י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024

רעידת אדמה לכלכלה החרדית: חוק הגמ"חים

עם כניסתה לתפקיד, גלגל היועה"מ יהודה ויינשטיין תפוח אדמה לוהט לפיתחה של נגידת בנק ישראל קרנית פלוג: הסדרת הגמ"חים החרדים

גמ"ח. צילום: ארכיון
גמ"ח. צילום: ארכיון



האם הגמ"חים מצויים לפני משבר? היועץ המשפטי לממשלה, עו"ד יהודה ויינשטיין ומשרד המשפטים מקדמים בימים אלה חקיקה שתסדיר את פעילות הגמ"חים להלוואות בציבור החרדי.

החקיקה, שתחייב דיווח ומעקב מהרשויות תביא לפי חששות מנהלי גמ"חים בכירים לצמצום ההפקדות בגמח"חים ובכך תיא לקריסתם.

השבוע שיגר היועה"מ לנגידת בנק ישראל פרופ' פלוג ולשר האוצר לפיד, מכתב בנושא והמציין כי החקיקה בסוגיה הולכת ונשלמת. .

בפנייתו כותב ויינשטיין כי במסגרת ביקורת שערכה רשות התאגידים בשנת 2009 על פעילותן של עמותות המעניקות הלוואות במגזר החרדי, התגלתה פעילות המהווה לכאורה עבירה על הוראות חוק הבנקאות.

"אין בידינו נתונים מדויקים על היקף הפעילות של הגמ"חים, אולם על פי ההערכה מדובר בהיקף פעילות בסכומים מצטברים של מאות מיליוני שקלים בשנה", כתב.

עם הזמן התפתחה התופעה, וכיום הפכו חלק מהגמחי"ם למעין בנקים והדבר מעורר קושי חוקי. בשל כך במשרד המשפטים גובש חוק הקובע מודל פיקוח גמיש יחסית, המתמקד בדרישות של הון עצמי, רזרבות ונזילות, כללי ניהול תקין, שקיפות וחובת דיווח.

משרד המשפטים ממליץ שבנק ישראל יאכוף את החוק, אך הדבר טרם נקבע. לדבריו, מייד לאחר שתתקבל החלטה על זהות הגוף שיופקד על הנושא, יקודם החוק.

"חשוב לציין כי המתווה המוצע הוצג לנציגי הציבור החרדי בשלוש פגישות שנערכו בהשתתפות נציגי ונציגיכם. בכל הישיבות הובהר כי מדובר בחוק שנועד לסייע לציבור החרדי ולא לפגוע בו ואף הובעה נכונות להקבלת הערות למתווה המתגבש", כותב היועץ המשפטי.

בשנת 2009, גיבש ח"כ משה גפני הצעת חוק פרטית המסדירה את פעילות הגמ"חים, לפיה "פיקדון גמילות חסדים לא ייחשב כקבלת פיקדונות כספיים, והלוואת גמילות חסדים לא תיחשב כמתן אשראי".

עתה גורמים חרדים ומנהלי גמ"חים מרכזיים חוששים שהפיקוח קשה על תפקודם ויגרום לאנשים להימנע מלהפקישד את כספם בגמ"ח, ובכך גם יגרמו לקריסתם.

מנהל גמ"ח מרכזי אמר ל'בחדרי חרדים': "אנו מתבססים בעיקר על הפקדות ולא על תרומות. כך גם מרבית הגמ"חים. חובת הדיווח תבריח את המפקידים, ואנו נתמוטט".

לפיד: "הנגידה לא חייבת לנו כלום"

אמש (רביעי), נכנסה הנגידה ד"ר קרנית פלוג לתפקידה בטקס רשמי בנוכחות נשיא המדינה, ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר האוצר יאיר לפיד.

בנאומו בירך הנשיא את ד"ר פלוג על הישגיה ועל מינויה והזכיר לה: "אסור לעצום עיניים, כאשר מאות אלפי ילדים סובלים מעוני וממחסור במזון".

ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר: "לישראל יש אתגרים גדולים אך עתיד מזהיר, אנחנו נבדלים בכלכלה העולמית, אנחנו לא יכולים להתנתק ממנה אבל אנחנו יכולים להצטיין בתוכה".

שר האוצר יאיר לפיד אמר כי, "היתרון היחיד שיש לדרך העמוקה שבה התנהל המינוי הזה הוא שהיא לא חייבת לנו כלום. לא לי, ולא לראש הממשלה. וזה טוב, כי כך המדינה צריכה את נגידת הבנק שלה, עצמאית, נטולת חשבונות אישיים ומחויבת רק למה שטוב לאזרחי ישראל".

"דווקא בהסתמך על התחזיות של בנק ישראל אנחנו צריכים להסתכל יחד על נושאים קריטיים למשק, כמו השקעה בהון אנושי ליצירת תעסוקה במפעלי תעשייה חדשניים שיש להם פריון גבוה; כמו השקעות בתשתיות אינטרנט אולטרה מהיר ודור 4 בסלולר; כמו השאלה איך אפשר ליצור יותר הכנסה פנויה למעמד הביניים הישראלי.

"כדי שכל זה יקרה אנחנו צריכים רגולציה פחות מכבידה, אנחנו צריכים הסרת חסמים אנחנו
צריכים מענקים ובעיקר אנחנו צריכים לדעת לעבוד יחד".
חוק כנסת גמ''ח יהודה ויינשטיין

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 28 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד