י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024

בנט ולבני יוזמים: רב ראשי אחד לישראל

שר הדתות יוזם: מעתה, ייבחר רב ראשי אחד בלבד • נשיא בתי הדין ייבחר מתוך דייני בית הדין הרבני הגדול

הרבנים הראשיים
הרבנים הראשיים

שרת המשפטים ציפי לבני, השר לענייני דתות נפתלי בנט, וסגנו הרב אלי בן דהן, הפיצו להערות הציבור את תזכיר חוק הרבנות הראשית. מדובר בתזכיר שגובש במחלקת ייעוץ וחקיקה במשרד המשפטים, והוא מיועד להביא למצב בו יהיה בישראל רב ראשי אחד, ללא תלות בעדת המוצא שלו (ספרדי או אשכנזי), ואשר יעמוד בראש מועצת הרבנות הראשית.

הצעת החוק גם מפרידה בין מוסד הרבנות לבין מערכת בתי הדין שהיא גוף שיפוטי עצמאי. על-פי ההצעה, נשיא בית הדין הרבני הגדול והמשנה לנשיא יתמנו מקרב דייני בית הדין הרבני ‏הגדול, בדומה לתפקיד ‏נשיא בית המשפט העליון והמשנה לו. זאת, משום שנראה כי המצב הקיים, שבו הנשיא ממלא ‏תפקיד ציבורי רחב יריעה, אינו עולה ‏בקנה אחד עם התפיסה של ייחוד הכהונה של נושא משרה ‏שיפוטית. בנוסף, כיום הרב הראשי מתמנה לנשיא בית הדין הרבני הגדול אף אם כלל אין לו כושר לכהן כדיין.

שינוי נוסף נוגע לכך שראש אבות בית דין יתמנה רק מקרב אבות בית הדין ולא מכוח היותו דיין שנבחר לרב עיר, וזאת בדומה לנשיא בית משפט.

בתזכיר נאמר כי על הרבנים הראשיים לישראל המכהנים וכן על רבני ערים המכהנים כראשי אבות בית דין רבני אזורי, ערב תחילתו של חוק זה, ימשיכו לחול הוראות הדין הקודם עד תום תקופת כהונתם.

השרה לבני הסבירה: ״בישראל יש ראש-ממשלה אחד, נשיא אחד, נשיא בית משפט עליון אחד, רמטכ"ל אחד - ולכן הגיע הזמן שיהיה גם רב אחד לעם אחד. הגיע הזמן להפסיק את הפילוג בעם ולהביא לקירוב לבבות. הגיע הזמן שלמדינת ישראל יהיה רב ראשי אחד שיאחד את כל החלקים השונים בחברה הישראלית, רבנות שתיתן שרות לכלל עדות ישראל במקום שהמדינה תשמר הפרדה עדתית פורמלית ומיושנת. ניתן לכבד את המסורת מבית של כל אחד ואחת מאיתנו גם מבלי להפריד בין הסמכויות הדתיות העליונות״.

השר בנט אמר: "זהו צעד חשוב שמסמל את אחדות העם. מינוי רב ראשי אחד הוא מהנושאים שהשאלה היחידה היא מדוע הוא לא קרה קודם. זהו מהלך שיסמל אחדות בעם. כיום, כשמתחתנים אשכנזים עם ספרדים עם תימנים ועם כל העדות, מובן שאין סיבה לשני רבנים ראשיים. כפי שיש כיום רב ראשי צבאי אחד, ובכלל שאין תפקידים נפרדים לאשכנזים וספרדים בכל תחום, אין סיבה גם בתפקיד הרב הראשי שהדברים ייראו אחרת".
רב ראשי בית דין לבני בנט תזכיר

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 23 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד