י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024

הבלתי ייאמן באשדוד: יש קואליציה

ראש העיר הנבחר שלסרי הצליח לעשות את הבלתי יאומן ולהוציא את שתי המפלגות החרדיות כשתאוותן בידן

יחיאל לסרי. צילום:יהודה פרקוביץ
יחיאל לסרי. צילום:יהודה פרקוביץ

חתימת ההסכם הקואליציוני של ש"ס מול ראש העיר אשדוד הד"ר יחיאל לסרי הגיעה לאחר ימים של משבר בין הצדדים, והפתיעה רבים.

הניסיון להבין איך נפתר המשבר, ואיך יצאו ממנו כל הצדדים (יהדות התורה וש"ס) כשהם מרוצים, מעלה תמונת מצב מעניינת.

מיד לאחר היוודע תוצאות הבחירות נראה היה כי ש"ס ויהדות התורה, שתיהן כאחד, תזנקנה היישר אל הקואליציה בלי בעיות מיוחדות. צילום מצב, זה פחות או יותר מה שהיה אמור להיות. אלא שביהדות התורה לא הסכימו ליישר קו. איך צילום מצב, כשש"ס ירדה מבחינת מספר הקולות הגם ששמרה על כוחה, ארבעה מנדטים, בעוד יהדות התורה עלתה משלושה מנדטים לארבעה? – תהו.

אגב, בהערת אגב נציין כי בין השאר תמכו בש"ס גם גורמים בכלל-חסידי שכעסו על יהדות התורה ועל כך שהסכימה לשלב את נציגה של חסידות מסוימת במקום חמישי, עם רוטציה לרביעי.

בשלב הראשון ניסה ראש העיר לערוך פגישה משולבת בין הצדדים, כשאליה מוזמנים הן נציגי יהדות התורה והן נציגי ש"ס, כשהוא סבור כי יחד יצליחו למצוא פתרון. ביהדות התורה התנגדו, והעדיפו פגישה עצמאית שלהם. אין כמו נציגיהם שלהם לדאוג לאינטרסים שלהם, ועם כל הכבוד לנציגי ש"ס הם תמיד ידאגו הרבה יותר לסיעתם שלהם.

מתברר כי השיחות מול יהדות התורה הבשילו לכדי הסכמות הרבה יותר מהר, מה שפגע בש"ס, שחשה כי תקופח. הצהרות גורמים כאלו ואחרים מתוך הסיעה על כך שיש מצב לפיו ש"ס תישאר באופוזיציה די פגעו בראש העיר, שלא התכוון לרגע לפגוע באינטרסים של הסיעה, שתמכה בו לאורך כל הדרך, והיווצרות משבר הייתה רק עניין של זמן.

במקומונים היו שדיווחו על "דום שתיקה" או "נתק מוחלט" עם השותפה הקואליציונית הכל כך טבעית.

באגודת ישראל היו בהחלט מרוצים, בשלב ההוא, כמו גם בשלב הנוכחי וגם לאחר שנרשמו הישגיה של ש"ס בקבלת תיקים רבים לרשותה.

אם בקדנציה הקודמת קיבל יו"ר ש"ס באשדוד, עמרם כנפו, את תיק הכספים כמינוי אישי של ראש העיר, שהוא תומכו הנלהב מאז ומעולם, הרי שהפעם החליט לסרי במחווה של עליית כוחה להעניק את התפקיד ליהדות התורה. למורת רוחה של ש"ס, כמובן. אלא שכפיצוי עבר תיק התרבות התורנית, שהיה בידי יהדו"ת, לידיה של ש"ס. עבר, אך עצם העובדה לא תפגע בהעברת התקציבים, שכמסוכם תחולק כפי שהיה עד היום.

באשר לתיק החינוך, כבר בקדנציה הקודמת השיגו המפלגות החרדיות הישג מרשים בדמות מחלקה נפרדת לחינוך חרדי, הפעם הסכים ראש העיר לפצל את המחלקה לשניים ולהקים אגף נפרד לש"ס. התקציבים עצמם יחולקו בצילום מצב קיים ולפי אותה נוסחת תקצוב שהייתה קיימת עד היום: 10% מהתקציב עפ"י המוסד, 25% לכיתה ו-65% לכל תלמיד. לכאורה ש"ס מרוויחה מהנוסחה הזו באשר חלק ממוסדותיה קטנים, אך מדובר כאמור בצילום המצב הקיים.

באשר לתיק התרבות התורנית, הוא יישאר בידי אגודת ישראל אלא שש"ס תקבל מחלקה נפרדת לתרבות עדות המזרח. התקציב יחולק כפי שהיה מחולק עד כה ובלי שינוי.

העלייה בכוחה של יהדות התורה הביא לתיק חדש שניתן לה: תיק המנגנון. התיק נחשב לתיק משמעותי, באשר הוא מאפשר שליטה על מינויים בעירייה. כן קיבלו את יו"ר הנהלת שני מתנ"סים בעיר ואת תפקיד יו"ר מנהלת רובע ז'.

מצד שני, ויתרה המפלגה על תואר הכבוד מ"מ, שאין בו משמעות מעשית או תוספת כספית (יקבלו סגן) והוא יותר תואר של כבוד. התואר יישאר בידיו של כנפו, כפי שהיה עד כה.

שאר התיקים נשארו בידי ש"ס, כפי שהיו גם בקדנציה הקודמת – רווחה, מתנ"סים, אחזקות, מלחמה בסמים.

באשר לתיק התכנון והבניה, ממנו נאלץ כנפו להיפרד בשלהי הקדנציה הקודמת, הרי שלסרי העדיף להותיר אותו בידיו, כאשר יהדות התורה מקבלת את תפקיד המ"מ בתיק.

בסופו של יום מתברר שלסרי הצליח לעשות את הבלתי יאומן ולהוציא את שתי המפלגות החרדיות כשתאוותן בידן. אולי יתכבד נא להעביר קורס בנושא לראשי ערים המתקשים להגיע להישג דומה – ניר ברקת, רק לדוגמה.
אשדוד לסרי חרדים מפלגות קואליציה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 5 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד