י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024

75 שנה לליל הבדולח: רבני אירופה התכנסו

ועידת רבני אירופה נפתחה לראשונה על אדמת גרמניה • מי ומי במשתתפים ובנואמים? • ומה על סדר היום? • תיעוד

צילום: אלי אטקין
צילום: אלי אטקין



"בליל הבדולח, לפני שבעים וחמש שנים, החליטה אומה אירופאית אדירה ומתורבתת כי אין מקום יותר לבתי תפילה של מיעוט דתי. כתוצאה מכך, מעל 600 בתי כנסת במדינה הוצתו והושחתו. זו הייתה תחילת המלחמה". כך פתח את נאומו נשיא 'ועידת רבני אירופה', הגאון רבי פנחס גולדשמידט, בטקס אזכרה מיוחד לציון 75 שנה לליל הבדולח שהתקיים אמש (א) באתר 'ברוננ-שטראסה' בברלין, על ידי 'ועידת רבני אירופה', ממשלת גרמניה והקונגרס היהודי העולמי, והוא חתם את יומה הראשון של 'ועידת רבני אירופה' הכ"ח שנפתחה אתמול, לראשונה מאז ייסודה, על אדמת גרמניה.

בדבריו התייחס הרב גולדשמידט לנושאים אקטואליים: "אני מוכן לקחת את הדברים צעד אחד קדימה ולהצהיר כי הקמפיין החדש נגד מנהגים יהודיים באירופה הוא אנטישמיות מסוג 'פוליטיקלי קורקט'.. מרלן רופרכט, שהציגה את החקיקה במועצת אירופה, אמרה במפורשות כי "ברית מילה הוא הצד החשוך של היהודים".

בטקס המרגש שמעו המשתתפים עדות מכלי ראשון של ניצול שואה, אלי פכלר, כיום קשיש כבן 90. שצפה בהיותו נער כיצד מציתים את בית המדרש שבו התקיים הטקס. האיש בירך שהחיינו וילד, עולה מאוקראינה כבן 8, שר בפני הקהל הרב 'והיא שעמדה'. עוד נשאו דברים; הרה"ר לישראל, הגאון רבי דוד לאו, נשיא הצנטראלאט של יהודי גרמניה, ונשיא הקונגרס היהודי העולמי רונלד לאודר.

שר הפנים של גרמניה, האנס פטר פרידריך אמר בטקס כי ממשלת גרמניה מתחייבת שיהודים יחיו בה בגלוי וללא כל הגבלות בשמירת זכויותיהם. "110 אלף היהודים החיים כאן בברלין הם גאווה עבורנו", לדבריו, העובדה שיש ניאו נאצים בגרמניה היא דבר איום ונורא וגם השלטונות וגם הציבור מוקיע אותם ונלחם בהם.

אתמול בצהרים נפתחה הועידה הכ"ח של 'ועידת רבני אירופה', בסימן 'משפחה, רב וקהילה' ותוך ציון עשור לייסוד 'ועידת רבני גרמניה' האורתודוקסית. בראש דיוני הועידה עומדים: נושא הזכויות היהודיות ביבשת - בדגש על שחיטה וברית מילה, והדרכים המעשיות להקלה על בעיית העגונות.

כ-200 מחשובי רבני ודייני אירופה, וראשי ארגונים יהודיים משלושים מדינות משתתפים בועידה המתקיימת במלון 'הולידי אין' שבמרכז ברלין. הועידה תימשך שלושה ימים והיא תינעל ביום שלישי, ט' בכסלו.

הגראי"ל שטיינמן והגר"ח קנייבסקי שיגרו מכתב מיוחד לרבני הועידה "לחזק את העומדים על משמר הרבנות בהנהגת הקהילות על פי השקפת התורה וברוח ישראל סבא... ואולי כאן המקום להביע צערי ברבים כאשר אנו נמצאים בפחד גדול על עתיד עולם התורה כאן בא"י אשר רוצים לבטל תורה מישראל, ואבוא אליכם בבקשה להשמיע קולכם בזעקה 'אל תגעו במשיחי' ואולי זה יועיל להפר עצתם ולקלקל מחשבתם".

את משתתפי הועידה בירכו: הרה"ר לישראל, הגר"ד לאו. רבה של ברלין, הרב יצחק ארנברג. מנכ״ל הסתדרות רבני אמריקה הרב משה דראטש, ונשיא הקהילה היהודית בברלין, ד"ר גדעון יפה. מיד לאחר מושב הפתיחה שמעו המשתתפים שיעור מרתק מפי גאב"ד 'דרכי תורה', הגאון רבי אשר וייס, בנושא; תקנת עגונות – חוזי טרום נישואין. בראשות המושב ישב רבן של הקהילות האורתודוקסיות בהולנד, הרב רפאל אייברס.

לאחר תפילת מנחה שמעו המשתתפים את שיעורו של גאב"ד אירופה, הגאון רבי חנוך הכהן ארנטרוי, בשיעור על 'תשלומים בהבדלה' לזכרו ולעילוי נשמתו של מנכ"ל הועידה הבלתי נשכח, הרב אברהם אבא דונר זצ"ל. לאחר מכן חולק למשתתפים הספר 'שרידים' ובו אסופת שיעורים מגדולי ישראל בישראל ובאירופה לזכרו של הרב דונר זצ"ל. את המושב ניהל רבה של אודסה, הרב שלמה בקשט.

יומה הראשון של הועידה נחתם בדינר חגיגי לציון עשור ליסוד ארגון הרבנים האורתודוקסיים בגרמניה - ORD. בראשות הדינר עמד הרב אביחי אפל המכהן כרבה של דוטמונד וחבר הנהלת 'ועידת רבני גרמניה'. דברים לזכר גדולי ישראל נשא המנהל הרבני של הועידה, חבר ביה"ד של מוסקבה וראש ישיבת 'תורת חיים' במוסקבה, הגאון הרב משה לבל. במהלך הדינר נשאו דברים בשבחו של ארגון הרבנים האורתודוקסיים של גרמניה; הרבנים הראשיים לישראל; הראשל"צ הגר"י יוסף והגר"ד לאו. נשיא הצנטראלארט של יהודי גרמניה, ד"ר דיטר גראומן. ויו"ר ועד פטרוני 'ועידת רבני אירופה', בוריס מינץ.

צילום: אלי אטקין



































אירופה גלריה רבנים ועידה החלטות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 4 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד