כ"ד ניסן התשפ"ד
02.05.2024

חוק הנשים: "חברי החילונים - צבועים שכמותכם"

גפני זעם במליאה על החוק המחייב שילוב נשים ברשימות: "הקירות היו מסמיקים מבושה, לא נראתה צביעות כזו"

גפני. צילום: פלאש 90
גפני. צילום: פלאש 90

בתום דיון סוער, אישרה מליאת הכנסת היום (ד) בקריאה טרומית את שתי הצעות חוק הרשויות המקומיות של ח"כ יפעת קריב (יש עתיד) וקבוצת ח"כים ושל ח"כ חנין זועבי (בל"ד) וקבוצת ח"כים.

שתי הצעות החוק נועדו לקבוע, כי כל רשימה או סיעה חייבות לכלול אישה אחת לפחות בכל שלישיית מועמדים, לאורך כל רשימת מועמדים רצופה המתמודדת בבחירות. לפי הצעתה של ח"כ קריב, רשימה או סיעה שלא תעשה כן, יופחת סכום מימון הוצאות הבחירות שהן זכאיות לו לפי חוק זה בשיעור של 15%. לפי הצעתה של ח"כ זועבי, סכום המימון של סיעה או רשימה שלא תעשה יופחת ב-30%.

בדברי ההסבר להצעתה של ח"כ קריב, נכתב כי: "נשים מהוות כ-51% מכלל האוכלוסייה, אך עדיין אינן זוכות לייצוג בסדר גודל דומה בגופים הנבחרים בשלטון המקומי. זאת, על אף שהיותן של הנשים חלק משמעותי באוכלוסייה מחייב כי יינתן ביטוי הולם לייצוגן המשמעותי בצמתי קבלת ההחלטות, דבר שיבטיח ויעודד השתתפות שוויונית שלהן בחברה".

בדברי ההסבר להצעתה של ח"כ זועבי, נכתב כי "שילובן של הנשים בפוליטיקה חשוב ליישום זכותן לשוויון ביחס לגברים ומהווה אמצעי לדמוקרטיזציה של הפוליטיקה ולשיתוף הקהילה בפוליטיקה, במיוחד בשלטון המקומי לו מוקנות סמכויות רבות המשפיעות על חיי הנשים באופן מיוחד".

השר סילבן שלום, השיב להצעה בשם הממשלה: "יש חשיבות גדולה בייצוג של נשים. הייתה לי זכות למנות שתי מנכ"ליות משרדי ממשלה, במשרדי יש 5 ראשי אגפים נשים. מבקש לתמוך בהצעת החוק".

ח"כ משה גפני (יהדות התורה) שהתנגד להצעת החוק, אמר: "יהדות התורה תמכה בהעדפה מתקנת לנשים בפקידות הבכירה ובשלטון המקומי. חשבנו שנשים מופלות לרעה. אתם הולכים לפגוע בהצעת החוק באופן חמור. יגידו שהאישה מועמדת לא בגלל שהיא מתאימה אלא בגלל שגזבר המפלגה אמר שיש גרעון בתקציב ולכן כדאי להעמיד אשה ברשימה. אתם פוגעים פגיעה נואשת במעמדן של הנשים. הממשלה קיבלה החלטה לעודד נבחרות היא לא צריכה חוק אלא רק החלטה לעודד מינוי. מתוך 256 רשויות נבחרו רק 3 נשים. חברי החילוניים צבועים שכמותכם".

ח"כ ניסים זאב (ש"ס), הגיב: "הבלוף של כבודן של נשים במחיר כסף, כמה אתם יכולים לפגוע בנשים. יש כאן פגיעה בדמוקרטיה. חשבתי שרוצים לתת סכום נוסף". זאב גם פנה לחנין זועבי ושאל: "למה לא בחרו בך לראשות נצרת? היינו מתפטרים ממך", ולחברי סיעת יש עתיד: "אתם לא תכתיבו. את הדיקטטורה שלכם תשאירו ליו"ר יש עתיד. לא תתנו לנו מוסר איך להתנהג".

ח"כ עליזה לביא השיבה למתנגדים מהסיעות החרדיות: "חלק גדול מהעובדה שנשים לא הצליחו נובע מחסמים. נפעל לקדם זאת גם באמצעות הבית הזה. לא ייתכן שבמרחב הציבורי החירות של נשים לא באה לביטוי. נשים חרדיות מופלות כי הן לא יושבות בבית הזה. אתם לא מייצגים אותם ולא דואגים לזכויות שלהן".

ח"כ ג'מאל זחאלקה (בל"ד), אף הוא מהמציעים, השיב למתנגדים: "כשאני רואה רשימה ללא נשים אני מתבייש. ברשימתי בל"ד כשהיו שלושה גברים, השפלתי מבט. מי שמגיש רשימה ללא נשים צריך להתבייש ואם הוא לא, יש לו בעיה מוסרית. אני בעד חוק הרבה יותר חמור - שלא יקבלו בכלל רשימה עם שליש או מחצית נשים. יש הרבה נשים מוכשרות לא פחות מגברים, שהמנגנון מונע מהן, ההגמוניה הגברית ומבנה הבחירות המוניציפליות, אז אנחנו רוצים להקל קצת. זה צעד קטן שיועיל. חשוב להטיל עונשים לרשימות שיפלו נשים, אחרת אין משמעות לדמוקרטיה. אם אתה מרחיק נשים אין לך זכות קיום בדמוקרטיה".

ח"כ גפני עלה להגיב לדברי ח"כ לביא: "יש כאן הרבה צביעות. עומדת כאן חברת כנסת מיש עתיד שהיו"ר שלה הוא שר האוצר. את הצבעת נגד גננות חרדיות בחוק ההסדרים והתקציב, את מעזה לדבר נגדי? אם קירות הכנסת יכלו, אם הייתה להם נשמה, הם היו מסמיקים מרוב בושה. מה פשעו הגננות והמורות החרדיות? מה הן עשו לכן? את צבועה (ח"כ גפני חזר בו מביטוי זה). מי שעשתה את הרוע שנלחמנו עד כלות הנפש למנוע, התנהגותה חסרת תקדים. לא הייתה בושה כזו לכנסת. לא עזרה לנו המלחמה עבורן בגלל אוטם הלב. לא נראתה צביעות כזו".

ח"כ לביא הגיבה שוב לדבריו: "הובלת הרבה מאבקים, בוא נשתף פעולה יחד למען המורות והגננות".

44 ח"כים תמכו בהצעה של ח"כ קריב 13 התנגדו לה וח"כ אחד נמנע.
43 ח"כים תמכו בהצעה של ח"כ זועבי ו-14 התנגדו לה.
ההצעות יועברו לוועדת הכנסת שתכריע איזו ועדה תדון בהן, להכנתן לקריאה הראשונה.
חוק לביא מליאה עימות טרומי

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 13 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד