י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024

האם יהודים בקנדה יוכלו להמשיך לחבוש כיפה?

יהודים ומוסלמים מתאחדים בקנדה נגד הצעת חוק שתאסור לבישת "סמלי דת" במקומות עבודה ציבוריים • "הצעה מפלה"

צילום אילוסטרציה: יעקב כהן
צילום אילוסטרציה: יעקב כהן

יהודים ומוסלמים מתאחדים בקנדה: אל מול הצעת החוק שתאסור לבישת "סמלי דת" במקומות עבודה ציבוריים, התאחדו ארגונים יהודים ומוסלמים והקימו לובי משותף למאבק.

אם החוק יאושר, הוא יפגע קשות ברופאים ועובדי ציבור דתיים, אשר לא יוכלו ללבוש כיפה בעת עבודתם.

"עסקנים חרדיים הפועלים למניעת אישור החוק סיפרו כי "מאות יהודים חרדים עובדים במקומות ציבוריים, החל ממהנדסים, רואי חשבון, עורכי דין, רופאים בבתי חולים, והרשימה עוד ארוכה. אם החוק יתקבל יאלצו כולם להפסיק לעבוד או להוריד את הכיפה. כל מעונות היום ומקומות החינוך שקבלו הכרה ממשלתית לא יוכלו להגיש אוכל כשר. זהו חוק מסוכן מאוד. לשמחתנו החוק הזה פוגע גם במוסלמים ובמיעוטים אחרים שלובשים תלבושת מסורתית, והם יוצאים למאבק. מבחינתנו מלאכתנו נעשית בידי אחרים".

הלובי המוסלמי בקנדה (NCCM) שולל את החוק, אשר נתפס בעיניו כמיישם אפליה ממוסדת ויוצרת הלכה למעשה שני מעמדות של תושבים בקוויבק.

"במקום לעשות שימוש בכלים יעילים ומבוססים כדי לאזן בין זכויות, הצעת החוק נשענת על היסוד של המטרה מקדשת את האמצעים כדי להשיג את היעד של מדינה נייטרלית מבחינה דתית ושוויון", אמר איחסאן גארדי, מנכ"ל הלובי המוסלמי.

"סוגיה זו נוגעת לזכויות האדם. חופש הדת מגן על זכותו של הציבור לקיים פולחן של דת מסוימת או שלא לקיימו. בהיעדר חופש דת, לנייטרליות הדתית של המדינה אין כל משמעות".

ארגון "בני ברית קנדה" פרסם הודעה המגנה את ממשלת קוויבק על העברת הצעת החוק, על כך מדווח אתר שלום בטורונטו. בהודעתו מדגיש הארגון, כי החוק המוצע מפר את החירויות היסודיות המעוגנות באמנת החירויות והזכויות של קנדה ושל קוויבק.

"הצעת החוק המוצעת מפלה לרעה אנשים דתיים באמצעות שלילת זכותם לחופש דת", כך לדברי מי אלן אדל, היו"ר הארצי של הליגה לזכויות אדם של "בני ברית".

"הממשלה, בהגדירה בחוק את עצמה כפוסקת עליונה בתחום חופש הדת, נוהגת בדרך ההפוכה מזו שאמורה ליישם את היעד של מדינה חילונית. הסתירה הזו והתחושה, שהמדינה החילונית אוסרת על השלמה עם חופש דת במרחב הציבורי הן לכשעצמן דוגמה למהות השגויה של הצעת החוק. הליגה שלה רקורד מוכח של הגנה על זכויות האדם מתעתדת להתערב בנושא זה אם יהיה צורך בכך".
קנדה הצעת חוק מוסלמים כיפה חופש דת

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 7 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד