כ"ז ניסן התשפ"ד
05.05.2024

צפו: הרב הראשי נואם בברלין לציון 'ליל הבדולח'

הגר"ד לאו מבקר בגרמניה לציון 75 שנה ל'ליל הבדולח' • את האירועים פתח בבית הספר היהודי בברלין • תמונות ווידאו

צפו: הרב הראשי נואם בברלין לציון 'ליל הבדולח'

הרב הראשי לישראל, הגר"ד לאו, פתח ביום שישי בבית הספר היהודי בברלין את שרשרת אירועי הזיכרון לציון יום השנה ה-75 לליל הבדולח, שחל הערב. הרב הראשי, יחד עם הגר"י טייכטל, מרבני הקהילה בברלין, הדליק בבית הספר 6 נרות זיכרון לזכר ששת מיליוני היהודים שנרצחו בשואה, ונשא יחד עם התלמידים את תפילת 'שמע ישראל' לזכר הנספים.

בדברים שנשא בפני התלמידים, הדגיש הרב את חשיבותו של החינוך היהודי בגרמניה.

הרב לאו אמר כי "האדם דומה לעץ. כמו שעץ צריך שורשים עמוקים באדמה, גם אדם צריך שורשים עמוקים. יש לנו, היהודים, שורשים עמוקים. עליכם לשמוח שיש לכם איפה ללמוד על שורשיכם".

בראיון לתקשורת הגרמנית הוסיף הרב: "החיבור של היהודים בגרמניה לשורשים הוא המענה הראוי ביותר לחושך ששרר כאן לפני 75 שנה".

לתשומת ליבכם: הוידאו כולל שירת ילדות קטנות



בית הספר בו ביקר הרב הוא בית הספר היהודי הדתי הראשון שהוקם בגרמניה מאז מלחמת העולם השנייה. בית הספר נפתח בשנת 2005 ולומדים בו כיום כ-160 תלמידים. מבנה בית הספר שימש במהלך מלחמת העולם כמטה של המשטר הנאצי. ילדי בית הספר קידמו את פני משלחת הרב – שכללה, בין היתר, את רעייתו של הרב הראשי, הרבנית צפורה, ואת מנכ"ל הרבנות הראשית, מר עודד וינר – בשירת 'הבאנו שלום עליכם' בגרמנית ובעברית. בתום הטקס הרשמי מסר הרב הראשי שיעור בפרשת השבוע באחת מכיתות בית הספר.

משם פנתה המשלחת אל אנדרטת הזיכרון ברציף 17 של תחנת הרכבת גרונוולד בברלין. במקום הצטרפה אל המשלחת פמלייתו של רמטכ"ל צבא הגנה לישראל רב אלוף בני גנץ. במקום נישאו תפילות לזכר ששת המיליונים שנספרו בשואה על ידי הרב הראשי לישראל הגר"ד לאו, ורבני הקהילה היהודית בברלין, הגר"י טייכטל והגר"י אהרנברג. רב אלוף גנץ נשא במקום דברים לזכר הנספים.

רציף 17 בתחנת הרכבת גרונוולד שימש אחת הנקודות המרכזיות דרכן גורשו יהודי ברלין אל גטאות לודז', ורשה, וריגה, ומאוחר יותר ישירות אל מחנות הריכות אושוויץ וטרזין. הרציף משמש כיום כאתר הנצחה.















גרמניה ברלין יהודה טייכטל לאו ליל הבדולח

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד