבר תוגברו מחשש שאלמונים אכן ינסו להוציאו אותו מקברו".

יו"ר המועצה הדתית, בני לגזיאל, סירב להגיב להשמצות נגד המועצה דתית.

מטרד גם במותו: תושבי צפת נגד קבר ברג • צפו
מדונה תלמד את מנהגי הקבורה של ויז'ניץ?

תחילתו של סיפור לפני כשנתיים וחצי, אז רכשו אלמונים חלקת קבורה בבית העלמין העתיק בצפת, עבור "אדמו"ר צדיק מאמריקה", בהמשך בנו אותם אלמונים מעל החלקה מבנה של מערת קבורה, בעלות מוערכת של כ-180 אלף דולר.

תושבי העיר, שאינם רגילים לבניית מערות קבורה חדשות ובהשקעה גדולה כל-כך, מה עוד שהבונה רכש עשרות חלקות קברים בצמוד, ניסו לברר בשל מי הרעש, אך התעלומה נפתרה רק בערב חג הסוכות.

שרגא ברג, בן 86 במותו, יליד ברוקלין ותושב לוס אנג'לס, הלך לעולמו בערב חג הסוכות, ולהפתעת תושביה החרדים של 'עיר המקובלים - צפת', החלו מיד בהכנות לקבורה במערה.

הרב ברג הוחרם במשך השנים על ידי רבנים, בעיקר בשל אי הקפדה על הפרדה בין גברים ונשים כנדרש בהלכה, ויותר מכך - בשל לימודי תורת הנסתר לרבים ואף לגויים.

בהלוויה השתתפו אלפים, יהודים וגויים, דתיים וחילונים, ובין השאר איש הקולנוע אשטון קוצ'ר - תלמידו של הרב שהגיע במיוחד, והשר להגנת הסביבה עמיר פרץ.

מיילך גרסטל, צלם עיתונות ותושב צפת, אמר כשבועיים לאחר ההלוויה ל'בחדרי חרדים', כי מאז נקבר ברג, איזור מערת הקבורה הפך להיות רכוש פרטי. לדבריו, משתתפי ההלוויה היו לבושים בלבן והחזיקו את ספר הזוהר, אך הנשים כמעט כולן היו פרוצות למרות הכיסוי הלבן. "זלזלו בשוכני העפר הקדושים, נשים שרו שם לצד גברים את 'אני מאמין'. שמעתי מהרבנים שרצו לעשות מחאה גדולה לרבנות, אך היו גורמים שניסו להשתיק אותם, וגם הצליחו.

"אם חשבנו שלאחר ההלוויה השגרה תשוב, טעינו", אמר מיילך בזעם. "שני גברתנים שומרים על הקבר, וכל מי שמתקרב מוזהר על ידם שיתרחק. קברו של רבי פנחס בן יאיר צמוד למערה, וכשביקשתי להקיף את הקבר כמקובל, הייתי צריך להתחנן למאבטחים עד שאישרו לי הקפה אחת בלבד. שמונת בני משפחת אטיאס ז"ל שנהרגו בתאונה בכניסה לטבריה, קבורים גם כן בצמוד למערת הקבורה, וכל מי שמתקרב לשם, מוזהר ומורחק על ידי המאבטחים.

"הם מתכוונים להפוך את המקום הזה למוקד עלייה לרגל, תוך כדי הפרת כללי הצניעות ורמיסת כבוד שוכני העפר. ככל הנראה כבר בחודש הקרוב, תהיה התארגנות ראשונית מצד התושבים, למחאה".

צילום: מיילך גרסטל



ברג קבר סערה צפת פשקווילים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 17 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד