י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024

טוויטר: ההנפקה הגדולה מאז פייסבוק

מפעילת שירות המיקרו-בלוגינג מכרה 70 מיליון מניות ורשמה ביקושי יתר • מחיר המניה נקבע ב-26 דולר - מעל לציפיות

טוויטר: ההנפקה הגדולה מאז פייסבוק



טוויטר גייסה הלילה (ה') 1.82 מיליארד דולר בהנפקה הראשונית לציבור בארה"ב לפי שווי של 14.2 מיליארד דולר ובמחיר מניה של 26 דולר - גבוה משצפתה החברה ומתוכניותיה המוקדמות ובהתאם לביקושים הגבוהים שרשמה ב-IPO.

מפעילת שירות המיקרו-בלוגינג תכננה בחודש שעבר לגייס עד 1.6 מיליארד דולר לפי שווי של 11 מיליארד דולר, מה ששיקף מחיר מניה של 17-20 דולר, כשבוע לאחר מכן היא העלתה את התמחור ל-23-25 דולר, וההנפקה כאמור הסתיימה בביקושי יתר ובמחיר גבוה יותר. טוויטר מכרה בהנפקה 70 מיליון מניות, כ-13% מהון המניות של החברה. החברה צפויה להתחיל להיסחר היום בוול סטריט בסימול TWTR.

"טוויטר יכלה לתמחר מחיר גבוה יותר", אמר לורנס הברטי מ-Gamco שנכח ברואד שואו שקיימה טוויטר, "אך היא בחרה שלא לעשות כן כדי שלא להיקלע למצב שפייסבוק נקלעה אליו בהנפקה הראשונית שלה במאי 2012".

תשואה של פי 500

המשקיעים הראשוניים של טוויטר הרוויחו פי כ-500 על ההשקעה, כשהחברה הופכת לציבורית. מבחינתם עכשיו זה לא רק הזמן לחגוג אלא גם להגדיל חשיפה למובייל ולמדיה חברתית.

אחד המשקיעים האלה הוא בייג'ן סבת', שותף מנהל בספארק קפיטל שהוביל את ההשקעה בטוויטר ב-2008. באותו זמן, כך לפי מקורב לעניין, טוויטר הוערכה ב-100 מיליון דולר.

"רוב הדברים שעשיתי", אומר סבת', "היו להתמקד באינטרנט למשתמשי קצה ובמוצרי מובייל". אחד המוצרים האלה הוא Lift, אפליקציית מובייל שמקדמת הרגלים חיוביים, שצמחה מתוך Obvious Corp
החממה שנוצרה בשנה שעברה על ידי מייסדי טוויטר ביז סטון ואוון וויליאמס.

בחודש מאי האחרון, סבת' השקיע במיזם האחרון של סטון, ששמו ג'לי, ושלא נחשפו פרטים לגביו למעט העובדה שהוא אמור לפעול בגזרת הצרכן ומשתמש המובייל ושואב השראה ממוחה של המדוזה. "במשך 700 מיליון שנים, המבנה המבוזר הזה היה מוצלח מאוד", כתב סטון בבלוג שלו על המיזם.

מייק מייפלז, מנהל שותף בקרן פלודגייט שהשקיעה 25 אלף דולר בטוויטר ב-2007, אז החברה הוערכה ב-25 מיליון דולר, אומר כי הוא מפתח עניין גובר במה שהוא מכנה שירותים ברי תיכנות.
בכך הוא מתכוון למאמציו להשתמש באינטרנט כדי לארגן הכול - החל מנסיעה ועד לסידורים שוטפים. הוא השקיע בחברת השיתוף בנסיעות Lyft ובפלטפורמת העבודות המזדמנות Taskrabbit.

ייתכן שהארכיטיפ של השקעה מסוג זה הינה אחת מחברות הפורטפוליו של פלודגייט ששמה IFTT, שראשי התיבות שלה הם קיצור ל-If This, Then That. הסטארט-אפ מאפשר לאנשים לארגן שירותים שוטפים ובעלי דפוס מסוים. אם מישהו מתויג בתמונת פייסבוק, לדוגמא, השירות יכול לשלוח לו הודעה.

"זכוכית היא הנייר החדש"

אלמנט חשוב באסטרטגיה של מייפלז הוא המדיום. במשך הזמן, המכשירים הקשורים לשירותים מתוכנתים יתרחבו לכמעט כל תחום פעילות - לא רק טלפונים, אלא כל דבר החל מזכוכית לשילוט דרכים ועד למדף. "זכוכית היא הנייר החדש", אומר מייפלז.

בנתיב צרכני אחר אבל דומה, ג'ורג' זכריה מקרן צ'רלס ריוור השקיע בחברת Peblle, המפתחת שעונים חכמים, וכן ב-Udacity, העוסקת בחינוך באינטרנט. ההשקעה הראשונה שלו בטוויטר היתה רבע מיליון דולר בגיוס שנערך ב-2007.

הוא לא מתכנן לדבוק לחברות מוטות צרכנים או לכל תחום אחר. "אין לנו תזה באשר לתחומים שעלינו להשקיע בהם", אומר זכריה. "אם יש לך תזה כזו, קל מאוד לפספס הזדמנויות גדולות".
הפורטפוליו של זכריה כולל את שירות ההלפ-דסק Zendesk, שלפי אנליסטים צפוי לצאת להנפקה בשנה הבאה. חברת התוכנה לתקשורת עסקים Yammer, עוד אחת מההשקעות שלו, נרכשה על ידי מיקרוסופט בשנה שעברה בעסקה של 1.2 מיליארד דולר שבה הרוויחה צ'רלס ריוור 200 מיליון דולר, הוא מוסיף.

בקרן יוניון סקוור ונצ'רס שהשקיעה בטוויטר כבר ב-2007, ההשקעות מאוד ממוקדות ברשתות, מה שמתאים לתמת ה"הרשתות שמחליפות היררכיות" שהציג בבלוג שלו השותף בקרן והמשקיע המוביל בטוויטר פרד ווילסון. חישבו למשל על Edmodo, רשת הלימוד, או על LendingClub, שמאפשרת ללווים ולמלווים להתחבר אחד לשני ישירות.

אף אחד מהמשקיעים הראשוניים של טוויטר אינו מוכר מניות בהנפקה, אם כי הקרנות יוניון סקוור וספארק מכרו קצת מניות בעבר. למרות האמונה הנמשכת שלהם ברשתות החברתיות, אף אחד מהם לא טוען שצפה את ההצלחה הגדולה של טוויטר.

"תמיד הרגשתי שזו עומדת להיות חברה חשובה מאוד", אומר סבת' ומוסיף כי "נוכח הרמה הנוכחית שאליה הגיעה, לא יהיה הוגן לומר שצפיתי את זה". התימחור של מניות טוויטר יסתיים היום בערב (שעון ישראל) והמסחר במניה יתחיל מחר.
טוויטר פייסבוק מניות אינטרנט הייטק

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד