כ"ו ניסן התשפ"ד
04.05.2024

הר הזיתים בכנסת: "המשטרה מזלזלת במקום"

ועדת הפנים דנה באבטחה הלקויה של משטרת ישראל לעולים להר הזיתים • "אם היה קורה באירופה היינו מזדעקים"

הר הזיתים. צילום: יעקב נחומי
הר הזיתים. צילום: יעקב נחומי

דיון מיוחד התקיים היום (ב) בוועדת הפנים של הכנסת, בעקבות מחדל האבטחה של המשטרה בהר הזיתים, בהשתתפות חברי הכנסת יעקב ליצמן, מנחם אליעזר מוזס, ישראל אייכלר, יעקב אשר, אורי מקלב, דוד אזולאי, אורית סטרוק, יו"ר הוועד הבינלאומי להגנת הר הזיתים אברהם לובינסקי וחברי הוועד ג'ף דאובה והרווי שוורץ, אריה אלדד, הלל הורוביץ, אריה קינג חבר מועצת עיריית ירושלים, חיים מילר יו"ר התנועה למען ירושלים ותושביה, מפקדי המשטרה ונציגי משרד השיכון ומשרד המשפטים.

בתחילת הדיון הציג לובינסקי את הנתונים הקשים על מחדלי המשטרה באבטחת ההר. הוא גילה כי רק בחודש האחרון אירעו למעלה מ-24 אירועים של זריקות אבנים ובלוקים לעבר הפוקדים את ההר.
ח"כ מוזס שיתף את הנוכחים בעדות אישית על אבנים שספג בערב ראש חודש, בעת שעלה לפקוד את הר הזיתים, ואמר: "אנשים מפחדים לעלות להתפלל בהר. פוחדים לרכוש קברים בהר הזיתים כי בכל הדרכים המובילות להר הזיתים זורקים אבנים".

ח"כ מיכאלי אמר: "מי היה מאמין שהר הזיתים יהפוך למקום מסוכן שאנשים מפחדים להגיע לשם. המשטרה מזלזלת במקום וחייבים לשנות את המצב". גם ח"כ לשעבר אריה אלדד חידד את הבעיה וציין: "כשהמשטרה רוצה היא יודעת לתת מענה, זה רק עניין של רצון וסדרי עדיפות. אם המשטרה תרצה היא יכולה למנוע את הסבל של רבבות העולים להר ויכולים להשיג שקט. כל גוף מפיל את האחריות על השני, אבל בסופו של דבר מי שצריך בפועל להעניק אבטחה לא עושה זאת כראוי".

גם ח"כ ליצמן הוסיף: "נושא אבטחת הר הזיתים חייב להיות בראש סדרי העדיפות. גם התחבורה הציבורית להר הזיתים אינה משופרת וגם נושא זה צריך להפתר". לדבריו הצטרף ח"כ מקלב, שאמר: "הדיון אמנם לא פופלארי אבל זה הדבר החשוב שצריך לטפל בו היום. אני מציע להקים מנהלת ממשלתית עם סמכויות שתטפל בכל הנושא של הר הזיתים. המצב שפוגעים באנשים ומחללים קברים הוא גרוע וחמור. אם זה היה קורה באירופה היינו מזדעקים, אבל כשזה קורה כאן בירושלים כולם שותקים".

ח"כ אשר אמר במהלך הדיון: "הר הזיתים הוא לא עוד בית עלמין. כשמדינת ישראל משקיעה כל כך באבטחת אירועים היא משום מה לא מוצאת את הכוחות להשקיע בהר הזיתים. חייבים לעשות הכול כדי שהמקום יהיה שקט ורגוע".

לאחר שנציגי המשטרה השיבו תשובות מתפתלות ומתחמקות, סיכמה יו"ר הוועדה ח"כ מירי רגב את הדיון ואמרה: "אני מאוכזבת מתשובות המשטרה. אני שוקלת לעצור מעתה את כל נושאי השיטור העירוני בכל רחבי הארץ המגיעים לוועדה, עד שהנושא לא ייפתר. לא יהיה מצב שאזרח ישראלי לא יוכל לעלות להר הזיתים בבטחה. אני אדבר על כך עם השר לביטחון פנים כי כל נושא האבטחה בהר לוקה בחסר. אני מתכוונת לעשות סדר באבטחת הר הזיתים".

בסיכום הדיון הודיעה יו"ר הוועדה ח"כ מירי רגב כי היא דורשת מהשר לביטחון פנים להופיע בפני הוועדה עם תשובות מדויקות על האבטחה בהר הזיתים, ובכוונתה לקיים דיון נוסף בעוד חודשיים.
מתפללים משטרה אבטחה ועדת הפנים הר הזיתים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד