י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024

הגר"ד לנדא: "ר' אהרן לייב הוא בבואה של החזון איש"

ראש ישיבת חדרה ביקש תמיכה מראשי ישיבת סלבודקה • הגר"ד לנדא חושף: "גם בתשמ"ט הצבעתי כהוראת הרב שך"

הגר"ח קנייבסקי והגר"ד לנדא. צילום ארכיון
הגר"ח קנייבסקי והגר"ד לנדא. צילום ארכיון

בעקבות הפילוג המתחולל בציבור הליטאי, הייתה ישיבת 'חדרה' אחת מהנפגעות העיקריות. בחורים רבים טענו כי ראש הישיבה הגר"י ארנברג תומך במפלגת 'עץ', ישירות או בעקיפין.

קבוצה גדולה של תלמידים עזבה את הישיבה בשבועות האחרונים לטובת ישיבות ארחות תורה, פוניבז', בית מדרש עליון ומיר ברכפלד, וקבוצה גדולה אף יותר נמנעה מלהיכנס לשיחותיו של הגר"י ארנברג.

בשל כך, הגיע הגר"י ביום רביעי שעבר לביקור חשאי אצל ראש ישיבת סלבודקה, הגר"ד לנדא, בכדי לבקש ממנו ליזום מכתב תמיכה בהנהגת הישיבה. כזכור, הגר"ד לנדא שדעתו לא הייתה נוחה מהפילוג ההיסטורי בין 'דגל' ל'אגודה' בתשמ"ט, ספג על כך מתקפה חריפה בזמנו, וראש ישיבת חדרה קיווה למצוא הזדהות עם מצבו.

גורם שהשתתף בפגישה, מספר ל'בחדרי חרדים' על שהתרחש בה. לדבריו, הגר"י ארנברג פנה לגר"ד לנדא ואמר: "אתה הרי זה שאמור להבין אותי יותר מכולם". אלא שהגר"ד הגיב בחריפות רבה: "אני היחיד שזכותי לא להבין אותך. האם בזמנו אמרתי למישהו לא להצביע דגל? האם דיברתי על כך עם אברכים ובחורים?" הגיב, והוסיף: "ואגיד לך יותר מזה, מה שלא אמרתי לאיש מעולם, כי בעצמי הצבעתי אז עבור דגל התורה, וכפי הוראת הרב שך, גם בכנסת וגם בעירייה".

"יש לנו את ההנהגה של ר' אהרן לייב, שאנחנו רואים בו בבואה של החזון איש. אתם עסוקים בפירוד ובהפרדה ויש לכם טענות שמפרידים אותכם? לנו, שהיו בידינו טענות חזקות מאוד - אין אחד שאמרנו לו לא להצביע לדגל, גם בתשמ"ט", השיב הגר"ד בנחרצות.

בהמשך השבוע, שלח ראש ישיבת חדרה את אחד הר"מים בישיבתו - בסניף בקרית ספר, הרב איסר זלמן שוורצמן, שהוא חתנו של הגר"ד, כדי להתנצל על הדברים ולקבוע פגישות המשך, ואף הגיע בעצמו שוב במהלך השבוע.

אתמול (מוצ"ש) הגיע הגר"י ארנברג בפעם השלישית לביתו של הגר"ד, כאשר הפעם הצטרף לפגישה גם ראש הישיבה הנוסף בסלבודקה - הגרמ"ה הירש. ראשי ישיבת סלבודקה הבהירו לגר"י ארנברג כי "בחורים ואברכים לא אמורים להיות מעורבים בפוליטיקה, וראשי ישיבה לא אמורים לתת הוראות מה להצביע וכדומה, היות וזה תפקידם של גדולי ישראל".
ישיבה חדרה סלבודקה לנדא ארנברג

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 27 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד