ט"ו ניסן התשפ"ד
23.04.2024

"לצעוק 'שאבעס' לחובש, זה רצח בפוטנציה"

אנשי הצלה מתלוננים: כאשר אנו יוצאים להציל חיים בשבת - אנשים מתקהלים ומטיחים בנו עלבונות כאילו אנו מחללים שבת • רב 'הצלה לכיש': "בגלל שיש אנשים שצועקים 'שבת', הרבה כוננים לא יוצאים להציל חיים" • מתנדב: "חייבים לשים לזה סוף" • יו"ר איחוד הצלה לכיש: "אעשה הכל כדי למגר את התופעה המבישה הזו"

צילום אילוסטרציה: יעקב נחומי
צילום אילוסטרציה: יעקב נחומי



בשנים האחרונות נשמעו מפי מתנדבי ארגוני ההצלה ברובע ז' באשדוד, תלונות: אנשים מעירים להם על פעילותם במהלך השבת, כאשר הם יוצאים להציל חיים. אותם אנשים גרמו לכך שמי שעברו הכשרה רפואית, לא יצאו למקרים בהם נזקקים לעזרתם - מה שיכול להסתיים באסון.

בשבת האחרונה אירע שוב מקרה כזה: בליל שבת, סמוך לשעה 23:00, התקבל דיווח על אשה מחוסרת הכרה ברחוב עקביא בן מהלל ברובע ז' באשדוד. כונני 'איחוד הצלה לכיש' וצוות ממגן דוד אדום יצאו למקום.

מתנדב הצלה שהגיע למקום ראשון, החל לטפל באישה כבת 90 כשהיא מעורפלת הכרה, ותוך זמן קצר איבדה את ההכרה. המתנדב דיווח במירס הקבוצתי, כי הוא מתחיל בהחייאה וזקוק לסיוע. מתנדבים נוספים, תושבי השכונה, יצאו אף הם לזירה.

צוות ניידת טיפול נמרץ של מגן דוד אדום שהגיע למקום החל בהחייאה מתקדמת, יחד עם המתנדב. המתנדבים שהגיעו סייעו בהחייאה שנמשכה במשך כשעה, בסיומה פונתה האישה עם סימני חיים לבית חולים.

אולם מקרה חריג עורר את זעם המתנדבים. מתחת לבית בו התבצעה ההחייאה התקהלו עשרות מתושבי השכונה, ובודדים מהם העירו לצוותים שהגיעו לאחר הגעת האמבולנס הראשון: "זה חילול שבת מה שאתם עושים, היות וכבר יש צוות ראשון שהגיע, והגעה עם רכב היא חילול שבת".

היות ומדובר היה בהחייאה, בה נזקקים למספר גדול יותר של מגישי עזרה ראשונה, החובשים התעלמו מדברי מהנאספים, והמשיכו בדרכם להציל חיים, תוך שהם סופגים את העלבונות בשקט.

"לצעוק על כוננים? זה גובל ברצח!"

בסיום ההחייאה ירד אחד מהמתנדבים אל הנאספים, ושאל אותם: "למדתם הלכות? אתם יודעים מה קורה למעלה בדירה? בדיבורים שלכם אתם גורמים לאנשים שלא לצאת למקרי הצלת חיים בשבת, מה שיכול לגרום למות אנשים".

אבל איש מבין המתאספים לא הזדהה עימו. בדיוק כפי שלא העירו לאותם אנשים שצעקו 'שאבעס'.

אחד ממתנדבי 'איחוד הצלה לכיש' אומר בשיחה עם 'בחדרי חרדים': "זה מקרה חמור מאוד. אנו פועלים אך ורק על פי ההלכה בכל דבר ועניין, ומשתתפים באופן קבוע בשיעורים ייעודיים להצלת חיים בשבתות.

"מדובר בתופעה שאיני שומע עליה לראשונה, אך בשבת הייתי עד לזה, וחייבים לשים לזה סוף. בלתי מתקבל על הדעת שמתנדבי הצלה לא יצאו לטפל במקרי הצלת חיים, רק בגלל שאנשים מעירים להם על כך שהם כביכול מחללים את השבת", הוא אומר בכאב אמיתי. "רק לאחר ששמעתי שהכונן מבקש בפעם השלישית סיוע, ואף אחד אינו מדווח יציאה למקרה, יצאתי מהבית שהוא במרחק גדול יותר. זה חמור מאוד.

"לפני תקופה נתקלתי בשבת בהחייאה, בה אחד הכוננים, המתגורר במרחק של שני רחובות מהכתובת, הגיע כשהוא מתנשף בכבדות, ורק לאחר כ-10 דקות היה מסוגל לסייע לנו. לאחר סיום הטיפול, שאלתי אותו מה קרה. הוא הסביר כי רץ ברגל כמה דקות, ולכן הוא התנשף. לשאלתי מדוע לא הגיע עם הרכב, ענה שבעבר צעקו עליו 'שאבעס', ומאז הוא נמנע מלצאת עם הרכב בשבת.

"אם יש מישהו שחושב שכונן מסויים לא פעל לפי ההלכה, יש אפשרות לפנות לרבנים ולהעיר את תשומת ליבם. לצעוק על כוננים? זה גובל ברצח! אני רוצה לראות את אותו צועק 'שאבעס', עושה 100 עיסויים בדקה..."

"אעשה הכל כדי למגר תופעה מבישה זו"

רבני הקריות באשדוד, מינו ביום הקמת 'הצלה דרום' לפני כשמונה שנים, את הרב שלמה חרז כרב למתנדבי ההצלה. הרב מוסר שיעור הלכתי פעם בחודש, כאשר חלה חובה על המתנדבים הפעילים בשבת, להשתתף בשיעורים.

בשיחה עם 'בחדרי חרדים' הוא אומר: "בגלל שיש אנשים שצועקים 'שבת', הרבה כוננים לא יוצאים להציל חיים. אנשים שלא מכירים את הלכות השבת, לא יודעים מה זה הצלה, מעירים לאנשים שיוצאים להציל חיים? מתנדבים שלא רוצים שידבק בהם הכינוי 'שאבעס גוי' פשוט לא יוצאים בשבת להציל חיים".

הרב מוסיף: "היו מקרים בהם מתנדבים יצאו באיחור בעקבות ההערות האלו, מה שכבר גרם בסופו של דבר לאסון".

בהתייחסות למקרים קודמים אומר הרב: "מתנדבים טוענים את זה כבר הרבה זמן, אך השבת הפנמנו כמה זה חוזר על עצמו. האברך החסידי שנגער השבת, הוא מדקדק על קלה כבחמורה, ומקרה זה היה הרביעי שהוא יצא אליו מאז כניסת השבת. זה מאוד חמור.

"אף יהודי, וכל שכן חרדי, לא רוצה לחלל את השבת. המתנדבים עוזבים את המשפחה באמצע סעודת שבת. הם עושים את זה עם אידיאל אחד שהוא הצלת חיים. בשבת אין אמצע, או שחייבים או שאסור.

"מי שלא נמצא בשיעורים באופן קבוע, אסור לו לצאת למקרים בשבת", אומר הרב בנחרצות. "אם יש לאנשים ביקורות על מתנדבים, אפשר לפנות לאחראים או אלי ישירות, וכל תלונה נשקלת בכובד ראש".

"לצעוק 'שאבעס' או להעיר לחובש הצלה בשבת, זה סוג של רצח", קובע יוסי ויסנשטרן, יו"ר 'איחוד הצלה לכיש'. "היות ומתנדבים לא יוצאים למקרים, וזה עלול להסתיים באסון. אני אעשה הכל כדי למגר תופעה מבישה זו".
איחוד הצלה מתנדבים שבת שאבעס מד''א

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 37 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד